Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak powinno wyglądać w praktyce takie zarządzanie ryzykiem? Jakie są zadania dyrektora szkoły w tej materii?
Nasza szkoła realizuje założenia związane z kontrolą zarządczą. Mamy jednak pewne trudności z właściwym wdrożeniem zarządzania ryzykiem. Jak powinno wyglądać w praktyce takie zarządzanie ryzykiem? Jakie są zadania dyrektora szkoły w tej materii?
U podstaw sprawnego zarządzania ryzykiem leży identyfikacją obszarów, które występują lub mogą się pojawić w szkole, a których nieprawidłowe funkcjonowanie może spowodować ujemne skutki dla działalności szkoły. Należy prowadzić coroczną identyfikację ryzyka, jego analizę, a także podejmować działania w celu minimalizacji danego ryzyka.
Ryzyko odnosi się do wszystkich czynności i działań podejmowanych w trakcie bieżącej działalności szkoły.
Sprawnemu zarządzaniu ryzykiem sprzyjają:
• wskazanie misji jednostki,
• określenie celów i zadań oraz monitorowanie i ocena ich realizacji,
• identyfikacja ryzyka,
• analiza ryzyka,
• reakcja na ryzyko.
Wskazanie misji jednostki
Jasne określenie misji, czyli inaczej funkcji, jaką ma pełnić szkoła może sprzyjać ustaleniu hierarchii realizowanych celów i zadań. Zalecane jest, aby cele i zadania określać w co najmniej rocznej perspektywie oraz prowadzić bieżącą ocenę ich realizacji. Miernikami tej oceny sąoszczędność, efektywność i skuteczność. Należy zadbać również o to, aby określając cele i zadania wskazać komórki organizacyjne lub osoby odpowiedzialne bezpośrednio za ich wykonanie.
Identyfikacja ryzyka
Z realizacją zdefiniowanych celów i zadań wiąże się identyfikacja ryzyka, czyli wskazanie miejsc i obszarów, w których mogą wystąpić nieprawidłowości. Identyfikację dobrze jest przeprowadzać co najmniej raz w roku. Pozwoli to na utrzymanie bieżącego monitoringu takich wrażliwych miejsc.
Analiza ryzyka
Nie wystarczy jedynie wskazać ryzyko należy jeszcze przeprowadzić jego analizę, czyli określić prawdopodobieństwo jego wystąpienia oraz skalę negatywnych skutków jakie dane nieprawidłowości mogą przynieść. Dobrze jest też określić akceptowany poziom ryzyka, do którego będzie się stale dążyć.
Reakcja na ryzyko
Celem kontroli zarządczej jest eliminacja nieprawidłowości, dlatego też kolejnym etapem jest wskazanie działań, które zostaną podjęte w celu zmniejszenia występującego ryzyka do akceptowanego poziomu.
Analiza ryzyka w praktyce
W praktyce, przy ustalaniu listy celów do realizacji na rok następny, dyrektor szkoły (lub organ do tego przewidziany w regulaminie kontroli zarządczej) powinien jednocześnie przyjąć określone mierniki realizacji celów, swoiste dla każdego z określonych celów. Tak więc raz w roku analizy ryzyka dokonuje sam dyrektor lub przewidziany do tego celu organ, ustanowiony przez regulamin kontroli zarządczej. Organem takim może być ciało kolegialne złożone z dyrektora, wybranych nauczycieli i głównego księgowego. Analiza ma wykryć wszelkie zagrożenia, tak aby było możliwe im przeciwdziałanie.
Co może dyrektor..
W celu przeciwdziałania zagrożeniom dyrektor może np.:
• wyznaczyć komórkę organizacyjną, której zadaniem będzie identyfikacja ryzyka w całej jednostce,
• powołać zespół, którego celem będzie identyfikacja ryzyka,
• wykorzystać metodę oddolnej identyfikacji ryzyka, w której identyfikacji ryzyka dokonują pracownicy na każdym szczeblu, a wyniki przekazywane są stopniowo w górę struktury organizacyjnej,
• organizować narady kierownictwa poświęcone identyfikacji ryzyka
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy można udostępnić rodzicowi przegląd nagrania z monitoringu szkolnego z przerwy międzylekcyjnej, w sprawie dotyczącej jego dziecka?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W związku z rozliczeniem dotacji za rok 2019 mam kilka wątpliwości i chciałabym zasięgnąć opinii w temacie podwyżek dla nauczycieli od września 2019 r. Prowadzę niepubliczne przedszkole i jako dyrektor mam prawo do wypłaty wynagrodzenia w wysokości 150% średniego miesięcznego (od 2020 r. średniego rocznego) wynagrodzenia nauczyciela dyplomowanego. Czy w związku z podwyżką kwot wynagrodzeń od 09.2019 roku mam prawo do proporcjonalnego podwyższenia kwoty swojego wynagrodzenia? Urząd miasta, wydział edukacji stoi na stanowisku, że nie, ponieważ średnie wynagrodzenie nauczyciela dyplomowanego jest wyliczane na podstawie kwoty bazowej ustalonej w ustawie budżetowej na 2019 r. Podwyżki dla nauczycieli, które wprowadzono od września 2019 nie zostały odnotowane w ustawie budżetowej na rok 2019, ale w zamian za to weszła w życie ustawa z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy Karta nauczyciela i innych ustaw, w której to w Art. 14 jest zapis, że wynagrodzenia nauczycieli od 1 września 2019 do 31 grudnia 2019 wzrastają o 9,6%. Proszę o informację, czy w związku z w/w ustawą jako organ prowadzący niepubliczne przedszkole i moi nauczyciele mamy prawo do wyżej wspomnianej podwyżki w wysokości 9,6%? Naczelnik wydziału edukacji stoi na stanowisku, cytuję "podwyżki są dla nas, a nie dla Was". Bardzo proszę o informację zwrotną, ponieważ na dzień dzisiejszy zerowej kwoty do zwrotu, muszę zwrócić kwotę ok 3000 zł tytułem niewykorzystanej dotacji za 2019 r.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o listę spraw objętych obowiązkiem prowadzenia metryki.
- Czy z dotacji na kształcenie specjalne można sfinansować dodatek za trudne warunki pracy, przyznawany osobie za pracę z uczniem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Co mówią przepisy prawne na temat zmian organizacyjnych w szkole, które uniemożliwiają dalsze zatrudnienie nauczyciela w pełnym wymiarze?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe