Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Bardzo proszę o pomoc w zakresie organizacji nauczania ucznia z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym w gimnazjum ogólnodostępnym. W październiku uczennica otrzymała takie orzeczenie. Matka nie chce słyszeć o nauce w szkole specjalnej. Powołałam zespół i organizujemy nauczanie. Jak mam zrealizować 800 godzin plastyki i 830 godzin techniki, 130 godzin muzyki? Czy możemy te zajęcia realizować na różnych przedmiotach i zapisywać w oddzielnym dzienniku tematy dostosowane do potrzeb i możliwości dziecka? Uczennica nie ma nauczania indywidualnego, a nawet gdyby zaplanować jej po 7-8 godzin tygodniowo tych przedmiotów, zanudziłaby się. Poza tym, ona bardzo chce być w klasie i razem z klasą pracować. Bardzo proszę o pomoc, jak zorganizować nauczanie z korzyścią dla dziecka, ale zgodnie z litera prawa.
Jeśli dziecko jest uczniem szkoły - gimnazjum ogólnodostępnego - realizuje zajęcia z klasą, do której uczęszcza.
Podstawy prawne:
1) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.),
2) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego:
a) zobowiązuje do realizacji kształcenia i wychowania w sposób dostosowany do potrzeb oraz możliwości psychofizycznych ucznia,
b) zawiera zalecenia dotyczące form pomocy psychologiczno – pedagogicznej uwzględniające specyfikę stwierdzonego rodzaju niepełnosprawności.
Celem kształcenia i wychowania jest m. in. usprawnianie zaburzonych funkcji, rewalidacja oraz specjalistyczna pomoc i opieka.
Wymagania edukacyjne formułowane wobec tych uczniów powinny być dostosowane do ich indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych. Oznacza to również, że w szkolnym planie nauczania muszą znaleźć się zajęcia rewalidacyjne. Uczniowie ci nie uczęszczają na naukę drugiego języka obcego, a szkoła dla niego realizuje odrębną podstawę programową. Dla ucznia nauczyciele uczący redagują indywidualny program edukacyjny uwzględniający zalecenia z orzeczenia oraz dokumentację z rozporządzenia (tzw. IPET).
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy(...):
§ 22.3. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zespół, na podstawie ustalonych przez dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, o której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy, form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz wymiaru godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, określa działania wspierające rodziców ucznia oraz, w zależności od potrzeb, zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
Ustalenia zespołu są uwzględniane w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów, o których mowa w § 21 ust.3. Dokumentowanie przebiegu kształcenia specjalnego nie odbiega od ogólnych zasad obowiązujących przy dokumentowaniu przebiegu nauczania. Uczeń jest wpisany do dziennika lekcyjnego danej klasy, otrzymuje oceny okresowe i roczne.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie są zadania dyrektora szkoły związane z kierowaniem jednostką budżetową?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- czy dyrektor szkoły ma uprawnienia do samodzielnego podpisywania/zawierania porozumień o współpracy (np. z uczelnią wyższą) bez bezpośredniego udziału organu prowadzącego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Mamy wielki problem z obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego dla pięciolatków. Czy skoro art. 14 ust. 3 uso mówi o obowiązku dla 6-latka, a w innym miejscu dowiadujemy się, że obowiązek szkolny dotyczy 7-latków, ale dziecko 6-letnie też może pójść do szkoły /m.in.pod warunkiem spełnienia ww przygotowania/, to czy oznacza to, że "z automatu" wszystkie 5-latki też możemy lub nawet powinniśmy objąć tym przygotowaniem, czy odbierać od rodziców oświadczenia na piśmie, że oni o to wnioskują, bo np. rozważają posłanie 6-latka do szkoły. Nie chcemy być nadgorliwi, ale nigdzie nie możemy dostać wiążącej odpowiedzi, a przy okazji miejscowy ośrodek pomocy społecznej rozdał rodzicom pisma, w których wzywa ich do przedłożenia zaświadczenia o odbywaniu przez ich dziecko omawianego przygotowania. Wiemy, że jeśli takowe przedstawią, dostaną o 100 zł więcej zasiłku. Kto jednak będzie odpowiedzialny, jeśli za rok ci rodzice zrezygnują z posłania dziecka do szkoły, a MGOPS zażąda zwrotu zasiłków i ktoś stwierdzi, że winne jest przedszkole, bo wydało zaświadczenia?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy sekretarz szkoły, który zajmuje stanowisko pracownicze powinien podlegać okresowej ocenie kwalifikacyjnej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jaka procedura obowiązuje rodzica przy ubieganiu się o indywidualne roczne przygotowanie przedszkolne dla chorego dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe