Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Cz nauczyciel, który w 1993r ukończył trzyletnie studium katechetyczne prowadzone przez Wydział Katechetyczny Kurii Diecezjalnej w Płocku ma kwalifikacje do nauczania religii w szkole podstawowej. Brak kwalifikacji zarzuca wizytator
Porozumienie pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski oraz Ministrem Edukacji Narodowej z 6.09.2000 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli religii (Dz. Urz. MEN 2000, nr 4, poz. 20) na ten temat wypowiada się w § 1-3. Jeśli chodzi o kierunek studiów, który daje uprawnienia katechetyczno-pedagogiczne zgodnie z wymaganym prawem, konieczne jest ukończenie studiów magisterskich lub licencjackich na kierunku teologia, bądź uzupełnienie ich na studiach podyplomowych z kierunkiem - teologia. Konieczne jest przy tym przygotowanie katechetyczno-pedagogiczne, a nie ogólne przygotowanie pedagogiczne, co wynika z § 4 Porozumienia, w którym mówi się o nabyciu wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki, psychologii, katechetyki i dydaktyki, nauczanych w powiązaniu z teologią.
§5. Nauczyciele religii zatrudnieni w dniu wejścia w życie porozumienia, którzy legitymują się świadectwem dojrzałości i ukończyli instytut wyższej kultury religijnej, studium katechetyczne lub kursy katechetyczne mogą nauczać religii w przedszkolach i szkołach, o których mowa w § 2 do dnia 31 sierpnia 2006 r.
Zatem z w/w § 5 wynika, że nauczyciel utracił uprawnienia z dniem 31.08.2006 r.
§2. Kwalifikacje do nauczania religii w dotychczasowych szkołach zasadniczych oraz w przedszkolach, sześcioletnich szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach zawodowych, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1, 2 i pkt 3 lit. b) ustawy, posiadają:
1) Osoby wymienione w § 1.
2) Osoby świeckie i zakonne, które posiadają dyplom ukończenia kolegium teologicznego.
3) Alumni wyższych diecezjalnych lub zakonnych seminariów duchownych oraz studenci wyższych studiów teologicznych po ukończeniu czwartego roku jeśli kontynuują studia.
w §1 czytamy:
Kwalifikacje do nauczania religii w dotychczasowych szkołach średnich ogólnokształcących i średnich zawodowych oraz w szkołach ponadgimnazjalnych, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r., o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", z wyjątkiem dwuletnich szkół zawodowych, posiadają:
1) Księża, którzy ukończyli wyższe diecezjalne lub zakonne seminarium duchowne i legitymują się dyplomem lub zaświadczeniem ukończenia seminarium.
2) Osoby świeckie i zakonne, które ukończyły wyższe studia teologiczne i posiadają przygotowanie katechetyczno-pedagogiczne.
3) Alumni wyższych seminariów duchownych po ukończeniu piątego roku studiów.
4) Osoby świeckie i zakonne, które ukończyły wyższe studia magisterskie bez przygotowania teologicznego, ale przygotowanie to uzupełniły w formie teologiczno-katechetycznych studiów podyplomowych lub kolegium teologicznego prowadzonego zgodnie z zasadami ustalonymi przez Konferencję Episkopatu Polski, zwanego dalej "kolegium teologicznym".
§4.
1. Ilekroć w niniejszym porozumieniu jest mowa o przygotowaniu katechetyczno-pedagogicznym, należy przez to rozumieć nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki, psychologii, katechetyki i dydaktyki; nauczanych w powiązaniu z teologią w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin oraz odbycie pozytywnie ocenionych praktyk pedagogicznych w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin.
2. O posiadaniu przygotowania katechetyczno-pedagogicznego świadczy dokument ukończenia wyższego seminarium duchownego albo dyplom (zaświadczenie) innej szkoły wyższej, kolegium teologicznego, albo świadectwo ukończenia kursu katechetyczno-pedagogicznego prowadzonego przez kolegium teologiczne, wyższe seminarium duchowne lub inną szkołę wyższą.
Według w/w Porozumienia kwalifikacje winny mieć charakter pedagogiczny i przedmiotowy.
Należy zwrócić uwagę na fakt, że kwalifikacje pedagogiczne obejmują:
a) 270 godzin z pedagogiki, psychologii, dydaktyki, katechetyki oraz
b) 150 godzin pozytywnie ocenionych praktyk pedagogicznych w szkole.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o wyjaśnienie mi kwestii urlopu wychowawczego. Nauczycielka korzystała od września 2016 do końca grudnia 2016r. z urlopu wychowawczego na dziecko do 6-go roku życia. Od stycznia wybiera zaległy urlop wypoczynkowy, który z tegorocznym urlopem za ferie zimowe zakończy się 22.02. W tym czasie jednak 12 dni przebywała na L-4. ; 1. Czy o te 12 dni zaległego urlopu musi wnioskować ponownie, czy można jej go automatycznie wydłużyć?; 2. Pracownica nie wie, czy nie będzie w dalszym ciągu korzystać z L-4, a potem zapowiada, że chce przebywać na urlopie wychowawczym przysługującym na dziecko z niepełnosprawnością (jednak nie zna dokładnej daty z uwagi na możliwość dalszego L-4). Chce dotrzymać miesięcznego terminu złożenia wniosku o ten urlop. Zapytuje, czy może złożyć pismo informujące o swoich planach, które byłoby deklaracją/wnioskiem o udzielenie jej urlopu wychowawczego po wszystkich L-4 i przysługujących dniach wolnych (czy taka forma jest dopuszczalna?); 3. Kolejna rzecz – Co z przepisem w Art. 1867 § 1,że Pracownik uprawniony do urlopu wychowawczego może złożyć pracodawcy pisemny wniosek o obniżenie jego wymiaru czasu pracy do wymiaru nie niższego niż połowa pełnego wymiaru czasu pracy w okresie, w którym mógłby korzystać z takiego urlopu. Pracodawca jest obowiązany uwzględnić wniosek pracownika (czy dotyczy to także nauczycieli, bo w KN tego nie wyczytałam), a byłoby to dość skomplikowane. Nauczycielka odeszła na poprzedni urlop z 18/18 etatu jako nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej – w projekcie organizacyjnym na r. szk. 2016/2017 miała planowane także 5/20 logopedii. Teraz chciałaby pracować tylko jako logopeda, a tych godzin nie nazbiera się na pół etatu, a trudno żebym dzieliła edukację wczesnoszkolną. Czy mogę odmówić?; 4. Czy mogę wypowiedzieć tej Pani umowę (jest zatrudniona na podstawie mianowania) – od września będą zmiany organizacyjnych powodujące zmniejszenie liczby oddziałów w szkole?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciele w szkole ponadgimnazjalnej powinni być kierowani na badania sanitarno - epidemiologiczne?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Przeniesienie nauczyciela na inne stanowisko. Czy można i w jaki sposób (jak powinno się postąpić po kolei i jakie dokumenty wręczyć - wypowiedzenia zmieniające, aneksy do umów?) przenieść nauczyciela na inne stanowisko (w tej samej szkole) w następujących przypadkach, biorąc pod uwagę, że nauczyciel najprawdopodobniej nie wyrazi zgody na to przeniesienie: 1. nauczyciel mianowany - przeniesienie z wychowawcy świetlicy na nauczyciela edukacji przedszkolnej; 2. nauczyciel mianowany lub dyplomowany - przeniesienie z nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej na nauczyciela edukacji przedszkolnej; 3. nauczyciel kontraktowy - przeniesienie z nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej na wychowawcę świetlicy. Czy zamiar przeniesienia należy skonsultować ze związkami zawodowymi (jaka jest podstawa prawna?), a jeśli tak, to w którym momencie - czy po pisemnej odmowie (braku zgody nauczyciela) czy przed?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- 1.Proszę o interpretację dni wolnych od zajęć dydaktycznych w szkole dla nauczycieli. Organ prowadzący twierdzi, że nauczyciele w przerwach świątecznych i dniach wolnych od zajęć dydaktycznych powinni być w szkole 8 godzin. Jakie jest Państwa stanowisko w tej sprawie?
2. Jaka podstawa prawna reguluje prawo burmistrza do udzielania dyrektorowi szkoły urlopu? Przecież nie jest pracodawcą.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel z 36 letnim stażem pracy planuje przejść na świadczenie kompensacyjne. W szkole macierzystej od 2002 roku brak było godzin do pełnego etatu i dlatego uzupełniał etat w innej szkole na terenie gminy w różnych wymiarach godzin w rożnych latach szkolnych na polecenie organu prowadzącego. Szkoła w której pracuje w/w nauczyciel jest szkołą ośmioklasową z oddziałem przedszkolnym jednak w związku z niżem demograficznym brak jest obecnie klasy II i V, a od września 2018r. nie będzie klasy I, III, VI. Przy czym nauczyciel uczy w klasach IV-VIII. Na rok szkolny 2018/2019 jest zaplanowany w arkuszu organizacyjnym szkoły na 13/18 etatu i uzupełnia etat w drugiej szkole na terenie gminy w wymiarze 5/18 etatu. Arkusz organizacyjny jest zatwierdzony przez organ prowadzący i nadzorujący. Nauczyciel w tym momencie chciałby odejść na świadczenie kompensacyjne z art. 20 KN, twierdzi że nie mając etatu w szkole macierzystej ma takie prawo, a moje argumenty i przedstawiane przepisy prawne nie przekonują go. Ponieważ nie jestem prawnikiem może jest jakiś przepis do którego nie udało mi się dotrzeć pozwalający przejść nauczycielowi na świadczenie kompensacyjne właśnie z art. 20 KN.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe