Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy mogę zatrudnić na stanowisko logopedy w szkole osobę, która w 2000 r. skończyła studnia wyższe magisterskie na kierunku: pedagogika w zakresie ogólnopedagogicznym (ilość godzin praktyki: 90) oraz studia podyplomowe w zakresie logopedii w 2008 r. (ilość godzin zajęć praktycznych: 136), a w 2011 r. w zakresie neurologii (ilość godzin zajęć praktycznych: 161)? Czy osoba ta może być także pedagogiem szkolnym?
Przepisy prawa oświatowego (p. w/w rozporządzenie § 20.1) regulują kwestie kwalifikacji nauczyciela-pedagoga:
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-pedagoga w liceach ogólnokształcących, liceach profilowanych, technikach, uzupełniających liceach ogólnokształcących, technikach uzupełniających i szkołach policealnych, posiada osoba, która ukończyła:
1) studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-pedagoga w przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach i zasadniczych szkołach zawodowych, posiada osoba, która ukończyła (§ 20. 2):
1) studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
3) studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
4) studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Oznacza to, że nauczyciel (z wyłączeniem szkoły specjalnej) będzie posiadał kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-pedagoga, jeżeli dyrektor uzna, że ukończone przez niego studia podyplomowe odpowiadają przyznanym zajęciom i zakresowi czynności pedagoga (ukończone studia bez specjalności).
Natomiast § 21.1 w/w rozporządzenia traktuje o kwalifikacjach nauczyciela-logopedy w liceach ogólnokształcących, liceach profilowanych, technikach, uzupełniających liceach ogólnokształcących, technikach uzupełniających i szkołach policealnych – posiada je osoba, która ukończyła:
1) studia magisterskie w zakresie logopedii oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie logopedii oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Na podstawie § 21.2 stwierdza się, że kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-logopedy w przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach i zasadniczych szkołach zawodowych, posiada osoba, która ukończyła:
1) studia magisterskie w zakresie logopedii oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie logopedii oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
3) studia pierwszego stopnia w zakresie logopedii oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
4) studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe w zakresie logopedii oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Zatem należy uznać, że nauczyciel, o którym mowa w pytaniu, posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-logopedy, ponieważ spełnia warunek: ukończył studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie logopedii oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o wzór Strategii Ochrony Małoletnich w szkole podstawowej
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Na jakich zasadach przyjąć dziecko - cudzoziemca do przedszkola. Jesteśmy placówką prowadzoną przez stowarzyszenie- dotacja na przedszkole przekazywana jest z gminy. Czy należą nam się dodatkowe pieniądze w ramach subwencji oświatowej? Nadmieniam, że dziecko ma 6 lat, ale ze względów językowych został przyjęty do przedszkola i objęty rocznym przygotowaniem przedszkolnym. Ponadto matka dziecka nie posiada żadnych dokumentów o legalnym przebywaniu w Polsce.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy rodzice oddziału klasowego mogą w trakcie trwania roku szkolnego odwołać swojego przedstawiciela trójki klasowej. Jeżeli tak to w jaki sposób?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- 1) W którym dokumencie prawnym znajdę informację na temat uśrednienia godzin nauczyciela {etat nauczyciela składa się np. z 10/18 (j. niemiecki), w tym 2 h j. niemieckiego w klasie III LO maturalnej, 14/20 (nauczyciel wspomagający) i 4/26 (świetlica w SP)}? Jest tu zawarte uśrednienie w szkole ponadpodstawowej i pensum różnego wymiaru w szkole podstawowej i LO. Obydwie placówki należą do jednego zespołu szkół. 2) W którym dokumencie prawnym znajdę informację na temat dyżurów nauczycieli w przerwie międzyświątecznej? Proszę o podanie podstaw prawnych.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W związku z nowymi obowiązkami dyrektora w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej ,proszę o wzór dokumentacji pracy zespŁu ds.specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz karty indywidualnych potrzeb ucznia
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe