Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
1. Czy od ucznia, który otrzymał roczną ocenę niedostateczną i mającego zamiar przystąpić do egzaminu poprawkowego można wymagać, aby określił na jaką ocenę chce zdać ten egzamin? 2. Czy od ucznia, który otrzymał promocję warunkową, nauczyciel danego przedmiotu może wymagać zaliczenia materiału z poprzedniej klasy – na jakiej podstawie, czy też uczniowi można „podarować” materiał ubiegłoroczny (jeśli tak, to na czym się opieramy)?
pytanie 1.
Przepisy ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, nie przewidują możliwości uzgadniania, na jaką ocenę ma być przygotowany egzamin poprawkowy. W praktyce nieczęsto się zdarza, żeby uczeń zdał na ocenę wyższą niż 2, jednak cytowane rozporządzenie przewiduje taką sytuację w § 21.7:
"Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
1) skład komisji;
2) termin egzaminu poprawkowego;
3) pytania egzaminacyjne;
4) wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia."
Nie można wymagać od ucznia, aby określił, na jaką ocenę chce zdawać. Egzamin poprawkowy obejmuje zakres materiału z całości materiału. Gdyby nauczyciel przygotował zadania na konkretną ocenę np. 3 (same łatwe), a uczeń odpowiedziałby na wszystkie na 100 %, to na jakiej podstawie miałby otrzymać ocenę dostateczną? Powinien dostać 5.
pytanie 2.
Promować warunkowo można ucznia tylko wówczas, gdy w kolejnej klasie kontynuowany jest dany przedmiot. Jest to jedna z przesłanek warunkowej promocji. Druga przesłanka to możliwości edukacyjne ucznia, czyli możliwość do nadrobienia zaległości, "douczenia się" treści z poprzedniej klasy, oraz poradzenia sobie z nowym materiałem.
O tym, czy dany uczeń takie możliwości edukacyjne posiada decyduje rada pedagogiczna. Jeżeli rada stwierdzi, że uczeń poradzi sobie w następnej klasie, wyrazi zgodę na warunkową promocję, wówczas nie ma już żadnych podstaw do tego, aby od ucznia wymagać zaliczenia materiału. Taki uczeń niczego nie musi zaliczać, gdyż otrzymał pełnoprawną promocję do klasy programowo wyższej.
Podstawa prawna - § 21.10 ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Chciałabym się dowiedzieć, czy istnieje możliwość skrócenia stażu na nauczyciela kontraktowego. Obecnie rozpoczęłam staż w szkole podstawowej jako nauczyciel stażysta.
Przed rozpoczęciem pracy w obecnej szkole, pracowałam przez rok i 9 miesięcy jako nauczyciel akademicki. Następnie zmieniłam pracę i rozpoczęłam staż w niepublicznej szkole. Stażu nie skończyłam, ponieważ w trakcie jego trwania (w marcu) zmieniłam pracę na obecną.
Uważam, że jako nauczyciel akademicki zdobyłam duże doświadczenie w nauczaniu - stąd moje pytanie o możliwość skrócenia stażu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń kl. VI w opinii PPP ma zalecenie udział w zaj. wyrównawczych z matematyki. Czy mogą być to zaj. unijne? Dziękuję
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do klasy 1. rodzic zapisał dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Posiada orzeczenie, w którym poradnia pisze, że dziecko może uczęszczać do oddziału integracyjnego. Czy mogę utworzyć taki oddział, jeśli mam tylko jedno dziecko z orzeczeniem? Klasa liczy 18 uczniów.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy od 1 września 2012 r. w zespole szkół może funkcjonować jednocześnie liceum ogólnokształcące i liceum ogólnokształcące dla dorosłych? Czy można otworzyć równocześnie klasę pierwszą i drugą w liceum ogólnokształcącym dla dorosłych i w lliceum ogólnokształcącym?Nadmieniam, że obecnie kształcimy w LO, liceum uzupełniającym dla dorosłych, technikum, ZSZ oraz szkole policealnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Chcę zatrudnić osobę z wyższym wykształceniem bez kwalifikacji, ale z przygotowaniem pedagogicznym na czas nieobecności nauczyciela. W tej chwili, na kilka godzin tygodniowo, nie znajdę nikogo. Jak tę osobę zatrudnić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe