Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czym różni się uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły od uzyskaniea pozytywnych efektów w zakresie realizacji zadań odpowiednio na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub pełnioną funkcją.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli ze zm.
§ 8.
2. Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego obejmują:
1) uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 9e ust. 1-3 Karty Nauczyciela - uzyskanie pozytywnych efektów w zakresie realizacji zadań odpowiednio na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub pełnioną funkcją.
Karta Nauczyciela
Art. 9e. 1. Dyrektor szkoły posiadający na tym stanowisku nieprzerwany okres pracy wynoszący co najmniej 3 lata, a w przypadku nauczyciela posiadającego co najmniej stopień naukowy doktora co najmniej 2 lata oraz legitymujący się wyróżniającą oceną pracy, może złożyć wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego po upływie 4 lat od dnia nadania stopnia nauczyciela mianowanego, a w przypadku nauczyciela posiadającego co najmniej stopień naukowy doktora po upływie 3 lat.
2. Nauczyciel mianowany, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 , zatrudniony na stanowisku, na którym wymagane są kwalifikacje pedagogiczne, posiadający nieprzerwany okres pracy na tym stanowisku co najmniej 3 lata, a w przypadku nauczyciela posiadającego co najmniej stopień naukowy doktora co najmniej 2 lata, może złożyć wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego po upływie 4 lat od dnia nadania stopnia nauczyciela mianowanego, a w przypadku nauczyciela posiadającego co najmniej stopień naukowy doktora po upływie 3 lat.
3. Nauczyciel urlopowany lub zwolniony z obowiązku świadczenia pracy na podstawie przepisów ustawy, o której mowa w art. 1 ust. 2 pkt 3, posiadający okres urlopowania lub zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy trwający nieprzerwanie co najmniej 3 lata, może odpowiednio złożyć wniosek o podjęcie postępowania egzaminacyjnego o awans na stopień nauczyciela mianowanego lub wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego odpowiednio po upływie 5 lat od dnia nadania stopnia nauczyciela kontraktowego i po upływie 4 lat od dnia nadania stopnia nauczyciela mianowanego.
Art. 1. 2. Ustawie podlegają również, w zakresie określonym ustawą:
1) nauczyciele mianowani lub dyplomowani zatrudnieni na stanowiskach, na których wymagane są kwalifikacje pedagogiczne, w:
a) urzędach organów administracji rządowej,
b) kuratoriach oświaty,
c) specjalistycznej jednostce nadzoru,
d) Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz okręgowych komisjach egzaminacyjnych,
e) organach sprawujących nadzór pedagogiczny nad zakładami poprawczymi, schroniskami dla nieletnich, rodzinnymi ośrodkami diagnostyczno-konsultacyjnymi oraz szkołami przy zakładach karnych.
3) nauczyciele urlopowani na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych.
REASUMUJĄC.
Z cytowanych zapisów ustawy Karta Nauczyciela wynika, że awans dotyczy nauczycieli zatrudnionych w różnego rodzaju placówkach oświatowych. W związku z tym, nauczyciel przygotowujący się do awansu na nauczyciela dyplomowanego korzysta z odpowiednich treści.
Jeśli mowa w pytaniu o dyrektorze szkoły - należy przeanalizować treści dotyczące właśnie tego rodzaju placówki/szkoły i opisywać efekty pracy szkoły pod kątem pracy dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej.
Jeśli o awans stara się nauczyciel zatrudniony np. w CKE, kuratorium (lub schronisku młodzieżowym, zakładzie poprawczym) - działa na rzecz oświaty, nie ma możliwości odnosić sukcesów w pracy dydaktycznej, co właśnie wziął pod uwagę ustawodawca.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Koleżanka nie zdała egzaminu na nauczyciela mianowanego. Co może w tej sytuacji zrobić, aby uzyskać ww stopień awansu? Czy 9-miesięczny staż musi robić od początku?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Jak zorganizować egzamin dla nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego w przedszkolu niepublicznym, którego organem prowadzącym jest osoba fizyczna? (czynności i dokumenty)
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy zatrudnienie zalicza się do okresu przygotowania do zawodu jeżeli mentor był dopiero przydzielony od IX.2023 r. Zatrudnienie przedstawia się następująco:
1. 1 II 2022 - 30 VI 2022 - edukacja wczesnoszkolna ( 0,5 etatu)
2. 14.XI.2022 - 14.II.2023 - język angielski ( 0,5 etatu)
3. 20.III.2023 - 9.V.2023 - język angielski (0,5 etatu)
4. 24.VI.2024 - do nadal - nauczyciel współorganizujący, język angielski (1 etat)
Nauczyciel w/w okresie posiadał wymagane kwalifikacje do nauczania. Jak datować początek i koniec okresu
przygotowania do zawodu.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Jak obliczyć wymiar stażu (ile trwał staż) dla nauczyciela, który ubiega się o stopień awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego, który rozpoczął staż 1 września 2019 r., sprawozdanie z realizacji planu złożył 4 lutego 2021 r. i przebywał w okresach:
• 01.09.2019–02.10.2019 – na zwolnieniu chorobowym
• 20.02.2020–08.07.2020 – na urlopie macierzyńskim
• 09.07.2020–17.02.2021 – na urlopie rodzicielskim
• 18.02.2021–19.02.2021 – na urlopie wypoczynkowym
• 22.02.2021–15.03.2021 – na urlopie rodzicielskim na dziecko
• 16.03.2021–26.03.2021 – na kwarantannie
• 29.03.2021–13.05.2021 – na urlopie wypoczynkowym
• 14.05. 2021–21.05.2021 – na opiece nad chorym dzieckiem
• 24.05.2021–31.08.2021 – na urlopie wypoczynkowym?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel rozpoczął awans zawodowy na nauczyciela kontraktowego 1 września 2021 r., z powodu nieobecności (chorobowe) staż został przedłużony do 21 września 2022r. Na jakie rozporządzenie powołuje się dyrektor powołując komisję? Czy obowiązują przepisy przejściowe?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe