Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Bardzo proszę o informację jak należy interpretować & 7 ust.5 Rozporządzenia MEN z 24.07.2015r. w sprawie warunków organizowania kształcenia(...) dzieci niepełnosprawnych(...). Co oznacza zapis, że dyrektor szkoły wyznacza zajęcia realizowane wspólnie z nauczycielami przez nauczyciela wspomagającego? W jakim wymiarze powinien być taki nauczyciel wspomagający zatrudniony? Zaznaczam, że dotyczy to ucznia z autyzmem, a w jego orzeczeniu o kształceniu specjalnym nie ma żadnych informacji, które byłyby podstawą do takiego "wyznaczenia".
Podstawą do wyznaczania odpowiednich zajęć, które będą realizowane przez specjalistę lub nauczyciela wspomagającego wspólnie z innymi nauczycielami zawsze są informacje zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Należy wnikliwie przeanalizować zapisy w nim zawarte i wraz z analizą indywidualnych potrzeb ucznia wskazać te formy wsparcia ze strony w/w nauczyciela, którego przygotowanie w danej dziedzinie będzie mieć kluczowe znaczenie we wsparciu tego konkretnego ucznia w codziennym funkcjonowaniu w szkole. Zatrudnienie takiego nauczyciela/specjalisty może być również niezbędne do zaplanowania np. realizacji zajęć rewalidacyjnych lub innych zajęć odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia oraz jego możliwości psychofizyczne. Nie może być utożsamiane wyłącznie z asystowaniem uczniowi podczas zajęć. Dlatego we wspomnianym rozporządzeniu jasno określono, że ci nauczyciele we współpracy z pozostałymi nauczycielami:
• prowadzą zintegrowane działania i zajęcia określone dla ucznia w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym (IPET)
• uczestniczą, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w IPET, realizowanych przez innych nauczycieli i specjalistów;
Wymiar godzin, w jakim powinien być zatrudniony specjalista lub nauczyciel wspomagający zależy więc od rodzaju wyznaczonych przez dyrektora zajęć. Jeśli będą to wyłącznie zajęcia rewalidacyjne – to wymiar wynosi 2 godz. tygodniowo. Jeśli będą to wybrane konkretne zajęcia lekcyjne np. matematyka, język polski czy też inne – to wymiar będzie wynosił tyle, ile lekcji z danego przedmiotu/przedmiotów jest tygodniowo. O tym wszystkim decyduje wyłącznie dyrektor szkoły – dlatego też poradnia nie wypowiada się w tej kwestii w wydanym uczniowi orzeczeniu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Od września do klasy I szkoły podstawowej będzie uczęszczało dziecko posiadające orzeczenie ze względu na niepełnosprawność ruchową. Dziecko porusza się na wózku inwalidzkim lub, po powierzchni płaskiej, za pomocą kul. Dodatkowo jest cewnikowane i pampersowane. W związku z tym mam kilka pytań:
1.Czy można zatrudnić w szkole podstawowej pomoc nauczyciela, czy koniecznie musi być zatrudniony nauczyciel wspomagający lub asystent nauczyciela?
2. Czy nauczyciel ma obowiązek przebierać dziecko pampersowane?
3. Kto powinien wnosić dziecko do sali lekcyjnej? (sala, w której dziecko będzie się uczyło znajduje się na I piętrze, w szkole nie ma windy, schody również nie są dostosowane do transportu wózka inwalidzkiego);
4. Czy szkoła musi dostosować warunki w budynku na potrzeby dziecka niepełnosprawnego, np. podjazdy, platforma na wózek przy schodach, itp.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogę zatrudnić w przedszkolu osobę z dyplomem ukończenia studiów pierwszego stopnia. Pani za rok kończy studia magisterskie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Chłopiec w marcu 2016 roku ukończył 8 lat. Pierwszą opinię o odroczeniu uzyskał w roku 2014 jako 6-latek (wtedy nie posiadał jeszcze orzeczenia), a następną jako 7-latek w roku 2015.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczniowie, którzy mają w opinii poradni psych. - ped. zalecenie, aby uczestniczyć np. w zajęciach logopedycznych muszą w nich uczestniczyć w wymiarze 60 minut tygodniowo? To samo pytanie dotyczy też uczniów z orzeczeniem o niepełnosprawności intelektualnej. Jakie przepisy regulują czas trwania zajęć specjalistycznych oraz ilość uczniów w tych zajęciach?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak liczna musi być klasa liceum ogólnokształcącego, aby konieczny był podział na grupy językowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe