Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
1. Ile trwa godzina karciana? 45 minut czy 60 minut w odniesieniu do nauczyciela terapeuty w szkole specjalnej (np. SI, reedukacja) ? 2. Czy może nie otrzymać promocji w ostatniej klasie etapu edukacyjnego dziecko, które ma aktualnie wydłużony etap edukacyjny w szkole specjalnej?
1. Czas trwania tzw. godziny karcianej, wynikającej z Art. 42 ust.2 pkt.2
Karty Nauczyciela nie jest uzależniony od typu szkoły, tylko od rodzaju zajęć prowadzonych z uczniem/uczniami, którymi są: zajęcia zwiększające szanse edukacyjne uczniów przeznaczone na pracę z uczniem zdolnym lub z uczniem mającym trudności w nauce – czyli wszystkie rodzaje zajęć wymienionych w rozporządzeniu MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z dnia 7 maja 2013 r. poz. 532) oraz zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów – czyli różnego rodzaju kółka zainteresowań. Zatem czas trwania zajęć powinien być odpowiedni do ich charakteru. Jeśli nauczyciel terapeuta prowadzi z uczniem/grupą uczniów zajęcia rewalidacyjne wynikające z ramowego planu pracy z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie – to trwają one 60 min. Tak wynika z odpowiedzi sekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej z dnia 18 grudnia 2012 r. na zapytanie nr 2687 w sprawie czasu trwania zajęć rewalidacyjnych. Jeśli prowadzi zajęcia specjalistyczne w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi/grupie uczniów – to też 60 min.
2. Wydłużenie etapu edukacyjnego uczniowi niepełnosprawnemu a niepromowanie tego ucznia – nawet w ostatniej klasie danego etapu edukacyjnego – to dwie różne kwestie, zupełnie od siebie niezależne. Niepromowanie ucznia jest decyzją rady pedagogicznej. Musi być podjęta zgodnie z obowiązującym prawem – czyli z wytycznymi rozporządzenia MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z dnia 18 czerwca 2015 r., poz. 843):
§ 9. 1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, roczne, a w szkole policealnej – semestralne, oraz końcowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, o których mowa w art. 44a ustawy, ustala się w stopniach według następującej skali:
1) stopień celujący – 6;
2) stopień bardzo dobry – 5;
3) stopień dobry – 4;
4) stopień dostateczny – 3;
5) stopień dopuszczający – 2;
6) stopień niedostateczny – 1.
2. Pozytywnymi ocenami klasyfikacyjnymi są oceny ustalone w stopniach, o których mowa w ust. 1 pkt 1–5.
Negatywną oceną klasyfikacyjną jest ocena ustalona w stopniu, o którym mowa w ust. 1 pkt
Zatem jeśli uczeń otrzyma jedną lub dwie oceny negatywne (stopień niedostateczny) – to najpierw ma prawo do egzaminów poprawkowych.
Jeśli uczeń otrzyma więcej niż dwie oceny negatywne – nie otrzymuje promocji do klasy następnej lub świadectwa ukończenia szkoły. Musi powtórzyć tę klasę, nawet gdy jest to klasa ostatnia w danym etapie edukacji.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Podczas pobytu w szkole w czasie trwania mojego urlopu wypoczynkowego (po długotrwałym zwolnieniu lekarskim) nauczycielka zarzuciła mi na korytarzu szkolnym (w obecności innych nauczycieli oraz uczniów) niekompetencję i niesprawiedliwe traktowanie. Pomimo próśb z mej strony nie chciała rozmawiać w cztery oczy. Cz powinnam wyciągnąć w stosunku do niej konsekwencje i czy mam do tego prawo, będąc na urlopie wypoczynkowym? Jestem dyrektorem od 5 lat i ta Pani zawsze pozytywnie wyrażała się na temat mojej pracy. Proszę o podpowiedź, jak załagodzić tę nową i zaskakującą dla mnie sytuację.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jak wdrożyć nowe przepisy - procedury RODO w Publicznych Szkołach Podstawowych.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Rodzice ucznia mającego opinię poradni pp o dysleksji zwrócili się z prośbą do dyrektora (SP) o zwolnienie ich dziecka z dodatkowych zajęć z języka niemieckiego. Jaką decyzję w tej sytuacji powinien podjąć dyrektor szkoły?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- 1.Bardzo proszę o podanie, jak powinien wyglądać porządek obrad rady klasyfikacyjnej oraz rady podsumowującej pracę za I semestr roku szkolnego.
2. W jakiej formie powinny być zapisane uchwały Rady Pedagogicznej.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jakie przepisy mówią o podawaniu dziecku przez nauczycieli leku ratującego życie? Na kim ciąży obowiązek przeszkolenia nauczycieli z podawania leku, na rodzicach czy dyrektor powinien opłacić lekarza, który przeszkoli kadrę?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe