Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie są najczęstsze błędy w zapisach statutów szkół niepublicznych?
Statut nadaje szkole osoba prowadząca: fizyczna lub prawna, która powinna zdawać sobie sprawę ze skutków jakie będą wynikały z postanowień statutowych – nie tylko dla uczniów i rodziców, ale również dla niej samej.
Duża autonomia w określaniu struktury, celów, zadań i sposobu działania szkoły niepublicznej może skutkować nietypowymi zadaniami dla jej dyrektora. Podczas badania przestrzegania statutu przez wizytatora niejednokrotnie okazało się, że dyrektor o nich zapomniał. Dokonując zmian w statucie trzeba pamiętać, aby „nie zgubić” któregoś z jego elementów wymaganych prawem. Szkoły niepubliczne nie obowiązuje rozporządzenie o ramowych statutach w szkołach publicznych, ale może być ono pomocne w kształtowaniu statutu.
Nadzór nad przestrzeganiem statutu szkoły sprawuje dyrektor szkoły i kurator oświaty
Konstruując statut, warto kierować się zasadami konstrukcji aktów prawnych określonych w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 20 czerwca 2002 r. w sprawie zasad techniki prawodawczej. Rozporządzenie to określa między innymi podstawową jednostkę redakcyjną dla statutu, czyli paragraf.
Może on być podzielony na ustępy (oznaczone cyfrą arabską z kropką bez nawiasu, np. 1. 2. itd.), te z kolei na punkty (oznaczone cyfrą arabską z nawiasem po prawej stronie, np. 1) 2) itd.), punkty na litery (małe litery alfabetu łacińskiego z wyłączeniem liter „polskich”, z nawiasem po prawej stronie, np. a) b) itd.), a litery na tiret [–]. Należy pamiętać o zachowaniu ciągłości numeracji w obrębie paragrafu, ustępu oraz punktu.
Najczęstsze błędy w zapisach statutów szkół niepublicznych to:
- postanowienia oparte na nieaktualnym prawie oświatowym (np. często w zakresie dotyczącym klasyfikowania i promowania uczniów);
- rodzaje praw i obowiązków uczniów (analogicznie kar i nagród) mają odesłania do różnych dokumentów np. regulaminów, załączników (ich katalog powinien stanowić listę zamkniętą; - wykaz może być rozszerzony lub zawężony w drodze nowelizacji statutu);
- mylenie praw dziecka wynikających z katalogu praw człowieka z uprawnieniami ucznia wynikającymi z prawa oświatowego lub z zadaniami szkoły (np.” prawo do znajomości zasad oceniania”, „prawo do otrzymania pomocy w przypadku trudności w nauce”. W katalogu praw ucznia powinny znaleźć się przede wszystkim podstawowe prawa człowieka, ważne w sytuacji, w jakiej znajduje się uczeń w szkole, czyli m.in.: prawo do informacji, prawo do nauki, prawo do wypowiedzi, swobody wyrażania myśli i przekonań, prawo do ochrony przed poniżającym traktowaniem i karaniem, oraz prawa proceduralne);
- katalog obowiązków ucznia sformułowany w sposób niejasny, trudny do egzekwowania (np. „uczeń ma obowiązek przestrzegać zapisów statutu” – których? Czy także tych, które wyznaczają zadania poszczególnym organom? Puste, niejasne, nieużyteczne zapisy uczą, że można lekceważyć prawo);
- brak lub niejasne procedury odwoławcze od nałożonych kar (zawarte w procedurach prawa są wówczas jedynie deklaratywne, a to nie jest zgodne z zadaniem edukacyjnym i wychowawczym szkoły. Prawa zapisane, a nieegzekwowalne uczą braku szacunku dla prawa w ogóle);
- niewłaściwa redakcja merytoryczna i techniczna (niektóre zapisy są tak niezręcznie sformułowane, że wypaczają intencję autorów np. „szkoła może stosować nagrody i kary za uchybienia regulaminowe”,” uczeń ma obowiązek przestrzegać praw i obowiązków”, „uczeń ma prawo do swobody wyrażania myśli i przekonań, ale nie ma uwłaczać swojej godności”).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nie mogę w Państwa zasobach znaleźć wzoru aktualnego statutu gimnazjum. Proszę o pomoc.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W związku z rozwojem szkoły ponadgimnazjalnej chciałabym prężnie działającą pracownię gastronomiczną przekształcić w warsztaty szkolne. W związku z powyższym mam kilka pytań: W jaki sposób należy to zrobić? Jaka jest podstawa prawna? Czy potrawy sporządzone na warsztatach mogą być odsprzedane uczniom na długiej przerwie w szkolnym bistro? Jak dokonać rozliczeń księgowych? Co z przychodami ze sprzedaży?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o przygotowanie decyzji dyrektora szkoły w sprawie zwolnienia ucznia z drugiego języka obcego.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o przykładowy regulamin wycieczek organizowanych w przedszkolu oraz podstawę prawną regulującą tą działalność przedszkola.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Obejmuje stanowisko Dyrektora Szkoły. Okazuje się, że pracownicy np. sekretariat, wydają zaświadczenia uczniom o przebiegu nauczania, kierownik gospodarczy podpisuje się pod dokumentami dotyczącymi działalności gospodarczej itp. W obu przypadkach pracownicy używają pieczątki z up. Dyrektora. Nigdzie jednak stosownych upoważnień nie znalazłem. Czy, to należy uregulować zarządzeniem i jak bardzo ono ma być szczegółowe?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe