Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Bardzo proszę o informację. Czy można uczniowi kl. III szkoły podstawowej wydłużyć o rok okras kształcenia. Uczeń ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim). Ile godzin rewalidacji można przydzielić? Dziękuję.
Pytanie 1:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, w § 3. 7 przewiduje możliwość przedłużenia okresu nauki na każdym etapie edukacyjnym dla uczniów niepełnosprawnych:
"Dla uczniów niepełnosprawnych oraz uczniów szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich można przedłużyć okres nauki na każdym etapie edukacyjnym co najmniej o jeden rok, zwiększając proporcjonalnie liczbę godzin zajęć edukacyjnych. Decyzję o przedłużeniu uczniowi okresu nauki podejmuje dyrektor szkoły w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia, nie później niż do końca lutego roku poprzedzającego ostatni rok nauki w danej szkole, na podstawie szczegółowej analizy osiągnięć edukacyjnych ucznia dokonanej przez radę pedagogiczną".
Stanowisko Ministerstwa Edukacji Narodowej:
„O wydłużeniu etapu edukacyjnego decyduje dyrektor szkoły indywidualnie w stosunku do każdego ucznia niepełnosprawnego (..). Decyzja dyrektora powinna znaleźć uzasadnienie w szczegółowej analizie sytuacji edukacyjnej dokonanej przez radę pedagogiczną i zostać podjęta w uzgodnieniu z rodzicami. Wydłużenie etapu edukacyjnego stosuje się do ucznia, u którego niepełnosprawność powoduje spowolnienie tempa pracy i utrudnia opanowanie treści programowej w czasie przewidzianym w planie nauczania na dany rok szkolny. Treści te uczeń realizuje, o co najmniej jeden rok szkolny dłużej. Zatem na zakończenie pierwszego roku realizacji wydłużonego etapu edukacyjnego uczeń nie podlega klasyfikacji rocznej i nie otrzymuje świadectwa promocyjnego. Szkoła może wydać uczniowi niepełnosprawnemu, któremu wydłużono etap edukacyjny zaświadczenie dotyczące przebiegu nauczania. W sprawozdaniu statystycznym SO-2 ucznia, któremu wydłużono etap edukacyjny, wykazuje się jako ucznia niepromowanego.
Z powyższego wynika, że uczniowi klasy III można przedłużyć okres nauczania, gdyż Rozporządzenie ogranicza nas do roku poprzedzającego ostatni rok nauki w danej SZKOLE, a nie na danym etapie edukacyjnym. Co do stopnia niepełnosprawności - w przypadku lekkiego nalezy sprawdzić, czy ta niepełnosprawność powoduje spowolnienie tempa pracy ucznia i czy utrudnia mu opanowanie treści programowej w czasie przewidzianym w planie nauczania na dany rok szkolny. To zadanie dla rady pedagogicznej.
Pytanie 2:
Liczba godzin zajęć rewalidacyjnych zależna jest od rodzaju szkoły. W szkołach specjalnych jest ona określona i wynosi 30 godzin tygodniowo.
W pozostałych szkołach liczba godzin indywidualnych zajęć rewalidacyjnych prowadzonych z uczniami niepełnosprawnymi jest przedmiotem uzgodnienia między dyrektorem szkoły a organem prowadzącym: § 2 ust. 10 Rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania: "Dyrektor szkoły, z wyjątkiem szkoły specjalnej, w uzgodnieniu z organem prowadzącym, przydziela dodatkowe godziny na prowadzenie indywidualnych zajęć rewalidacyjnych z uczniami niepełnosprawnymi".
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy do udzielenia urlopu dla poratowania zdrowia dla nauczyciela nadal wystarczy orzeczenie jednego tylko lekarza, czy coś się zmieniło?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Placówka niepubliczna, ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy – od września 2021 roku na pierwszym etapie edukacyjnym będę miała tylko jedno dziecko w klasie 2. Czy mogę połączyć etapy edukacyjne? Jeżeli nie to czy część zająć obowiązkowych np. zajęć z wychowania fizycznego i rozwijających kreatywność mogę połączyć z drugim etapem edukacyjnym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1. Nauczyciel wspomagający ( pensum 20 godz.) realizuje zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu w ramach 2 godzin ponadwymiarowych. Jaka stawka obowiązuje. Czy będzie miał 2/20, czy jako specjalista 2/22. Spotkałam się również z rozliczeniem z pensum 18.
2. Czy oligofrenopedagog może prowadzić rewalidację ze wskazaniem na rozwijanie kontaktów emocjonalno- społecznych. wg rozporządzenia powinien prowadzić zajęcia pedagog specjalny.
3. Dziecko miało przyznane zajęcia ppp przed dostarczeniem orzeczenia o kształceniu specjalnym, finansowane ze standardowej ppp. Od października na podstawie orzeczenia ma przyznane kształcenie specjalne: rewalidację i ppp, w tych samych formach w których uczestniczyło. Rewalidację finansuję z 80149. Czy od października zmienia się sposób finansowana ppp - też wg 80149, 4. Czy ewentualnie zgodę na inny sposób finansowania powinien wydać organ prowadzący.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy zajęcia z podstawy programowej w przedszkolu niepublicznym powinny odbywać się w każdym dniu w tygodniu? Czy istnieje możliwość realizowania zaległych zajęć z podstawy z innymi przewidzianymi w danym dniu? Jak wygląda rozkład czasowy planu dnia z którego powinien wywiązywać się nauczyciel w przedszkolu niepublicznym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziękujemy za udzieloną odpowiedź odnośnie rezygnacji słuchacza ze szkoły dla dorosłych. Jednakże nadal mamy wątpliwości co do rezygnacji w szkole publicznej w której nie podpisujemy żadnych umów. Słuchaczy nie uczęszczających na zajęcia skreślamy decyzjami po zakończonym semestrze. A co z tymi, którzy sami odebrali dokumenty i zrezygnowali z dalszej nauki? Na jaki przepis prawa możemy się powołać?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe