Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy Przedszkole niepubliczne może otrzymać 100 % dotacji? Nasze przedszkole niepubliczne powstało rok temu, gmina ma wyłącznie tylko jedno przedszkole publiczne i nasze niepubliczne, na wiosnę nie ogłoszono przetargu o dotację 100%. Rodzice, gdy dowiedzieli się, że w naszym przedszkolu nie ma złotówki napisali petycje do Rady Gminy w miesiącu sierpniu, Rada która zebrała się we wrześniu jest przychylna do przekazania 100% dotacji, do naszego przedszkola uczęszcza 30 dzieci. Rada Gminy nie wie w jaki sposób prawny przekazać dla dzieci dotację w 100% od miesiąca października i jak załatwić to od strony prawnej.
Okoliczność, że gmina nie przeprowadziła konkursu ofert na przydzielenie dla przedszkola niepublicznego dotacji w wysokości 100% w oparciu o art. 13 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 827) nie oznacza, że nie może jej przyznać w takiej wysokości w trakcie roku szkolnego. Na podstawie art. 90 ust. 2b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) dotacje dla niepublicznych przedszkoli przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75 % ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia. Dotacja może zatem być wyższa niż 75%, a nawet wynosić 100%. W tym celu rada gminy musiałaby wydać uchwałę w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli, z której będzie wynikało podwyższenie stawki procentowej dotacji i data wejścia w życie uchwały w tym zakresie, a także utrata mocy obowiązującej stosownej uchwały, która obecnie przyznaje ją niepublicznym przedszkolom w niższej wysokości. Podstawę prawną uchwały stanowi art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) oraz art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dziecko 5-letnie,które odbyło roczne przygotowanie przedszkolne może być przyjęte do klasy pierwszej w roku szkolnym 2010/11 na prośbę rodziców?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła musi bezwzględnie realizować zajęcia do wyboru w ramach wychowania fizycznego, tak jak wskazuje Rozporządzenie MEN z 29 czerwca 2017 w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego? Mamy problemy kadrowe i problemy z ułożeniem odpowiedniego planu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zwracamy się z pytaniem czy jeżeli do dnia 31.08.2017 była Zasadnicza Szkoła Zawodowa, a od 01.09.2018 weszła w życie Branżowa Szkoła I stopnia to jaką szkołę wpisać na świadectwie uczniom II klas i III klas Zasadniczą (czyli taką jak zaczęli) czy Branżową?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Cztery lata temu, z inicjatywy rodziców, powstała rada szkoły. Od początku swojego istnienia był to praktycznie tzw. "martwy twór", gdyż nie podejmował żadnych konkretnych działań na rzecz społeczności szkolnej. W minionym roku szkolnym nie spotkał się na żadnym posiedzeniu, więc członkowie rady chcieli jej rozwiązania. Na początku tego roku szkolnego rada pedagogiczna podjęła decyzję o rozwiązaniu rady szkoły przy całkowitej aprobacie członków prezydium Rady Rodziców. Równocześnie usunięto rozdział dotyczący rady szkoły w znowelizowanym statucie szkoły. Czy były to działania zgodne z prawem? Niestety, jeden z rodziców (skonfliktowany z nauczycielami i rodzicami) chce wystąpić z wnioskiem o powołanie nowej rady szkoły i liczy na zostanie jej członkiem. Czy dyrektor szkoły może odmówić powołania nowej rady szkoły w sytuacji gdy wszyscy nauczyciele i członkowie prezydium rady rodziców są przeciwni i odmawiają współpracy z tym skonfliktowanym rodzicem? Czy nauczyciele mogą odmówić członkostwa w rady szkoły i co w takim przypadku ma zrobić dyrektor?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak wygląda procedura raportowania o wynikach kontroli w szkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe