Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy jako dyrektor szkoły muszę wyjaśniać organizacji związkowej kryteria przyznawania dodatku motywacyjnego oraz podać jego wysokość?
Otrzymałem pismo od Komisji Międzyzakładowej „Solidarność”, która domaga się ode mnie jako dyrektora szkoły wyjaśnienia, jakimi kryteriami kieruję się przy ustalaniu wysokości dodatku motywacyjnego oraz abym podał informacje, w jakiej wysokości procentowej i liczbie przydzieliłem dodatek motywacyjny zatrudnionym nauczycielom. Czy mam obowiązek udzielać takich informacji komisji międzyzakładowej „Solidarność”? Zaznaczę, że nauczyciele pracujący w mojej szkole znają kryteria przyznawania dodatku motywacyjnego.
Niestety trudno jest odpowiedzieć jednoznacznie na to pytanie. Przepisy ustawy o związkach zawodowych wprost do tego nie zobowiązują. Ponadto warto zwrócić uwagę na to, że wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania dodatku określa w uchwale organ prowadzący, a nie dyrektor. Być może szczegółowa analiza regulaminu wynagradzania pozwoliłaby jednoznacznie odpowiedzieć na postawione pytanie
Organ prowadzący określa w uchwale warunki przyznania dodatku motywacyjnego
Ogólne warunki przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego określono w § 6 rozporządzenia w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy. Organ prowadzący określa szczegółowe warunki przyznawania tego dodatku w trybie stosownej uchwały – regulaminie wynagradzania.
Organ prowadzący określa w uchwale wysokość dodatku motywacyjnego
Podobnie jest z wysokością dodatku motywacyjnego, na co wskazuje art. 30 ust. 6 Karty Nauczyciela.
Najczęściej odbywa się to przez określenie w regulaminie:
- puli środków przeznaczonych na ten cel w budżecie szkoły;
- maksymalnej i minimalnej wysokości dodatku;
- okresu przyznania dodatku.
Jeśli brak regulacji dot. przyznania dodatku motywacyjnego, dyrektora sam je ustala
Często zdarza się, że organ prowadzący ceduje na dyrektora szkoły, poprzez zawarcie odpowiednich zapisów w uchwale, obowiązek zarówno ustalenia wysokości, jaki i szczegółowych warunków przyzywania tego dodatku.
Kryteria przyznania dodatku, które są zawarte w regulaminie, stanowią podstawę do przyznania dodatku motywacyjnego poszczególnym nauczycielom w szkole przez dyrektora szkoły. Jeżeli regulamin nie zawiera takich regulacji, dyrektor szkoły sam decyduje, czy osiągnięcia danego nauczyciela mieszczą się w zakresie ogólnych warunków przyzwania tego dodatku, określonych w rozporządzeniu. Pozostaje pytanie, czy takie cedowanie lub działanie dyrektora są zgodne z prawem.
Organ prowadzący jest odpowiedzialny za uregulowanie sprawy przyznawania dodatków motywacyjnych
To na nim spoczywa obowiązek samodzielnego uregulowania stawki i warunków przyznawania dodatków motywacyjnych i nie może tego obowiązku przekazać innemu organowi (sygn. II SA/Ka 3149/01).
Rada gminy ustala zasady przyznania dodatku motywacyjnego
Rada gminy nie może delegować kompetencji do ustalenia regulaminu określającego zasady wypłacania dodatku motywacyjnego na dyrektora szkoły oraz współdziałające z nim organizacje związkowe (sygn. NK.II.J.S.0911-182/06). Powinna samodzielnie w uchwale określić kwoty dodatku motywacyjnego oraz uszczegółowić określone w rozporządzeniu warunki jego przyznania.
Kompetencje związku zawodowego
Art. 23 ustawy o związkach zawodowych określa ogólną kompetencję związków zawodowych. Związki zawodowe sprawują kontrolę nad przestrzeganiem prawa pracy oraz uczestniczą w nadzorze nad przestrzeganiem przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Jeżeli w powyższych sprawach zdaniem związku zawodowego postępowanie organu administracji państwowej i samorządu terytorialnego lub pracodawcy jest niezgodne z prawem lub narusza zasady sprawiedliwości, związek może wystąpić do właściwego organu z żądaniem spowodowania usunięcia we właściwym trybie stwierdzonej nieprawidłowości.
Związek zawodowy może kontrolować wynagrodzenia pracowników
Należy dodać, że uchwale z 16 lipca 1993 r. (sygn. I PZP 28/93) Sąd Najwyższy stwierdził, że zawarte w ustawie o związkach zawodowych uprawnienie do kontrolowania przez związki zawodowe przestrzegania prawa pracy oznacza także uprawnienie do kontrolowania wysokości wynagrodzeń pracowników.
Natomiast nie oznacza to automatycznie uprawnienia do żądania od pracodawcy udzielenia informacji o wysokości wynagrodzenia pracownika bez jego zgody.
Dyrektor nie może ujawnić informacji o wynagrodzeniu pracownika
Ujawnienie przez pracodawcę bez zgody pracownika wysokości jego wynagrodzenia za pracę może stanowić naruszenie dobra osobistego w rozumieniu art. 23 i 24 Kodeksu cywilnego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o przykład arkusza kontroli np dyżury szkolne
- Nauczycielka zatrudniona w moim przedszkolu przebywa na zwolnieniu lekarskim po skomplikowanej operacji od 5 lipca i będzie je kontynuowała aż do końca roku kalendarzowego. Z kolei z dniem 1 stycznia 2017 roku będzie korzystała z rocznego urlopu dla poratowania zdrowia. Chciałam się dowiedzieć, czy pracownica musi powrócić do pracy przed urlopem dla poratowania zdrowia (uzyskać zdolność od lekarza po zakończonym leczeniu) ? Czy też może bezpośrednio przejść na urlop dla poratowania zdrowia z długotrwałego L-4 (bez badań kontrolnych) ?
- Fundacja prowadzi przedszkole niepubliczne. Chcą utworzyć drugie przedszkole dla dzieci niepełnosprawnych w tym samym budynku co pierwsze, jako działalność gospodarczą. Czy potrzebują osobną dokumentację (odbiory, sanepid itp) czy mogą wykorzystać dokumenty z pierwszej placówki?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel przebywał na zwolnieniu lekarskim od 17 sierpnia 2018 r.
Od 15 lutego do 14 lipca 2019 r. przebywał na świadczeniu rehabilitacyjnym. Czy przysługuje mu urlop uzupełniający?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jak w praktyce zorganizować zajęcia w ramach zindywidualizowanej ścieżki kształcenia dla ucznia klasy I szkoły podstawowej, który otrzymał opinię z poradni? Poradnia wskazała zakres, w ktorym uczeń nie może brać udziału w zajęciach wspólnie z oddziałem - są to edukacje polonistyczna, matematyczna i przyrodnicza oraz język obcy. Nasuwają się więc pytania:
1. Czy należy przez to rozumieć, że zajęcia w ramach tych edukacji powinny odbywać się wyłącznie indywidualnie?
2. Skoro dyrektor ma ustalić wymiar godzin to czy oznacza to,że ustalony wymiar nie musi odpowiadać liczbie godzin z ramowego statutu?
3. Jeśli ZŚK ma być organizowana z godzin do dyspozycji dyrektora, (których już w tym roku szkolnym nie ma) to skąd wziąć na to środki?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe