Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne  ROZPORZ!DZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży...

PORADA PRAWNA

01 marca 2011 Inne

Co może zrobić dyrektor w przypadku niekontrolowanych, powtarzających się ataków agresji ucznia, co zagraża bezpieczeństwu jego rówieśnikom, a także jemu samemu? Matka nie chce współpracować ze szkołą twierdząc, że syn jest zdrowy i w normie psychofizycznej.

 ROZPORZ!DZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 18 stycznia 2005 r.
w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i
młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach,
szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych.

§ 4. 1. Przedszkola, szkoły i oddziały, o których mowa w § 1, zapewniają dzieciom i
młodzieży niepełnosprawnym oraz niedostosowanym społecznie:
1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
2) odpowiednie warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne;

(...)
4) zajęcia rewalidacyjne lub zajęcia socjoterapeutyczne, stosownie do potrzeb;
(...)

2. Przedszkola, szkoły i oddziały, o których mowa w § 1, udzielają pomocy rodzicom
(prawnym opiekunom) dzieci i młodzieży niepłnosprawnych oraz niedostosowanych
społecznie w zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych we wspieraniu ich rozwoju.

 Treści zawarte w (jeszcze) obowiązującym rozporządzeniu podpowiadają, że uczeń powinien mieć opinię lub orzeczenie poradni, które będą wskazówką do pracy. Szkoła ma obowiązek stosować zalecenia i stwarzać odpowiednie warunki do pracy z tym uczniem.
Jeśli jednak rodzic nie wyraża zgody na badania, powinien to stwierdzić na piśmie, dalej szkoła postępuje zgodnie z procedurami, które powinna mieć na wypadek tzw. sytuacji trudnych lub kryzysowych.
Na każdym etapie podejmowania trudnych decyzji należy informować rodzica o ew. konsekwencjach, uzyskując potwierdzenie (na piśmie), że przyjął informację do wiadomości. Często bywa, że wówczas rodzic wyraża zgodę na współpracę ze szkołą i podejmowanie wspólnych działań.
Z drugiej strony szkoła ma obowiązek zapewnić bezpieczeństwo wszystkim uczniom, także ich nietykalność cielesną i  jeśli jest naruszana, jeśli uczniowie są narażeni na niebezpieczeństwo - szkoła powinna zawiadomić policję. Z każdej sytuacji powinna być sporządzona notatka służbowa.
Proponuję na początek podjąć rozmowę z dzielnicowym, który doradzi dalszy tok postępowania. Zakładamy, że dzielnicowy zna rodzinę, zna wiek ucznia i zakres odpowiedzialności ucznia lub/i rodzica za niewłaściwe jego zachowania.

 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem nakładało obowiązek opracowywania "Procedur postępowania nauczycieli i metod współpracy szkół z policją w sytuacjach zagrożenia dzieci oraz młodzieży przestępczością i demoralizacją, w szczególności narkomanią, alkoholizmem i prostytucją".

 

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT