Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jaki jest właściwy tryb uchwalenia programu wychowawczego szkoły oraz szkolnego programu profilaktyki? Z Ustawy o systemie oświaty (art. 54.2) wynika, że inicjatywa uchwalenia należy do rady rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną. Z kolei z rozporządzenia MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół § 2 ust. 2 wynika, że wspomniane programy uchwala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców oraz samorządu uczniowskiego. Wobec tego według mnie powinniśmy stosować przepis z wyższego w hierarchii aktu prawnego, czyli ustawy. Czy mam rację? Co oznacza w tym kontekście wyrażenie „w porozumieniu z radą pedagogiczną”? Czy po uchwaleniu tych programów przez radę rodziców rada pedagogiczna może wprowadzić poprawki, czy tylko je akceptuje lub nie?
Rozporządzenie jest aktem wykonawczym dla ustawy, zatem Pytający ma rację. W praktyce szkolnej zadanie to realizuje rada pedagogiczna we współpracy z radą rodziców. Dla uchwały rady pedagogicznej jest niezbędna opinia rady rodziców, natomiast dla rady rodziców – opinia rady pedagogicznej tej szkoły. Rada pedagogiczna może modyfikować treści w zależności od pojawiających się potrzeb. Proponuję jednak zawsze zasięgać (pisemnej) opinii organów szkoły, o których mowa w pytaniu.
Podstawa prawna: 1. Ustawa o systemie oświaty z dnia 7.09.1991 r. (ze zm.), w szczególności art. 54; 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dyrektor szkoły podstawowej połączył dziewczęta z klasy IV i klasy V w jedną grupę ćwiczebną na lekcjach wychowania fizycznego. Czy połączoną grupę dziewcząt klas IV i V można uznać za klasę łączoną? Czy w takiej sytuacji nauczyciel powinien otrzymać dodatek za trudne warunki pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Proszę o wskazówkę, jak powinien wyglądać regulamin rady pedagogicznej dla zespołu szkół (sp z oddziałami przedszkolnymi i gimnazjum). W zespole każda rada zachowuje odrębność. Zebrania odbywają się z w zależności od potrzeb; raz spotyka się tylko rada sp, innym razem tylko gimnazjum, a czasem obydwie rady jednocześnie, np w sierpniu, gdy odbywa się przydział zajęć, bo liczna grupa nauczycieli łączy etat w obydwu szkołach. Jak to uwzględnić w regulaminie rady? Czy to mają być odrębne regulaminy dla sp i gimnazjum? Czy można nazwać regulaminem Zespołu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od drugiego półrocza do szkoły podstawowej zatrudniono nowego nauczyciela wychowania fizycznego, który chciałby wprowadzić swoje przedmiotowe zasady oceniania (zmodyfikować wprowadzone na początku roku szkolnego). Czy jest to zgodne z prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Wydłużenie etapu edukacyjnego, jak wygląda uchwała Rady pedagogicznej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń na egzaminie klasyfikacyjnym - ustnym zaczął używać telefonu komórkowego (wcześniej był poinformowany przez komisję o zakazie używania tel. komórkowego oraz został poproszony o odłożenie tel. na biurko ). Podczas egz. ustnego uczeń telefon zabrał i zaczął korzystać z niego. Komisja egzamin przerwała i dyrektor egzamin unieważnił. Pytanie brzmi czy uczeń ma prawo do odwołania się? Czy należy mu się powtórzenie egzaminu klasyfikacyjnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe