Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY

POLECAMY



Komunikaty KO

Komunikat Lubelskiego Kuratora Oświaty

Szanowni Państwo
Wójtowie, Burmistrzowie, Prezydenci Miast,
Dyrektorzy szkół podstawowych i przedszkoli,
Nauczyciele,
Rodzice

 

Skuteczne wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży jest jednym z głównych zadań polityki oświatowej rządu a reforma obniżająca wiek szkolny to jedna z najpoważniejszych zmian w polskiej oświacie od końca lat 90 - tych. Dostrzegając ogromne znaczenie wczesnej edukacji dla rozwoju dziecka Ministerstwo Edukacji Narodowej, jako priorytet swojej polityki, uznało obniżenie wieku obowiązku szkolnego i upowszechnienie edukacji przedszkolnej. Największą korzyścią tej zmiany będzie zwiększenie liczby dzieci od wczesnego dzieciństwa otoczonych profesjonalną opieką pedagogów. Działania te zbliżają nas do standardów realizowanych w innych krajach Unii Europejskiej. Aby polskie dzieci miały takie same szanse edukacyjne, jak dzieci w Europie, niezbędne jest zapewnienie edukacji przedszkolnej wszystkim dzieciom, co najmniej od trzeciego roku życia. By zapewnić dobre przygotowanie dzieci pięcioletnich do podjęcia nauki w szkole, wprowadzona została nowa podstawa programowa oraz prawne, finansowe i programowe wsparcie różnych form wychowania przedszkolnego. Edukacja wczesnoszkolna jest jednym z najważniejszych filarów prawidłowego rozwoju intelektualnego oraz społeczno - emocjonalnego dziecka. 
          

Mając na uwadze dobro dziecka oraz uwzględniając znaczenie, jakie w jego rozwoju ma edukacja wczesnoszkolna, pragnę przypomnieć, że zgodnie z art. 12 ust.1 ustawy z dnia 19 marca 2009 roku o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 56, poz. 458) w latach szkolnych 2009/2010, 2010/2011, decyzją rodziców, obowiązkiem szkolnym może być objęte dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat. Obowiązkowa edukacja dzieci 6-letnich rozpocznie się od roku szkolnego 2012/2013. Wszystkim rodzicom dzieci urodzonych w latach 2003 i 2004 będzie przysługiwać prawo wyboru czy posłać dziecko do szkoły w wieku 6 czy 7 lat. Nauczyciele wychowania przedszkolnego prowadzą diagnozę gotowości do nauki szkolnej, która ma pomóc rodzicom w podjęciu właściwej decyzji.
           

Na wniosek rodziców dyrektor publicznej szkoły podstawowej może przyjąć do szkoły dziecko sześcioletnie, jeżeli pozwalają na to warunki organizacyjne szkoły i jeżeli dziecko rok wcześniej, było objęte rocznym wychowaniem przedszkolnym. Wymogu objęcia wychowaniem przedszkolnym nie stosuje się w przypadku, gdy dziecko ma pozytywną opinię poradni psychologiczno–pedagogicznej o możliwości rozpoczęcia obowiązku szkolnego. 
             

W zależności od liczby i wieku uczniów zgłaszających się do klas pierwszych oraz ich wcześniejszego doświadczenia edukacyjnego, dyrektor szkoły może podjąć decyzję o łącznym lub rozdzielnym organizowaniu nauczania 6 i 7-latków. 
           

Obniżenie wieku szkolnego będzie wiązało się z objęciem sześciolatków subwencją oświatową przekazywaną z budżetu państwa. Oznacza to większe środki na oświatę w danej gminie. Dodatkowo przejście sześciolatków do szkoły pozwoli na zwiększenie powszechności i dostępności przedszkoli dla młodszych dzieci.
            

Wprowadzając zmiany w systemie edukacji, rząd zaplanował wsparcie finansowe szkół, w celu przygotowania ich do przyjęcia dzieci sześcioletnich. Każdy uczeń sześcioletni, który rozpocznie naukę w pierwszej klasie, będzie obęjęty finansowaniem z subwencji edukacyjnej, czyli organ prowadzący szkołę otrzyma na jego edukację odpowiednie środki. Dzięki programowi „Radosna szkoła” najmłodsi uczniowie będą mieli stworzone odpowiednie warunki, aby mogli uczyć się w szkole także przez zabawę. Zmiany w edukacji są i będą wspierane również z funduszy europejskich. Dzięki nim m.in. stale powstają w kraju nowe przedszkola i punkty przedszkolne. 
              

Zachęcam Państwa Dyrektorów szkół i przedszkoli do aktywnego włączania rodziców we wdrażanie pozytywnych zmian w systemie edukacji, które mają pomóc w wyrównywaniu szans edukacyjnych, stworzyć szanse na zwiększenie liczby miejsc w przedszkolach oraz bardziej efektywnie zagospodarować budynki szkolne.
             

Jestem przekonany, że wspólne działania organów prowadzących, dyrektorów szkół i przedszkoli przyczynią się do rozwiania wszelkich obaw i wątpliwości, jakie towarzyszą rodzicom w związku z wcześniejszym podjęciem przez ich dzieci nauki w szkole.
            

Aby wesprzeć wszystkich Państwa w inicjatywach na rzecz edukacji wczesnoszkolnej pragnę zapewnić o swojej gotowości do współpracy z nauczycielami, rodzicami i przedstawicielami organów prowadzących. 
 

 

Z poważaniem

Krzysztof Babisz

Lubelski Kurator Oświaty

Data: 2010/03/25

Województwo: lubelskie

 
Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2016 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT