Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dla ucznia klasy IV Szkoły Podstawowej posiadającego orzeczenie o niepełnosprawności ze względu na autyzm należy zatrudnić nauczyciela wspomagającego czy asystenta nauczyciela? W jakim wymiarze godzin i na jakiej podstawie Kodeksu Pracy czy Karty Nauczyciela?
§ 7. 1. rozporządzenia MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 7 sierpnia 2015r. poz.1113) wyraźnie mówi, że asystenta nauczyciela można zatrudnić wyłącznie w klasach I-III szkoły podstawowej. Zatem dla wspomnianej uczennicy należy obowiązkowo zatrudnić - oczywiście uwzględniając realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.:
- nauczyciela posiadającego kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia ucznia niepełnosprawnego (Na podstawie Kodeksu Pracy – jeśli jest nauczycielem stażystą lub kontraktowym, a na podstawie Karty Nauczyciela gdy jest nauczycielem mianowanym lub dyplomowanym). Wymiar godzin zależny jest od ilości wyznaczonych przez dyrektora zajęć edukacyjnych oraz zintegrowanych działań i zajęć. Rodzaje czynności przydzielanych nauczycielowi „wspomagającemu” określone są w ust.5 w/w paragrafu.
lub
- pomoc nauczyciela – na podstawie Kodeksu Pracy, bowiem jest to pracownik niepedagogiczny, zaliczany do grupy pracowników pomocniczych i obsługi. Osoba zatrudniona na pełny etat powinna pracować na omawianym stanowisku 40 godzin tygodniowo, na zasadach dotyczących ogółu pracowników. Z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych wynika, że pomoc nauczyciela musi mieć co najmniej wykształcenie podstawowe, nie musi się legitymować doświadczeniem zawodowym i należy do VI kategorii zaszeregowania, jeśli chodzi o poziom wynagrodzenia. Czynności pomocy nauczyciela mają charakter techniczny i porządkowy. Oznacza to, że dyrektor musi samodzielnie zdecydować, jakiego wymaga doświadczenia i kwalifikacji zawodowych od kandydata do pracy na stanowisku pomocy nauczyciela, a także, czy dany kandydat jest osobą odpowiednią do pracy w jego placówce, biorąc pod uwagę potrzeby nauczycieli i ucznia niepełnosprawnego.
Ważne
1) Zajęcia rewalidacyjne dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność NIE są formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Są to zajęcia obowiązkowe dla dziecka, wpisane w jego plan lekcji w wymiarze 2 godzin tygodniowo, albowiem wynikają z rozporządzenia MEN w sprawie ramowych planów nauczania, a nie z rozporządzenia MEN o pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2) Zatrudnienie nauczyciela „wspomagającego” lub pomocy nauczyciela również NIE należy do obszaru pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Ten obowiązek wynika bowiem z przepisów dotyczących organizacji kształcenia specjalnego dla ucznia niepełnosprawnego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Od dnia 3 marca 2014 r.do 28 marca 2014 r. zatrudniłam nauczyciela przedmiotów zawodowych w pełnym wymiarze na kursie dokształcającym dla młodzieży za stawkę 1513 zł. Jest to również główne miejsce pracy tego nauczyciela zawodu. Czy muszę wyrównać do stawki 1680 zł? To jest obecnie najniższe wynagrodzenie.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Wysłałem zapytanie dotyczące zatrudnienia nauczyciela, który ukończył prawo studia 5 letnie, mgr i zgłosił chęć uczenia wos w gimnazjum. Powołałem się tam na stare przepisy rozporządzenia z 2009 r. Wg mnie najnowsze przepisy nie dają możliwości uczenia wos w/w nauczycielowi, gdyż wg mnie zakres wiedzy i umiejętności nie obejmują treści nauczanego przedmiotu - jak mówi par. 3 pkt. 1 ust. 2 Rozporządzenia MEN z z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Proszę również o odpowiedź jaką formę powinna mieć odpowiedź dyrektora nauczycielowi, który zwrócił się pismem w tej sprawie. Z góry dziękuję i przepraszam za pomyłkę.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń nauczany indywidualnie od kilku lat w naszej szkole został przeniesiony przez rodziców do innej placówki w ciągu roku szkolnego (wskazanie medyczne). Kilku nauczycielom zmieni się wymiar zatrudnienia z 18/18 na 17/18. Czy mogę przydzielić im godziny w świetlicy (dwoje podpisało stosowną zgodę w kwietniu 2015r), czy uzupełniać w każdym tygodniu tą jedną godzinę zastępstwem doraźnym, czy jest jakieś inne rozwiązanie. Proszę o wskazanie możliwości w tej sytuacji.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem szkoły, napisałam wniosek do projektu Erazmus +, wniosek uzyskał akceptację i jestem jego koordynatorem. Kto podpisuje ze mną umowę zlecenie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jaki wymiar urlopu ma nauczyciel oddziału przedszkolnego zatrudniony w szkole podstawowej? Czy tak jak pozostali nauczyciele (szkoła jest jednostką feryjną)?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe