Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
1. Jesteśmy szkołą stowarzyszeniową, gmina za pośrednictwem której otrzymujemy środki na prowadzenie szkoły w formie dotacji odmawia nam przekazywania dodatkowych środków na szkoły do których uczęszcza mniej niż 70 dzieci. Naszym zdaniem celem wprowadzenia nowej wagi było wsparcie małych szkół. W sąsiednich gminach samorządy przekazują szkołom stowarzyszeniowym wymienione środki, które gminy utrzymują w formie subwencji na wsparcie małych wiejskich szkół. Czy gminy maja również obowiązek przekazywania tych środków szkołom stowarzyszeniowym? 2. Od stycznia Samorządy maja obowiązek przekazywania środków finansowych szkołom w całości jakie otrzymują na dzieci z orzeczeniami o kształceniu specjalnym. Czy szkoły muszą oddzielnie rozliczać te środki czy w ramach ogólnego budżetu szkoły. Trudno by było nam rozliczać te środki w oddzielnym rozliczeniu. Mamy tu na myśli energię elektryczną, ogrzewanie, wodę, kanalizację itp. Czy istnieją jakieś wytyczne i podstawa prawna?
Dotacje dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego. Art. 90 ust. 2a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) nie różnicuje wprawdzie wysokości dotacji w zależności od liczebności uczniów w danej szkole, ale w tym zakresie należy uwzględnić zasady naliczania subwencji uzyskiwanych przez j.s.t. z budżetu państwa. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2014 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2015 (Dz. U. z 2014 r., poz. 1977) wprowadziło nową wagę P3 o wartości 0,18 dla uczniów małych szkół podstawowych do 70 uczniów. W związku z powyższym gminy i miasta powinny uchwalić i przekazywać wyższe kwoty dotacji dla tzw. małych niepublicznych szkół podstawowych w większej wysokości.
Dotacja otrzymana na ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego musi zostać wydana zgodnie z przeznaczeniem, w przeciwnym razie podlega zwrotowi do budżetu j.s.t. wraz z odsetkami. To samo dotyczy obowiązku zwrotu niewykorzystanej części dotacji (art. 252 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, Dz. U. z 2013 r., poz. 885). Z tego względu szkoła powinna oddzielnie rozliczać wszelkie wydatki pokrywane z dotacji na takich uczniów, aby móc wykazać prawidłowość ich wydatkowania.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jako dyrektor przedszkola niepublicznego zwracam się z zapytaniem. Czy na dziecko 6-letnie spełniające obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego przysługuje taka sama czy może wyższa kwota dotacji niż na dzieci młodsze (od 2,5-5)? Mam również pytanie dotyczące podatku od nieruchomości. Budynek, w którym znajduje się przedszkole jest własnością moją i męża. Całość budynku jest wykorzystywana do celów związanych z działalnością przedszkola, nie dzieje się tutaj nic innego. Budynek ma w sumie 300 m2 powierzchni. Urząd Gminy oczekuje zapłaty podatku od połowy budynku, czyli za 150 m, ponieważ w połowie budynek jest własnością męża, który nie ma nic wspólnego z działalnością przedszkola. Ja jako dyrektor przedszkola i właściciel zostałam zwolniona, ale tylko w połowie. Chcę zaznaczyć, że nie wynajmuję budynku od męża na potrzeby prowadzenia działalności. Czy takie podejście Urzędu Gminy jest słuszne? Z tego, co mi wiadomo placówki oświatowe ze względu na prowadzoną działalność są zwolnione z podatku od nieruchomości. Chcę zaznaczyć, że do roku 2020 tego podatku nie płaciłam, ponieważ Urząd tego nie wymagał.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy decyzje w sprawach ZFŚS, zwolnień z wych.fiz., i w innych sprawach, należy numerować osobno, czy wszystkie razem nadając kolejne numery?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W szkole był zatrudniony pedagog na cały etat. Oprócz tego był zatrudniony również terapeuta pedagogiczny, logopeda, psycholog. Wraz z obowiązkiem zatrudniania pedagoga specjalnego etat pedagoga został podzielony na część etatu pedagoga i pedagoga specjalnego, 8,25 i 13,75. Czy było to konieczne? W szkole jest ok. 140 uczniów oraz ok. 40 w oddziałach przedszkolnych (4,5 latków i w zerówce).
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy przedszkole ma obowiązek udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej, jeżeli tak to na jakiej podstawie?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o pomoc w wyjaśnieniu następującej sytuacji. Prowadzę w swojej szkole Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe w zawodzie informatyk (kwalifikacje E.12 i E.14). Sytuacja komplikuje się gdy dodam, że jest to szkoła dla dorosłych osób pozbawionych wolności przy Zakładzie Karnym. Po rozmowie z kilkoma innymi dyrektorami CKU przy innych zakładach karnych, nastąpiło poróżnienie między nami w kwestii zajęć praktycznych. Część z nas uważa, że w naszych warunkach nie ma możliwości prowadzenia tego typu KKZów z uwagi na brak możliwości wysyłania słuchaczy na praktyki zawodowe do zakładów pracy poza murami więzienia. Moje pytanie brzmi: czy faktycznie jest nadrzędny fakt konieczności prowadzenia takich praktyk zawodowych w zakładach pracy czy z uwagi na specyfikę szkoły zajęcia praktyczne mogę przeprowadzać na terenie szkoły w ramach zajęć z bloku praktycznego (tak jak odbywają się zajęcia praktyczne z nauczycielem zatrudnionym na 22-godzinnym etacie). Będę ogromnie wdzięczny za wyjaśnienie oraz podanie podstawy prawnej.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe