Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel posiadający kwalifikacje z terapii pedagogicznej może być nauczycielem wspomagającym w klasie integracyjnej, czy może prowadzić zajęcia z rewalidacji. Czy nauczyciel po pedagogice specjalnej w zakresie surdopedagogiki może być nauczycielem wspomagającym jeżeli nie ma już ucznia z niedosłuchem, czy może pracować w świetlicy
Wg Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia:
kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkołach średnich ogólnokształcących posiada osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia:
- studiów magisterskich na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
- studiów magisterskich na kierunku, którego zakrez określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
- studiów magisterskich na kierunku (specjalności) innym niż nauczany przedmiot lub rodzaj prowadzonych zajęć, która ponadto posiada przygotowanie pedagogiczne i ukończyła studia podyplomowe z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć.
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w gimnazjach posiada osoba, która:
- ma kwalifikacje jak wyżej lub
- ukończyła:
- studia pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
- studia pierwszego stopnia na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
- studia wyższe na kierunku (specjalności) innym niż wymieniony wyżej, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Natomiast
kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach i szkołach podstawowych posiada osoba, która:
- ma kwalifikacje jak wyżej lub
- ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności odpowiadającej nauczanemu przedmiotowi lub prowadzonym zajęciom, lub
- ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności innej niż nauczany przedmiot lub rodzaj prowadzonych zajęć, która ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć.
Zatem dyrektor mając dyplom, świadectwa lub suplement do dyplomu dokonuje prównania - w zależności od typu szkoły - zapisów na wymienionych dokumentach z zakresem "nauczanego przedmiotu" lub z zakresem przydzielonych czynności i odpowiedzialności nauczycielowi.
Na tej podstawie stwierdza, czy nauczycieli w danym typie szkoły ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela, czyli np. w przypadku szkoły podstawowej:
1) ukończył zakład kształcenia nauczycieli w specjalności odpowiadającej nauczanemu przedmiotowi lub prowadzonym zajęciom lub
2) ukończył zakład kształcenia nauczycieli w specjalności innej niż nauczany przedmiot lub rodzaj prowadzonych zajęć, który ponadto ukończył kurs kwalifikacyjny z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć.
W każdym jednak przypadku kierunek wykształcenia musi być zgodny zakresem nauczanego przedmiotu lub rodzajem prowadzonych zajęć - co ustala dyrektor na podstawie przedłożonych przez nauczyciela dokumentów.
Zatem, jeśli przydzielone przez dyrektora zajęcia odpowiadają kierunkowi wykształcenia -czyli zadania nauczyciela wspomagającego są zgodne z kwalifikacjami z terapii - dyrektor może uznać kwalifikacje. Jeśli stwierdzi, że zakres wykształcenia nie jest zgodny z zakresem przydzielonych zajęć nie uznaje kwalifikacji.
Zajęcia z rewalidacji są zajęciami specjalistycznymi wskazanymi w dokumencie poradni psychologiczno-pedagogicznej, zatem w zależności od treści zaleceń - prowadzą je w zasadzie nauczyciele mający kwalifikacje z oligofrenopedagogiki. Dyrekotr także na podstawie orzeczenia/opinii z poradni stwierdza, komu przydziela zajęcia rewalidacyjne.
Surdopedagog ma kwalifikacje do prowadzenia zajęć z dziećmi z niedosłuchem, natomiast kwalifikacje nauczyciela wspomagającego muszą odpowiadać potrzebom grupy (w zakresie pedagogiki specjalnej odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów), do której dyrektor przydziela nauczyciela.
Kwalifikacje do pracy w świetlicy określa § 24 w/w Rozporządzenia:
§ 24. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-wychowawcy w świetlicach szkolnych i nauczyciela-wychowawcy w internatach posiada osoba, która:
1) ukończyła studia wyższe na kierunku pedagogikaw specjalności odpowiadajacej prowadzonym zajęciom oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
lub
2) ukońzyła studia wyższe na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
3) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły, w ktorej prowadzone są świetlica szkolna lub internat,określone w § 2—4 w/w Rozporządzenia.
Oznacza to, że nauczyciel zawsze musi mieć kwalifikacje do danego typu szkoły oraz do zajmowania konkretnego stanowiska (np. nauczyciel przyrody - w szkole podstawowej; chemii - w gimnazjum - mogą pracować w świetlicy danego typu szkoły).
Podsumowując:
Nauczyciel np. kształcenia zintegrowanego (dawniej: nauczania początkowego) nie może pracować jako nauczyciel świetlicy w gimnazjum.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pracownik kancelaryjny zatrudniony został od 23 grudnia na 1/4 etatu. Pracuje 2 dni w tygodniu po 5 godz. Czy w związku z tym należy mu się za 26 grudnia 2015 r. dzień wolny?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel został zatrudniony z dniem 1 września 2018 r. do 31 sierpnia 2019 r.oraz w listopadzie skorzystał z 1 dnia opieki nad zdrowym dzieckiem. Mam pytanie, czy takiemu nauczycielowi można wypłacić trzynastkę.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy w szkole podstawowej można zatrudnić nauczyciela do prowadzenia zajęć języka ukraińskiego (jako języka dodatkowego nauczanego jako języka mniejszości narodowej), jeśli ma on: - przygotowanie pedagogiczne i kwalifikacje do nauczania w szkole podstawowej (edukacja wczesnoszkolna); - zaświadczenie wydane przez organizację mniejszości narodowej potwierdzające znajomość ww. języka?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel kontraktowy zatrudniony na czas nieokreślony w pełnym wymiarze godzin od 23 listopada 2017 roku przebywa na zwolnieniu lekarskim, a od 04 czerwca 2017 roku na urlopie macierzyńskim i rodzicielskim (do 03 czerwca 2018 roku). N-l przekazał ustną informację o tym, że chce przerwać urlop rodzicielski i wrócić do pracy 17 maja 2018 r. z uwagi na to żeby nie utracić rozpoczętego wcześniej stażu na n-la mianowanego (wg starych przepisów). Na jego miejsce został zatrudniony n-l stażysta, który jest w trakcie odbywania stażu na nauczyciela kontraktowego. W obecnej sytuacji n-l stażysta straci możliwość zakończenia stażu (zabraknie 2 tygodnie). Czy n-l może przerwać urlop rodzicielski i np. wyrazić zgodę na zatrudnienie na pół etatu w celu kontynuowania awansu oraz umożliwienia n-lowi stażyście również dokończenia stażu. Proszę o podanie zasadnego i zgodnego z prawem rozwiązania tego problemu.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel dyplomowany zatrudniony na stanowisku nauczyciela języka polskiego w wymiarze 19/18 będzie miał dodatkowo 6 godzin świetlicy z wymiaru 6/26, z jakiego wymiaru zapłacić za godziny ponadwymiarowe?
Bardzo proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe