Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym z niepełnosprawnością sprzężoną (niepełnosprawność ruchowa) będący uczniem niepublicznej szkoły przysposabiającej do pracy może nie uzyskać klasyfikacji (obecność ucznia na zajęciach 90%) w III klasie w/w szkoły. Możliwość wydłużenia nauki o jeden rok na danym etapie została już zrealizowana też w klasie III?
Kwestię tę reguluje przede wszystkim Rozporządzenie MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U z 2012r. poz. 977) - Załącznik nr 7 „Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz dla uczniów z niepełno sprawnościami sprzężonymi”. W procesie kształcenia w/w uczniów wyodrębniono:
- zajęcia edukacyjne obejmujące: funkcjonowanie osobiste i społeczne, wychowanie fizyczne, religię/etykę oraz przysposobienie do pracy,
- zajęcia rewalidacyjne;
- zajęcia sportowe;
- zajęcia kształtujące kreatywność, w szczególności muzyka, plastyka, zajęcia rozwijające zainteresowania, zajęcia kształtujące umiejętność spędzania wolnego czasu.
Ze względu na integralny, całościowy charakter kształcenia uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi podstawa programowa nie wyróżnia ani odrębnych celów i zadań ani treści nauczania dla poszczególnych zajęć edukacyjnych. Dlatego też klasyfikacja roczna tych uczniów polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych w w/w zakresie. Oceny z poszczególnych zajęć wymienionych w cytowanym rozporządzeniu są ocenami opisowymi. Sporządza się je na podstawie indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla danego ucznia. W opisanym przypadku nie widzę możliwości nieklasyfikowania ucznia, bo z czego miałby ten uczeń zdawać potem egzaminy klasyfikacyjne? Istnieje natomiast możliwość niepromowania ucznia, w przypadku uzyskania negatywnej oceny opisowej z zajęć edukacyjnych (funkcjonowanie osobiste i społeczne, wychowanie fizyczne i przysposobienie do pracy).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dyrektor zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego na postawie opinii lekarza o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach. Czy mogę zwolnić ucznia tylko na podstawie zaświadczenia lekarskiego (zwolnienie z zajęć w-fu od... do końca roku szkolnego)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W dniu 2 lutego 2017 r. wpłynęło do przedszkola niepublicznego pismo z UM odnośnie przeliczenia dotacji za 2016 r. i informacja o zmniejszeniu jednostkowej kwoty dotacji za 2016 rok. W związku z tym UM prosi o przekazanie zwrotu wskazanej w piśmie kwoty przez przedszkole na konto UM w terminie 14 dni. Mam pytanie czy UM może żądać zwrotu w 2017 r za rok 2016 ?,Czy może to się odbywać na zasadzie zwykłego pisma - czy nie powinna to być decyzja? Pismo nie jest podparte żadnymi przepisami ani wyliczeniami skąd wzięła się ta różnica. Jeśli wpłacę żądaną kwotę (bojąc się naliczania odsetek) to czy będę mogła w przyszłości żądać jej zwrotu ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Szanowni Państwo, w jednej z Państwa odpowiedzi odnajduję nieścisłość, a co za tym idzie brak odpowiedzi na postawione pytanie. Uprzejmie proszę o weryfikację:
Oto pytanie i Państwa odpowiedź:
08 lutego 2016 Prawo oświatowe
Czy w związku z zachowanym zapisem dzieci pięcioletnich, których droga z domu do najbliższego przedszkola nie powinna przekraczać 3 km taki pięciolatek ma pierwszeństwo przed czterolatkiem w rekrutacji na 2015-2016r.?
Odległość drogi z miejsca zamieszkania do przedszkola nie stanowi o pierwszeństwie danej grupy wiekowej w toku rekrutacji. Tworzenie oddziałów w poszczególnych grupach wiekowych jest uzależnione od liczby wolnych miejsc po przyjęciu dzieci kontynuujących naukę i zapewnieniu miejsc dla dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne. Od dnia 1 września 2016 r. gminy i miasta mają obowiązek zapewnienia miejsca w przedszkolach dla 5-latków, których rodzice zdecydują się na skorzystanie z wychowania przedszkolnego, zaś od 1 września 2017 r. miejsca muszą się znaleźć dla dzieci w wieku 3 i 4 lat i z tego wynika pierwszeństwo przyjęcia 5-latków (art. 6 ustawy z dnia 29 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, Dz. U. z 2016 r., poz. 35).
Natomiast zgodnie z Ustawą:
Art. 14. 1. W latach szkolnych 2016/2017–2018/2019 sieć publicznych przedszkoli wraz z publicznymi innymi formami
wychowania przedszkolnego, oddziałami przedszkolnymi zorganizowanymi w publicznych szkołach podstawowych,
prowadzonymi przez gminę, publicznymi przedszkolami, oddziałami przedszkolnymi zorganizowanymi
w publicznych szkołach podstawowych i publicznymi innymi formami wychowania przedszkolnego, prowadzonymi przez
inną osobę prawną lub osobę fizyczną, niepublicznymi przedszkolami, o których mowa w art. 90 ust. 1b ustawy zmienianej
w art. 1, oraz niepublicznymi innymi formami wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 90 ust. 1c ustawy
zmienianej w art. 1, powinna zapewniać zamieszkałym na obszarze gminy:
1) dzieciom objętym obowiązkiem, o którym mowa w art. 14 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą – możliwość spełniania rocznego obowiązku przygotowania przedszkolnego;
2) dzieciom czteroletnim i pięcioletnim, a od dnia 1 września 2017 r. także dzieciom trzyletnim – możliwość realizowania
wychowania przedszkolnego.
Moim zdaniem, zgodnie z ustawą: od 1 września 2016 r. miejsca muszą się znaleźć dla dzieci w wieku 5 i 4lata, a od 1.09.2017r. - dla dzieci 3-letnich.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W niepubliczny przedszkolu specjalnym są dzieci tylko z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Na wszystkie dzieci przedszkole otrzymuje 100% dotację.
Czy przedszkole powinno otrzymywać dodatek (dodatkową dotację) na dzieci 6-letnie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy pojawiły się nowe rozporządzenia dotyczące obowiązkowych wymagań w zakresie wyposażenia przedszkoli niepublicznych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe