Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy można uczniowi z upośledzeniem w stopniu głębokim, spełniającemu obowiązek poza szkołą na podstawie porozumienia, wydłużyć etap edukacyjny w klasie IV SP? Rozporządzenie mówi o wydłużaniu na koniec etapu czyli np w kl. III SP i Kl VI SP do tej pory i jest to termin do końca lutego. A co z uczniem w klasie IV? Jaka jest podstawa prawna wydłużenia etapu? Jak przeprowadzić procedurę pozostawienia go w klasie IV?
Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym - uczniowi niepełnosprawnemu intelektualnie w stopniu głębokim NIE można wydłużyć etapu edukacyjnego, albowiem:
1. Wydłużenia etapu edukacyjnego dokonuje się w stosunku do ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność, która powoduje spowolnienie tempa pracy i utrudnia opanowanie treści podstawy programowej - Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 204 z późniejszymi zmianami).
2. Natomiast dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim nie otrzymują w/w orzeczenia tylko orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Takie zajęcia - uznane za formę spełniania obowiązku szkolnego i obowiązku nauki - organizuje się dla ucznia do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy on 25 lat. Uczeń ten nie realizuje podstawy programowej kształcenia ogólnego, nie podlega obowiązkowi oceniania i klasyfikacji , nie otrzymuje też świadectw – więc nie może być przypisany do żadnej klasy. Szkoła może wydać jego rodzicom/ prawnym opiekunom jedynie zaświadczenie, w którym znajdują się informacje o postępach w różnych obszarach funkcjonowania tego ucznia. – Rozporządzenie MEN z z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz.U. z 7 maja 2013 r.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel katecheta z 27 letnim stażem pracy, jest zatrudniony w 3 placówkach.
W jednej - szkoła publiczna - umowa na czas określony, zawarta na 1 rok (od 01.09.2019 do 31.08.2020), wymiar etatu: 8/18- otrzymuje dodatek za wysługę lat.
W drugiej - publiczne przedszkole, umowa na czas nieokreślony, wymiar etatu: 4/22 - otrzymuje dodatek za wysługę lat.
Trzecia placówka - publiczna szkoła podstawowa, umowa na czas określony (od 02.09.2019 do 26.06.2020), wymiar etatu: 8/18 + 1/22.
Pytanie: Czy nauczycielowi należy również wypłacać dodatek za wysługę w trzeciej placówce?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy z nauczycielką zatrudnioną na czas określony od 1 września 2016 r. do 31 sierpnia 2022 r. jako nauczyciel współorganizujący kształcenie uczniów niepełnosprawnych w związku z przejściem ucznia do szkoły specjalnej i powierzeniem nauczycielce innych obowiązków zgodnie z jej kwalifikacjami mogę zmienić umowę na czas nieokreślony?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jedna z lekcji prowadzona przez nauczyciela została nagrana. Nagrania dokonał rodzic wkładając dyktafon do plecaka dziecka. Z nagrania wynika, że nauczyciel dopuścił się uchybienia godności zawodu nauczyciela. Rodzice ucznia złożyli skargę na nauczyciela do rzecznika odpowiedzialności dyscyplinarnej. Rzecznik dyscyplinarny po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego skierował wniosek do komisji dyscyplinarnej o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego. Oskarżony nauczyciel w środowisku szkolnym przedstawia swoją, niezgodną z rzeczywistością, wersję prowadzenia lekcji. Dezinformacja prowadzona przez nauczyciela spowodowała, że życzliwa atmosfera i dobre relacje, które zawsze były między nauczycielami oraz rodzicami i nauczycielami, popsuły się. Rada rodziców zwróciła się do dyrektora szkoły z wnioskiem o udostępnienie nagrania radzie pedagogicznej. Wniosek uzasadniają tym, iż zapoznanie się z nagraniem pomoże nauczycielom obiektywnie ocenić zaistniałą sytuację, a w przyszłości uniknąć podobnych, niewłaściwych zachowań. Wniosek podpisali członkowie rady rodziców oraz większość rodziców uczniów klasy, do której uczęszcza pokrzywdzony uczeń. Czy dyrektor szkoły może odtworzyć nagraną lekcję radzie pedagogicznej? Czy na odtworzenie nagrania zgodę wyrazić musi nauczyciel, którego lekcja została nagrana?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy to prawda, że od 2020 roku przedszkole nie będzie mogło funkcjonować na piętrze budynku? Czy przepis będzie dotyczył zarówno już tych przedszkoli istniejących od kilku lat i tych, które są dopiero projektowane?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy jest w jakiś sposób możliwe nadrobienie przez nauczyciela nie wypracowanych w ciągu roku tzw. 19-tej godz.?Jakie sankcje mogą spaść na takiego nauczyciela?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe