Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w kl. VII planujemy WDŻ i doradztwo zawodowe, w jakim wymiarze?
Do programów nauczania szkolnego wprowadza się wiedzę o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji. Wymiar godzin przeznaczonych na realizację WDŻ określają przepisy § 3 ust.1 rozporządzenia. Na realizację zajęć WDŻ w szkołach publicznych przeznacza się w szkolnym planie nauczania, w każdym roku szkolnym, dla uczniów poszczególnych klas, po 14 godzin, w tym po 5 godzin z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców. Zajęcia są organizowane w oddziałach albo liczących nie więcej niż 28 uczniów grupach międzyoddziałowych (§ 2).Zajęcia te są organizowane: 1. w klasach V i VI szkół podstawowych, 2. w gimnazjach, 3. zasadniczych szkołach zawodowych, 4. liceach ogólnokształcących,5. w klasach I‒III technikówhttps://men.gov.pl/wp-content/uploads/2016/11/zalacznik-nr-1-szkola-podstawowa.pdfJednocześnie należy uwzględnić przepisy zawarte w załączniku do rozporządzenia MEN w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół. Natomiast minimum 10 godzin w roku planujemy doradztwo zawodowe dla klas VII.
Podstawa prawna: 1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 1999 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 395) - § 1 ust. 2, § 3 ust.1; 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, w szczególności § 4 § 8.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Od września br.jestem dyrektorem SP. Analizując dokumenty kadrowe stwierdziłam, że jeden z nauczycieli jest zatrudniony:
jako nauczyciel, na czas nieokreślony, w pełnym wymiarze godzin - 18 pensum.
Ma wykształcenie: mgr politologii
kurs instruktora sportu w szachach (14 dni), studia podyplomowe przygotowanie pedagogiczne dla osób niebędących nauczycielami. Nauczyciel ten od początku uczy w SP z gdd przedmiotu dodatkowego - szachy. Jest nauczycielem kontraktowym. Czy to jest prawidłowe? Pytam o to pod kątem przygotowywania arkusza na rok szkolny 2012/2013. Aktualny arkusz przygotowywał jeszcze poprzedni dyrektor. Chciałabym mieć porządek w dokumentach. Proszę o odpowiedź. Pozdrawiam.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam, mam pytanie dotyczące pensum nauczycielskiego. Otóż w ramach "szukania oszczędności" w oświacie zasugerowano nam dyrektorom aby zastanowić się nad zwiększeniem pensum nauczycielskiego, zastępstwami bezpłatnymi i likwidacją godzin ponadwymiarowych podczas przygotowywania projektu organizacyjnego na następny rok szkolny, zapowiedziano też likwidację (a właściwie obniżkę do przysłowiowej złotówki) wszystkich dodatków (motywacyjnych, mieszkaniowych, funkcyjnych itp.) Co robić w takiej sytuacji? Czy takie działania są zgodne z prawem? Czy też w niedługim czasie nauczyciele zaczną dyrektorów podawać do sądów pracy i wygrywać?
Bardzo proszę o poradę
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację czy zgodnie z obowiązującym Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2019 r. w sprawie dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli środki przyznane przez organ prowadzący na doskonalenie zawodowe nauczycieli można przeznaczyć na zakup:
1) prenumeraty czasopism pedagogicznych dla nauczycieli
2) opłacenie dostępu do portali internetowych związanych z szeroko pojętym z prawem oświatowym, takich jak np. nadzor-pedagogiczny.pl
Proszę o wskazanie podstawy prawnej dla wymienionych powyżej przypadków zawartej w przywołanym powyżej rozporządzeniu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy do niepublicznego ośrodka rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczego może uczęszczać dziecko z niepełnosprawnością sprzężoną u którego jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim oraz od którego roku życia można przyjmować wychowanków do ww. placówki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bursa Szkolna, którą kieruję, zamierza podjąć działania w kierunku nadania placówce imienia. W rozporządzeniu MEN z 11.08.2017 r., poz.1606, które określa działalność bursy nie ujęto tej kwestii. Rozporządzenie MEN z 17.03.2017 r., poz. 649 dotyczące publicznych szkół i przedszkoli ujmuje tę kwestię, ale w mojej ocenie dotyczy to wyłącznie publicznych szkół i przedszkoli, a nie bursy. Co w takiej sytuacji? Na jaką podstawę prawną można się powołać? Bursa jest placówką publiczną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe