Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie obowiązki i uprawnienia ma dyrektor jako przewodniczący rady pedagogicznej?
Do zadań dyrektora należy zwołanie posiedzenia klasyfikacyjnego i ustalenie harmonogramu jego przebiegu. Podczas obrad dyrektor z kolei czuwa nad ich właściwym przebiegiem – by podsumowanie wyników uczniów przebiegało sprawnie, a omawianie konkretnych przypadków i podejmowanie decyzji odbywało się bez zbędnych konfliktów. Jakie obowiązki i uprawnienia ma dyrektor jako
Ogólne obowiązki rady pedagogicznej
Art. 41 i 42 ustawy o systemie oświaty podają katalog przykładowych uprawnień rady. Wskazane kompetencje można podzielić na:
- kompetencje stanowiące (art. 41 ust. 1), do których zalicza się:
- zatwierdzanie planów pracy szkoły po zaopiniowaniu przez radę szkoły;
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych, po - zaopiniowaniu ich projektów przez radę szkoły;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów;
- kompetencje w zakresie opiniowania (art. 41 ust. 2), np.:
- organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
- projekt planu finansowego;
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Obowiązki rady pedagogicznej dotyczące klasyfikacji i promowania uczniów
Poza ustawą o systemie oświaty również rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych określa uprawnienia rady pedagogicznej.
Należą do nich:
- wyrażenie zgody na egzamin klasyfikacyjny ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności (§ 17 ust. 3);
- postanowienie o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego (§ 20 ust. 2);
- promowanie do klasy programowo wyższej/semestru programowo wyższego ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są realizowane w klasie programowo wyższej/semestrze programowo wyższym (§ 21 ust. 10).
Kiedy rada pedagogiczna przejmuje kompetencje rady szkoły?
Jeśli w szkole nie została powołana rada szkoły, jej zadania przejmuje rada pedagogiczna, jak przewiduje w art. 52 ust. 2 ustawy. Wówczas rada przygotowuje projekt statutu i jego ewentualne zmiany oraz uchwala statut.
Obligatoryjny skład rady pedagogicznej
Zgodnie z art. 40 ust. 3 ustawy w zebraniach rady pedagogicznej biorą udział:
- dyrektor szkoły;
- wszyscy zatrudnieni w szkole nauczyciele;
- pracownicy innych zakładów pracy pełniący funkcję instruktorów praktycznej nauki zawodu lub prowadzący pracę wychowawczą z młodocianymi pracownikami w placówkach zbiorowego zakwaterowania, dla których praca dydaktyczna i wychowawcza stanowi podstawowe zajęcie.
Dodatkowi uczestniczy rady pedagogicznej
Ponadto przewodnicy rady za jej zgodą lub na jej wniosek może zaprosić do uczestniczenia w posiedzeniu:
- przedstawicieli stowarzyszeń i innych organizacji, np.:
- organizacji harcerskich.
Osoby zaproszone mają jedynie prawo do głosu doradczego, a zatem nie biorą udziału w głosowniach nad uchwałami rady, a tylko w dyskusjach na forum
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- 1. Czy regulamin oceniania (WSO) w zespole szkół powinien miec formę jednego dokumentu czy załączników dla poszczególnych szkół?
2. W którym miejscu statutu umieścić informacje dotyczące projektów w gimnazjum?
3. Czy zajecia wychowania w rodzinie zapisywać w oddzielnym dzienniku zajęc ?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy kontrola zarządcza obowiązuje w placówce niepublicznej? W jakim zakresie kontrola dotyczy szkół niepublicznych?
- W 2004 roku powstał Zespół Placówek Oświatowych nr 2 w Mławie. W skład Zespołu weszła Szkoła Podstawowa nr 4 w Mławie i Miejskie Przedszkole Samorządowe nr 2 w Mławie. Organ Prowadzący, którym jest Miasto Mława nadał nam statut Zespołu.
W pierwszym statucie istniał zapis:
„Organami zespołu są:
1) dyrektor zespołu,
2) rada pedagogiczna,
3) rady pedagogiczne: szkoły oraz przedszkola,
4) rady rodziców – odrębne dla szkoły i przedszkola,
5) samorząd uczniowski w szkole podstawowej.”
Rada pedagogiczna zespołu opiniuje w szczególności:
1) projekt planu finansowego zespołu;
2) przedłużenie powierzenia funkcji dyrektorowi zespołu na kolejne okresy wymienione w odrębnych przepisach;
W funkcjonującym statucie, który był kilkakrotnie nowelizowany przez radę pedagogiczną dodano zapis, którego brak jest w statucie nadanym przez organ prowadzący. Moim zdaniem naruszający autonomię szkoły i przedszkola:
„W zespole nie zachowuje się odrębności pracy Rad Pedagogicznych Przedszkola i Szkoły. Obowiązuje jeden regulamin pracy rady pedagogicznej i zawarty jest w statucie szkoły i przedszkola.”
Zmienione zostały także kompetencje rady pedagogicznej Zespołu.
W statutach Szkoły i Przedszkola także zapisano
„W zespole nie zachowuje się odrębności pracy Rad Pedagogicznych Przedszkola i Szkoły. Obowiązuje jeden regulamin pracy rady pedagogicznej i zawarty jest w statucie szkoły
i przedszkola”.
Obecnie przy zmianie statutów zapisano odrębność rad pedagogicznych przedszkola i szkoły. Czy to jest zgodne z prawem? Czy zgodne z prawem były zmiany w Statucie Zespołu zmieniające zapisy statutu nadanego przez organ prowadzący? Czy można uchwałą powrócić do pierwotnego statutu zespołu?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Otrzymaliśmy prośbę o wydanie duplikatu świadectwa ukończenia szkoły podstawowej z 1990 roku. Gdzie mogę znaleźć wzór takie świadectwa i jego numer? Takie świadectwo mogę sporządzić tylko na podstawie arkuszy ocen, a w nich nie ma daty ukończenia szkoły – czy mogę wydać taki odpis bez takiej daty?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy w Statucie Przedszkola Publicznego powinien być umieszczony zapis dotyczący rekrutacji dzieci na dany rok szkolny?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe