Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dyrektor szkoły ubiegając się o awans na nauczyciela dyplomowanego pisze sprawozdanie czy opis i analizę? Jaka jest różnica między dokumentami składanymi przez nauczyciela, a przez dyrektora?
Karta Nauczyciela - ustawa z 26.01.1982 r. ze zm. - rozdz. III.
Rozporządzenie MENiS z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni
awansu zawodowego przez nauczycieli (ze zm. z 2007 r.).
Dyrektor ubiegający sie o awans zawodowy na nauczyciela dyplomowanego składa do odpowiedniego kuratorium następujące dokumenty:
1. wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego,
2.pPoświadczone kopie dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe (§ 9 ust. 2pkt 1),
3. poświadczona kopia aktu nadania stopnia nauczyciela mianowanego (§ 9 ust.2 pkt 1),
4. zaświadczenie pracodawcy o spełnieniu wymagań dotyczących okresu pracy wymaganego
do złożenia wniosku (§ 9 ust. 2 pkt 2),
5. sprawozdanie z ostatnich trzech lat pracy obejmujące w szczególności charakterystykę i rozwój kierowanej przez niego szkoły w tym okresie, z uwzględnieniem efektów kształcenia i wychowania (§ 9 ust. 2 pkt 4),
6. wyróżniającą ocena pracy uzyskana w okresie zajmowania stanowiska dyrektora – karta oceny pracy (§ 9 ust.2 pkt 4),
7. Dokumentacja potwierdzająca spełnianie wymagań określonych w § 8 ust. 2:
a) uzyskanie pozytywnych efektów w zakresie realizacji zadań odpowiednio na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w związku z zajmowanym stanowiskiem. (§ 8 ust. 2 pkt 1) w formie opisu i analizy realizacji wymagań w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów (§ 9 ust. 1 pkt 3),
b) wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej (§ 8 ust. 2 pkt. 2) w formie opisu i analizy realizacji wymagań w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów (§ 9 ust. 1 pkt 3),
c) umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach
wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć (§ 8 ust.2 pkt 3),
d) realizację co najmniej 3-ech z następujących zadań (§ 8 ust. 2 pkt 4):
- opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich,
- wykonywanie zadań doradcy metodycznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, eksperta komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, rzeczoznawcy do spraw programów nauczania, programów wychowania przedszkolnego, podręczników lub środków dydaktycznych,
- poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych,
- wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami,
- uzyskanie innych znaczących osiągnięć w pracy zawodowej,
- uzyskanie umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie zaawansowanym, a w przypadku nauczycieli języków obcych – uzyskanie umiejętności posługiwania się drugim językiem obcym na poziomie zaawansowanym (poświadczone kopie dyplomów, świadectw (§ 9 ust. 1 pkt 3 b)),
- umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły,
w której dyrektor jest zatrudniony (§ 8 ust. 2 pkt 5) - jako opis i analizę realizacji
wymagania w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów (§ 9 ust. 1 pkt 3 a).
Różnica jest zasadnicza i polega m. in. tym, że nauczyciel odbywa obowiązkowy staż, pisze sprawozdanie ze stażu, otrzymuje ocenę dorobku zawodowego za okres tegoż stażu, natomiast dyrektor:
1) pisze sprawozdanie z ostatnich trzech lat pracy obejmujące w szczególności charakterystykę i rozwój kierowanej przez niego szkoły w tym okresie, z uwzględnieniem efektów kształcenia i wychowania (§ 9 ust. 2 pkt 4) oraz
2) dołącza wyróżniającą ocenę pracy uzyskaną w okresie zajmowania stanowiska dyrektora – karta oceny pracy (§ 9 ust.2 pkt 4), jednocześnie musi spełnić wymagania określone w § 8 ust. 2 Rozporządzenia z 1.12.2004 r. ze zm.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel mianowany złożył 9 września wniosek o rozpoczęcie stażu na nauczyciela dyplomowanego, do wniosku nie dołączył planu rozwoju zawodowego, plan złożył 11 października. Czy w takim wypadku odmowa rozpoczęcia stażu musi być wydana w oparciu o decyzję administracyjną?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy organem odwoławczym od decyzji aktu nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego jest dyrektor szkoły?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel kontraktowy, któremu w czasie trwania stażu na nauczyciela mianowanego powierzono funkcję wicedyrektora, odbywa staż do końca maja, czy do końca sierpnia? Kto w opisanej sytuacji dokonuje oceny dorobku zawodowego, dyrektor szkoły, czy organ prowadzący? Jakie są różnice przy procedurze pomiędzy uzyskiwaniem kolejnego stopnia awansu przez nauczyciela pełniącego funkcję kierowniczą, a nauczyciela, który takiej funkcji nie pełni?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Jaką datę należy umieścić w akcie nadania stopnia nauczyciela kontraktowego i mianowanego? (czy może to być data odbytej rozmowy kwalifikacyjnej oraz egzaminu,czy inna data sierpniowa lub grudniowa w zależności od daty złożenia wniosku przez nauczyciela).
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Od dwóch tygodni po zadaniu pytania ekspertowi nie otrzymałem odpowiedzi.
PSSP w Ochodzach.22.08.2020
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe