Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
1. Czy w statucie przedszkola powinien się znaleźć zapis w jakich godzinach jest realizowana podstawa programowa wychowania przedszkolnego w oddziałach 9,5-godzinnych?; 2.Czy w umowie świadczenia usług w zakresie wychowania przedszkolnego zawartej z rodzicami należy zawrzeć punkt dotyczący opłaty za przedszkole, czy też nie ma takiej konieczności, a jeśli należy czy można go sformułować następująco: przedszkole pobiera opłaty za korzystanie ze świadczeń udzielonych w czasie przekraczającym godziny bezpłatnego pobytu dziecka w przedszkolu?
1. Statut przedszkola określa jego organizację, może więc (ale nie ma obowiązku) wskazania, w jakich konkretnie godzinach jest realizowana podstawa programowa, a w jakich godzinach są prowadzone zajęcia dodatkowe (§ 10 załącznika nr 1 do rozporządzenia MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.). Każda zmiana w tym zakresie będzie wymagała zmiany statutu dlatego można poprzestać na ogólniejszym zapisie o czasie pracy przedszkola w godzinach "od ... do ...", w tym o liczbie godzin przeznaczonych na realizację podstawy programowej.
2. Ponieważ wysokość opłat za zajęcia w publicznym przedszkolu ponad liczbę nieodpłatnych godzin wychowania przedszkolnego określa uchwała rady gminy lub miasta (akt prawa miejscowego), nie ma obowiązku powtarzania jej treści w umowie z rodzicami (art. 14 ust. 5 pkt 1 UoSO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mamy w szkole procedury postępowania w sytuacjach zagrożenia wprowadzone przez poprzedniego dyrektora, ale chciałabym je zmienić. Czy powinnam powołać zespół do opracowania i jak je wprowadzić?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Sytuacja- konflikt na przerwie między uczniami, nauczyciel dyżurujący oraz wychowawca wyjaśnili sprawę. Jeden z uczniów włączonych w ten konflikt po powrocie do domu poskarżył się matce, że został uderzony przez kolegę rakietką (przedramię).Żaden z nauczycieli tego nie widział, sam "poszkodowany" też tego nie zgłosi, nie skarżył się na ból itp. Matka była u lekarza, zakończyło się tylko siniakiem (?). Teraz matka pyta o polisę OC nauczycieli .
Pytanie takie- czy szkoła powinna mieć sporządzony protokół powypadkowy? - wg świadków zdarzenia , był to incydent, nie wypadek , a sam uczeń również tego nie zgłosił. Wychowawca sporządził notatkę z samego zajścia(bardziej analizując konflikt między uczniami).
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Witam serdecznie. Statut naszej szkoły ma wiele wprowadzonych poprawek zgodnie z licznymi zmianami w prawie. staje sie on coraz bardziej nieczytelny, bo jest tekstem ujednoliconym jak zrobić by był tekstem jednolitym.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- 1) Witam! Pytanie 1) Na posiedzeniu rady pedagogicznej nauczyciel przedstawił wniosek o dołączenie do protokołu pewnego pisma. Wniosek ten poddano pod głosowanie: "Kto jest za włączeniem pisma do protokołu?" Nauczyciel zarzucił, że wniosków się nie głosuje, gdyż w regulaminie rady pedagogicznej szkoły, jak również w obowiązujących aktach prawnych dotyczących przebiegu i protokołowania rad pedagogicznych nie ma zapisu o dopuszczeniu wniosku członka Rady Pedagogicznej poprzez głosowanie, co miało miejsce na konferencji, w związku z czym złożył ponowny wniosek o włączenie do protokołu pisma. W regulaminie rady naszej szkoły jest zapis: "Rada Pedagogiczna może wnioskować we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności w sprawach: przygotowania projektu Statutu Szkoły lub jego zmiany, odwołania nauczycieli z funkcji zastępcy społecznego w szkole, oceny pracy nauczycieli, przydziału czynności dodatkowych dla nauczycieli, wykorzystania środków finansowych szkoły, zapraszania na zebrania rady osób nie będących jej członkami." w dalszej części: "1.Opinie Rady Pedagogicznej wyrażane są według trybu: 1)każdy z członków Rady ma prawo do wyrażenia własnej opinii w trakcie posiedzenia Rady 2) na podstawie wypowiedzi pojedynczych nauczycieli protokolant sporządza projekt treści opinii 3)projekt przyjmuje Rada w drodze: porozumienia, uzgodnienia, głosowania- zwykłą większością głosów. Głosowanie tajne stosuje się w sprawach personalnych np.: wybierając przedstawicieli Rady Pedagogicznej do reprezentowania szkoły na zewnątrz, jak np.: do prac w komisjach zewnętrznych, w komisji podczas konkursu na stanowisko dyrektora szkoły, itp." Proszę o opinię, czy głosowanie nad tym wnioskiem było niezgodne z zapisem w reg.rady pedagogicznej? Czy jest to tylko gra słów? Uważam, że wnioski wysuwane przez nauczycieli można uzgadniać, porozumieć się co do nich lub je przegłosować - czy słusznie? Proszę też o wskazanie podstawy prawnej, jeśli wnioski można głosować (czy wtedy wiążącym będzie dokument wewnętrzny, czy można powołać się na dokument wyższej rangi?) Pytanie 2). Czy zapis w reg. rady o głosowaniu tajnym w sprawach personalnych jest zgodny z prawem? Ostatnio wyczytałam następującą informację, która wprowadziła wątpliwość, co do właściwości tego zapisu: "Ustawodawca nie przewidział trybu ani tajnego, ani imiennego dla podejmowania decyzji przez radę; zebrania rady pedagogicznej są zamknięte i objęte zasadą nieujawniania spraw podejmowanych przez radę, które mogłyby naruszyć czyjeś dobra osobiste. Zdaniem Antoniego Jeżowskiego: Konstytucja Rzeczypospolitej w wielu miejscach podkreśla jawność życia publicznego, wyrażającą się m.in. w jawności pracy wszelkich organów. Jawność ta może być ograniczona tylko w drodze ustawy. Ustawa o systemie oświaty nie zawiera upoważnienia do utajniania jakiegokolwiek głosowania, chyba że byłyby to sprawy z zakresu objętego np. ustawą z 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95 ze zm.) lub innych ustaw. Ustawa o systemie oświaty nie daje RP upoważnienia do utajniania głosowań wychodzących poza przepisy zawarte w przepisach prawa powszechnie obowiązującego. Jeżeli więc w jakimkolwiek regulaminie pracy RP jest zapis o utajnianiu głosowania, jest on niezgodny z Konstytucją i ustawami, to oznacza, że z mocy prawa jest on nieważny. Natomiast członków RP obowiązują postanowienia art. 43 ust. 3 uoso: „Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły lub placówki”
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o informację: W jaki sposób zatwierdzać koncepcję pracy szkoły - jeśli uchwała - to w jakiej formie.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe