Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY



Komunikaty MEiN

Rola i znaczenie kształcenia zawodowego we współpracy Polska- Niemcy - konferencja z udziałem wiceministra Tedeusza Sławeckiego

Jak dostosować polski system kształcenia zawodowego do potrzeb zmieniającego się rynku pracy? Jak przekazywać młodzieży praktyczną wiedzę potrzebną do codziennej pracy w zawodzie? Odpowiedzi na te pytania poszukiwali uczestnicy konferencji „Rola i znaczenie kształcenia zawodowego we współpracy Polska-Niemcy”, którą zorganizowała Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa. W spotkaniu wziął udział sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Tadeusz Sławecki wraz z pracownikami Instytutu Badań Edukacyjnych. Stronę niemiecką reprezentowali Susanne Burger z Federalnego Ministerstwa Edukacji i Badań oraz Gunther Spillner z Federalnego Instytutu ds. Kształcenia Zawodowego.

– Polska i Niemcy mają ciekawe doświadczenia edukacyjne, którymi chcą się wymieniać– zapewniał w swoim wystąpieniu wiceminister Tadeusz Sławecki. – Polska osiąga wysokie wyniki pod względem liczby osób kończących szkoły ogólnokształcące i wyższe o profilu humanistycznym. Niestety wskaźniki bezrobocia wśród tych młodych osób są dość wysokie – dodał wiceminister.

Inną strukturę kształcenia mają nasi zachodni sąsiedzi. Jak poinformował uczestników panelu Rolf Nikel, ambasador Republiki Federalnej Niemiec w Polsce, przeszło połowa młodych Niemców wybiera kształcenie zawodowe. I – jak okazuje się – to właśnie w Niemczech i w Austrii bezrobocie wśród młodzieży jest najniższe w całej Unii Europejskiej, kształtując się poniżej 10 %.

– Polski system kształcenia zawodowego jest reformowany, a celem tych reform jest właśnie dostosowanie go do potrzeb rynku pracy. Istotną reformą kształcenia zawodowego w Polsce jest rozbudowa systemu kształcenia dualnego, od lat z powodzeniem stosowanego w Niemczech – wyjaśniał wiceminister Tadeusz Sławecki. – Osoby kształcące się w tym systemie uczą się zawodu w dwóch miejscach: Teorię poznają w szkole, a praktyczną naukę zawodu w zakładach pracy. Cieszę się, że Polska i Niemcy intensywnie w tej dziedzinie współpracują – zapewniał wiceminister Sławecki, wyrażając zadowolenie z faktu, że w programach kształcenia dualnego w Polsce uczestniczą znane niemieckie firmy, takie jak Hochland czy Volkswagen.

– Korzyści z dualnego systemu kształcenia mają zarówno przedsiębiorstwa, jak i szkoły zawodowe. Realizując część programu nauczania w zakładach pracy, szkoły lepiej przygotowują uczniów do wykonywania zawodu. Z kolei firmy zatrudniające uczniów szkół zawodowych po zakończeniu edukacji mają wykształcone kadry, którymi mogą zasilić szeregi swoich pracowników – mówił sekretarz stanu w MEN.

Wiceminister Sławecki zapewniał, że reformy polskiego systemu szkolnictwa zawodowego zaczynają przynosić już pierwsze rezultaty. – Każdorazowe uruchomienie kształcenia specjalistów określonego zawodu wymaga zgody zarówno wojewódzkiej, jak i powiatowej rady rynku pracy. Dzięki temu szkolnictwo zawodowe lepiej reaguje na lokalne potrzeby, co odczuwają zarówno absolwenci szkół kształcących w zawodach, jak i sami pracodawcy – podsumował sekretarz stanu Tadeusz Sławecki. 

Data: 2014/09/15

 
Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT