Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel polonista może prowadzić zajęcia etyki w szkole ponadgimnazjalnej?
Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (...), w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych zajęcia z etyki może prowadzić nauczyciel, który ukończył studia na kierunku filozofia lub na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu (etyka), albo który ukończył studia na dowolnym kierunku i studia podyplomowe z zakresu etyki.
Zdaniem MEN-u, biorąc pod uwagę zakres treści przedmiotu etyka określony w podstawie programowej dla I, II i III etapu edukacyjnego, w klasach I-III szkoły podstawowej zajęcia z etyki może prowadzić również nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, natomiast w klasach IV-VI szkoły podstawowej i gimnazjum również nauczyciel, który w trakcie studiów wyższych zrealizował zajęcia z zakresu filozofii lub etyki.
W szkole ponadgimnazjalnej można powierzyć prowadzenie zajęć z etyki nauczycielowi, który ukończył studia na innym kierunku, jednak zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych musiałby obejmować treści przedmiotu etyka dla szkoły ponadgimnazjalnej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem wicedyrektorem w SP Witaszyce. Proszę o udzielenie odpowiedzi na dwa pytania: 1) jakie są zasady tworzenia oddziału przedszkolnego przy szkole podstawowej i jakie musimy spełnić warunki, aby go uruchomić? 2) wczoraj nauczycielka j. polskiego złamała nogę. Poinformowała, że 1 miesiąc będzie na zwolnieniu, ale może się ono przedłużyć. Czy od 1 lutego możemy zatrudnić na zastępstwo na czas określony innego polonistę, czy mamy poloniście dać zastępstwa doraźne?
- Dzień dobry,
Mamy zatrudnioną Panią urodzoną 25.11.1958r. na stanowisku sprzątaczki w pełnym pełnym wymiarze czasu pracy od 01.09.2002r. Pani od 23.02.2016r. do 20.09.2016r. przebywała na zwolnieniu chorobowym. Po wyczerpaniu okresu zasiłku chorobowego Pani złożyła do ZUS wniosek o świadczenie rehabilitacyjne. W dniu 18.10.2016r. przedłożyła w szkole Orzeczenie Lekarza Orzecznika z ZUS informujące że:
- jest niezdolna do pracy,
- brak okoliczności uzasadniających ustalenie uprawnień do świadczenia rehabilitacyjnego,
- jest częściowo niezdolna do pracy do 31.05.2018r. Data powstania częściowej niezdolności do pracy : od wyczerpania zasiłku chorobowego,
- naruszenie funkcji wzroku ma charakter przewlekły, orzekana wymaga leczenia operacyjnego, termin zaplanowany na 11.2017r. Aktualny stan narządu wzroku powoduje ograniczenie zdolności do pracy i nie rokuje odzyskania zdolności do pracy w okresie świadczenia rehabilitacyjnego. Nie stwierdzono zasadności orzekania świadczenia rehabilitacyjnego. Orzeczono częściową niezdolność do pracy.
Pani w okresie od 21.09.2016r. do chwili obecnej przebywa na zaległym urlopie wypoczynkowym, gdyż czekała na wydanie orzeczenia z ZUS o świadczeniu rehabilitacyjnym.
Moje pytania:
- czy Pani powinna złożyć w ZUS wniosek o rentę z tytułu niezdolności do pracy,
- czy Pani sprzątaczka powinna złożyć wniosek do szkoły o rozwiązanie stosunku pracy w związku z zamiarem przejścia na rentę – z jaką datą rozwiązanie,
- czy powinniśmy z Panią rozwiązać stosunek pracy, jeżeli tak to z jaka datą ( moja wątpliwość dotyczy Pani wieku oraz czy nie jest pod ochroną – 4 lata do osiągnięcia wieku emerytalnego ),
- czy Pani należy się odprawa z tytułu przejścia na rentę z tytułu niezdolności do pracy
( w jakiej wysokości – ogólny staż pracy to 35 lat, a w naszej szkole 14 lat pracy; kiedy należy się wypłacić odprawę).
Bardzo proszę o szybką odpowiedź, gdyż musimy podjąć odpowiednie działania w stosunku do Pani sprzątaczki.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Potrzebuję wystawić świadectwo pracy. Umowa, kartoteki wynagrodzenia oraz pismo w którym wyrażona jest zgoda na dodatkowe zatrudnienie ( świadectwo dotyczy dodatkowego wynagrodzenia) mają różne daty. Na podstawie czego powinnam wystawić świadectwo pracy? Na umowie jest data od 01.02.1983 do odwołania, wynagrodzenia są od kwietnia z wyrównaniem za marzec do sierpnia 1983, natomiast zgoda na zatrudnienie jest od 07.03.1983r. do 31.12.1983r. W aktach jest również pismo z prośbą o rozwiązanie stosunku pracy z dniem 1 czerwca 1983, ale na kartotekach jest wynagrodzenie do sierpnia 1983r.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące funkcjonowania w szkole Komisji Socjalnej, która przyznaje zapomogi (rzeczowe, losowe itp.) nauczycielom zatrudnionym w szkole, bądź też nauczycielom-emerytom. Moje pytanie dotyczy składu ww. Komisji. Czy istnieje jakikolwiek przepis mówiący o tym, kto powinien wchodzić w jej skład. Czy są jakiekolwiek regulacje mówiące o tym czy taki, a taki nauczyciel lub pracownik szkoły może lub też nie może wchodzić w skład Komisji Socjalnej. Idąc dalej - czy istnieje jakiś przepis mówiący o tym, iż członkowie Komisji Socjalnej przydzielającej zapomogi nie mogą być beneficjentami przyjmującymi takie zapomogi? Podam konkretny przykład z mojej szkoły. Otóż szkoła, której jestem dyrektorem to CKU przy Zakładzie Karnym w Płocku. Dysponujemy, jako szkoła, wydzielonym funduszem socjalnym. Jesteśmy małą szkołą. Zatrudnionych w sumie jest 13 nauczycieli (włączając w to mnie jako jedynego zatrudnionego na pełen etat; reszta nauczycieli jako 'dochodzący' na część etatu). Dwóch nauczycieli jest członkami Komisji Socjalnej. Raz do roku przydzielamy zapomogi pieniężne. Komisja rozpatruje wnioski i zgodnie z regulaminem udziela zapomóg, w tym te dwie osoby jako członkowie również korzystają z dobrodziejstw funduszu. Komórka kadrowa ZK ostatnio zarzuciła nieprawidłowości między innymi w zakresie składu komisji i faktu, iż jej członkowie pobierają zapomogi (faktycznie przyznając je sobie). Kadry chcą w tej chwili zmienić skład ww. komisji i dokooptować (przynajmniej jedną) osobę z kadr ZK. Bardzo bym nie chciał, aby ktoś, kto nie zasila naszego funduszu decydował o dysponowaniu jego środkami. Chciałbym zapoznać się z przepisem (o ile taki istnieje) mówiącym dość jasno kto, przez kogo w jaki sposób oraz w jakich okolicznościach może być powołany do komisji socjalnej. Jednocześnie czy jest jakikolwiek przepis, który stanowi, że członkowie komisji socjalnej mogą sami sobie przyznawać zapomogi pieniężne (lub jakiekolwiek inne zapomogi)? Będę wdzięczny za jasne i klarowne wytłumaczenie oraz za podanie podstawy prawnej w rzeczonej sprawie.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy wychowawca przedszkola po ukończeniu studiów podyplomowych "Resocjalizacja" (trwających 3 semestry) ma kwalifikacje do zatrudnienia na stanowisku pedagoga w szkole podstawowej?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe