Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy na wniosek rodzica mogę w lutym cofnąć ucznia klasy I do oddziału przedszkolnego po wejściu ustawy o siedmiolatkach?
Dzieci urodzone w roku 2009, które w roku szkolnym 2015/2016 rozpoczęły naukę w klasie I szkoły podstawowej, na wniosek rodziców, złożony w terminie do dnia 31 marca 2016 r., mogą w roku szkolnym 2016/2017 kontynuować naukę w klasie I szkoły podstawowej. Wniosek, o którym mowa wyżej, składa się do dyrektora szkoły podstawowej, do której dziecko uczęszcza. W tym przypadku dziecko nie bierze udziału w postępowaniu rekrutacyjnym do klasy I na rok szkolny 2016/2017. Wniosek ten można złożyć także do dyrektora szkoły podstawowej innej niż wymienionawyżej, powiadamiając dyrektora szkoły podstawowej, do której dziecko uczęszcza, o złożeniu wniosku. Jeżeli wniosek został złożony do: 1) dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka – dziecko jest przyjmowane z urzędu; 2) dyrektora publicznej szkoły podstawowej innej – stosuje się przepisy rozdziału 2a ustawyzmienianej w art. 1; 3) dyrektora niepublicznej szkoły podstawowej – stosuje się zasady przyjmowania uczniów do szkoły podstawowej ustalone w statucie tej szkoły. Dziecko, którego rodzice złożyli wniosek, w roku szkolnym 2015/2016 kontynuuje naukęw klasie I szkoły podstawowej, z tym że w tym roku szkolnym nie podlega ono klasyfikacji rocznej i promowaniu do klasy II szkoły podstawowej oraz nie otrzymuje świadectwa szkolnego promocyjnego. Dziecko, którego rodzice złożyli wniosek, o którym mowa wyżej, w roku szkolnym 2015/2016 zamiast kontynuowania nauki w klasie I szkoły podstawowej, może korzystać z wychowania przedszkolnego w wybranym przez rodziców przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej lub innej formie wychowania przedszkolnego, jeżeli odpowiednio dyrektor przedszkola lub szkoły podstawowej albo osoba kierująca inną formą wychowania przedszkolnego wyrazi zgodę na przyjęcie dziecka w trakcie roku szkolnego. O przyjęciu dziecka dyrektor przedszkola, szkoły podstawowej albo osoba kierująca inną formą wychowania przedszkolnego niezwłocznie informujedyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka. W przypadku nieprzyjęcia dziecka do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej lub innej formy wychowania przedszkolnego w trakcie roku szkolnego dziecko kontynuuje naukę w klasie I szkoły podstawowej. Reasumując: Rodzice, których dzieci poszły do szkoły jako sześciolatki i natrafiły na problemy adaptacyjne i trudności w szkole, wnosili o wprowadzenie rozwiązań, które złagodziłyby proces wcześniejszego objęcia ich dzieci obowiązkiem szkolnym. Dlatego wprowadzono w ustawie przepisy przejściowe odnoszące się do roku szkolnego 2015/2016 oraz 2016/2017.– Dzieci urodzone w 2009 r., które są już w szkole w roku szkolnym 2015/2016, będą mogły na wniosek rodziców – kontynuować naukę w pierwszej klasie szkoły podstawowej w roku szkolnym 2016/2017. Rodzic musi złożyć stosowny wniosek do dyrektora szkoły do 31 marca 2016 r. Dziecko nie będzie podlegało klasyfikacji rocznej, a tym samym promowaniu do klasy drugiej; jeżeli rodzice zdecydują, że ich dziecko będzie kontynuować naukę w klasie pierwszej w szkole, do której uczęszcza, wobec tego dziecka nie będzie przeprowadzane postępowanie rekrutacyjne.– Dzieci urodzone w I połowie 2008 r., które w roku szkolnym 2015/2016 chodzą do klasy II szkoły podstawowej, na wniosek rodziców, złożony do 31 marca 2016 r., będą mogły – w roku szkolnym 2016/2017 kontynuować naukę w klasie II.https://men.gov.pl/ministerstwo/informacje/prezydent-rp-podpisal-nowelizacje-ustawy-o-systemie-oswiaty.html
Podstawa prawna: USTAWA z dnia 29 grudni a 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, w szczególności art. 9.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy może obowiązywać jeden wzór zgody dla uczniów wjeżdżających na wycieczkę szkolną i na zawody sportowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1. Czy szkoła ma obowiązek, czy tylko prawo posiadać procedury dot. np. zwalniania nauczycieli, protokołowania posiedzeń RP itp.? Jeśli obowiązek, to jaki dokument do tego obliguje? Czy procedury muszą być np. uchwalane przez RP, czy też wprowadzane zarządzeniem dyrektora?
2. Czy szkoła publiczna ma prawo skreślić z listy uczniów osobę, która ukończyła 18 lat i sama nie rezygnuje z dalszej nauki? Chodzi o sytuację problematyczną, w którejś komuś zależy, aby być na liście uczniów, ale w praktyce nie wypełnia obowiązków szkolnych.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko w wieku 4 lat uczęszcza do przedszkola publicznego. Posiada orzeczenie - stwierdzony zespół Dawna i niepełnosprawność umysłowa w stopniu lekkim. Czy dla tego dziecka można ubiegać się o nauczyciela wspierającego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z Rozporządzeniem Men z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci opinię o wczesnym wspomaganiu wydajemy po złożeniu wniosku przez rodzica "od chwili wykrycia niepełnosprawności". Czy owe "niepełnosprawności" należy rozumieć jak w przypadku niepełnosprawności uprawniających Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne do wydania orzeczenia do kształcenia specjalnego, czyli: 1) niesłyszących, 2) słabosłyszących, 3) niewidomych, 4) słabowidzących, 5) z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, 6) z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, 7) z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, 8) z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, 9) z niepełnosprawnościami sprzężonymi), czy też bardziej liberalnie, np. w przypadku dziecka z podejrzeniem Fas, zaburzeń integracji sensorycznej, czy nadpobudliwości psychoruchowej? Kiedyś na szkoleniu w odpowiedzi na moje pytanie uzyskałam odpowiedź: "to zespół orzekający podejmuje decyzje". Oczywiście, że tak, ale na podstawie czego, jakiego przepisu? Czasami rodzice posiadający orzeczenie o niepełnosprawności wydane przez zespół ds. orzekania o niepełnosprawności oczekują od Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej wydania opinii o wczesnym wspomaganiu, zwłaszcza, gdy orzeczenie ma symbol 12-C czyli całościowe zaburzenia rozwojowe. Niedawno podczas szkolenia dla Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej, wśród członków zespołów orzekających toczyła się ostra dyskusja sprzecznych interpretacji "niepełnosprawności", proszę o pomoc.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogę przydzielić godziny techniki nauczycielowi posiadającemu kurs doskonalący " TECHNIKA Z WYCHOWANIEM KOMUNIKACYJNYM ".
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe