Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Kwestię tę reguluje przede wszystkim Rozporządzenie MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w...

PORADA PRAWNA

05 października 2015 Prawo oświatowe

Czy uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym z niepełnosprawnością sprzężoną (niepełnosprawność ruchowa) będący uczniem niepublicznej szkoły przysposabiającej do pracy może nie uzyskać klasyfikacji (obecność ucznia na zajęciach 90%) w III klasie w/w szkoły. Możliwość wydłużenia nauki o jeden rok na danym etapie została już zrealizowana też w klasie III?

Kwestię tę reguluje przede wszystkim Rozporządzenie MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U z 2012r. poz. 977) - Załącznik nr 7 „Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz dla uczniów z niepełno sprawnościami sprzężonymi”. W procesie kształcenia w/w uczniów wyodrębniono:

  • zajęcia edukacyjne obejmujące: funkcjonowanie osobiste i społeczne, wychowanie fizyczne, religię/etykę oraz przysposobienie do pracy,
  • zajęcia rewalidacyjne;
  • zajęcia sportowe;
  • zajęcia kształtujące kreatywność, w szczególności muzyka, plastyka, zajęcia rozwijające zainteresowania, zajęcia kształtujące umiejętność spędzania wolnego czasu.

Ze względu na integralny, całościowy charakter kształcenia uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi podstawa programowa nie wyróżnia ani odrębnych celów i zadań ani treści nauczania dla poszczególnych zajęć edukacyjnych. Dlatego też klasyfikacja roczna tych uczniów polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych w w/w zakresie. Oceny z poszczególnych zajęć wymienionych w cytowanym rozporządzeniu są ocenami opisowymi. Sporządza się je na podstawie indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla danego ucznia. W opisanym przypadku nie widzę możliwości nieklasyfikowania ucznia, bo z czego miałby ten uczeń zdawać potem egzaminy klasyfikacyjne? Istnieje natomiast możliwość niepromowania ucznia, w przypadku uzyskania negatywnej oceny opisowej z zajęć edukacyjnych (funkcjonowanie osobiste i społeczne, wychowanie fizyczne i przysposobienie do pracy).
 

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT