Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dyrektor poprosił nauczyciela na rozmowę bezpośrednio po zakończonych przez niego zajęciach dydaktycznych (nauczyciel w danym dniu miał 5 godzin dydaktycznych), nauczyciel odmówił twierdząc, że jest już po pracy i nie będzie poświęcał na rozmowę z dyrektorem swego czasu wolnego. Jakie konsekwencje może mieć takie zachowanie nauczyciela.
Zarówno ustawa – Karta nauczyciela w art. 7, ust. 1, art. 11, jak i ustawa o systemie oświaty w art. 39, ust. 3, określają dyrektora szkoły jako kierownika zakładu pracy, tj. jako pracodawcę.
Dyrektor zatrudnia i zwalnia nauczycieli i innych pracowników szkoły, nagradza i karze pracowników zgodnie z art. 108, § 1 kodeksu pracy. Nauczyciel jako pracownik podlega dyrektorowi, dlatego jest zobowiązany do wykonywania poleceń służbowych.
Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień.
W ramach czasu pracy, o którym mowa oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować:
1) zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz,
2) inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, wynikające także z nadzoru pedagogicznego.
KN, Art. 6. Nauczyciel obowiązany jest:
1) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły.
Z nauczycielem należy przeprowadzić rozmowę, wskazać właściwe zapisy kodeksu pracy, Karty Nauczyciela (art. 6a, 42), statutu dotyczące obowiązków nauczyciela. Ponadto na mocy art. 6a KN praca nauczyciela podlega ocenie, na którą ma wpływ także wypełnianie poleceń służbowych.
KN, Art. 75. 1. Nauczyciele podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom, o których mowa w art. 6.
2. Za uchybienia przeciwko porządkowi pracy, w rozumieniu art. 108 Kodeksu pracy, wymierza się nauczycielom kary porządkowe zgodnie z Kodeksem pracy.
Z rozmowy należy sporządzić notatkę służbową (podpisuje nauczyciel!).
Oznacza to, że jeśli prośba dyrektora miała charakter polecenia służbowego, którego świadomie nie wykonał nauczyciel, może mu być wymierzona kara porządkowa zgodnie z kodeksem pracy (art. 108, 109 oraz art. 75 KN) oraz regulaminem pracy obowiązującym w szkole.
Oznacza to, że jeśli prośba dyrektora miała charakter polecenia służbowego, którego świadomie nie wykonał nauczyciel, może mu być wymierzona kara porządkowa zgodnie z kodeksem pracy (art. 108, 109 oraz art. 75 KN) oraz regulaminem pracy obowiązującym w szkole.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (ze zm.), w szczególności art. 6;
art. 42, art. 75.
2. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.).
3. Ustawa z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczennica kl. III technikum (pięcioletniego), ze względu poród i opiekę nad małym dzieckiem, miała przesuniętą realizację praktyki zawodowej ze stycznia 2022 r. na okres wakacji. Okazało się, że ze względu na swoją sytuację nie jest jeszcze w stanie zrealizować praktyki w tym terminie. Zgodnie z planem nauczania uczennica ma jeszcze do zrealizowania praktykę w klasie IV. Czy w tej sytuacji możliwe jest warunkowe promowanie uczennicy do klasy IV, oczywiście po uzyskaniu zgody Rady Pedagogicznej? Wszystkie pozostałe oceny klasyfikacyjne ma pozytywne.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor Zespołu Szkół wybiera się do sanatorium na trzy tygodnie. Wcześniej kilkakrotnie był na kilkutygodniowym zwolnieniu lekarskim. W jaki sposób powinien dokonać przekazania obowiązków wicedyrektorowi? Czy przekazuje obowiązki jednemu wicedyrektorowi czy obu wicedyrektorom? Proszę o podanie przykładowego wzoru pisma oraz podanie podstawy prawnej.
- Czy nauczyciel pracujący w pełnym wymiarze godzin w oddziale przedszkolnym, ale mający jednocześnie (zgodnie z kwalifikacjami)w tej samej szkole sześć godzin j. angielskiego w klasach V - VI musi realizować godziny z art 42 KN ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W roku 2022/2023 będzie utworzony w szkole etat nauczyciela wspomagającego (wymiar etatu 20/20), który pełniłby tę funkcję w odniesieniu do uczennicy klasy piątej. W orzeczeniu poradni psychologiczno – pedagogicznej stwierdzono u dziewczynki autyzm (w tym z zespołem Aspergera) i wskazano potrzebę takiej formy pomocy na okres do ukończenia przez nią klasy ósmej. Zainteresowany objęciem tych obowiązków jest jeden z nauczycieli posiadający stopień awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego, zatrudniony dotychczas w wymiarze pełnego etatu na podstawie mianowania, któremu do osiągnięcia wieku emerytalnego pozostały dwa lata pracy. Organ prowadzący tworząc ten etat zastrzegł, że powierzenie obowiązków nauczyciela wspomagającego jest uwarunkowane podpisaniem oddzielnej umowy na realizację takiej formy zatrudnienia i obejmującej tylko okres przebywania uczennicy w szkole. Czy taki warunek oznacza, że nauczyciel zainteresowany pełnieniem tej funkcji, powinien na swój wniosek rozwiązać dotychczasowy stosunek pracy, czy też jest jakaś inna, bezpieczniejsza dla nauczyciela forma przejęcia nowych obowiązków, bez konieczności rozwiązywania aktualnej umowy? Moje pytanie wynika z obawy o dalsze zatrudnienie nauczyciela, ponieważ istnieje ryzyko ewentualnej zmiany miejsca realizacji obowiązku szkolnego przez uczennicę, być może nawet w trakcie trwania roku szkolnego, a to by oznaczało, że nauczyciel zostanie bez pracy, ponieważ w obecnej sytuacji kadrowej szkoły nie będzie możliwe przydzielenie temu nauczycielowi godzin innych zajęć.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel zatrudniony wg pensum 18/18 dostaje zastępstwo doraźne na świetlicy na 4 godziny zegarowe. Czy te 4 godz należy mu przeliczyć na godziny lekcyjne (45-minutowe)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe