Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie są obowiązujące przepisy w zakresie działania szkolnego wolontariatu?
Wskazany przepis art. 41 ust. 1 pkt 3 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty dotyczy podjęcia innowacji lub eksperymentu w szkole i tutaj rzeczywiście niezbędna jest uchwała rady pedagogicznej. W mojej ocenie nie ma potrzeby uchwały rady pedagogicznej w sprawie powołania szkolnego klubu wolontariatu. To na dyrektorze szkoły spoczywa obowiązek stworzenia warunków do działania w szkole wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w tym szkolnych klubów wolontariatu.
W szkole można powoływać jednostki służące wspieraniu działalności wychowawczej
Zgodnie z art. 39 ust. 1 pkt 9 ustawy o systemie oświaty dyrektor stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
Powoływanie jednostek wspierających działalność wychowawczą pozwala realizować prawo do rozwijania zainteresowania i uzdolnień uczniów
Stosownie do treści art. 1 pkt 15 ustawy o systemie oświaty polski system oświaty zapewnia warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego.
Przejawem kształtowania aktywności społecznej uczniów jest stwarzanie w szkołach i placówkach możliwości do działania wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły lub placówki.
Kim w świetle prawa jest wolontariusz?
Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wolontariuszem jest osoba fizyczna, która ochotniczo i bez wynagrodzenia wykonuje świadczenia na zasadach określonych w tej ustawie.
Ogólne zasady świadczenie pracy przez wolontariusza
W świetle art. 44 ust. 1 niniejszej ustawy świadczenia wolontariuszy są wykonywane w zakresie, w sposób i w czasie określonych w porozumieniu z korzystającym ze świadczenia. Porozumienie powinno zawierać postanowienie o możliwości jego rozwiązania. Jeżeli świadczenie wolontariusza jest wykonywane przez okres dłuższy niż 30 dni, porozumienie powinno być sporządzone na piśmie (art. 44 ust. 4 ustawy).
Zasady tworzenia i funkcjonowania wolontariatu
Ze szczegółami rozwiązań, które dotyczą organizacji i trybu działania szkolnych klubów wolontariatu, można zapoznać się na stronie internetowej Centrum Wolontariatu w Polsce (http://www.wolontariat.org.pl), a także w bezpłatnej publikacji przygotowanej za zlecenie Ministerstwa Polityki Społecznej w ramach rządowego programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich (http://old.wolontariat.net.pl/repository/Publikacje/Teksty/Wolontariat%20w%20szkole_internet.pdf)
Znajduje się tam wyczerpujący materiał dotyczący trybu działania wolontariatu w szkole. W publikacji autorzy przedstawili krok po kroku zasady zakładania i działania szkolnych klubów wolontariatu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W październiku 2019 uczeń klasy 3 szkoły podstawowej wyjeżdża za granicę na okres 7-8 miesięcy (cel operacja oraz rehabilitacja). W trakcie pobytu nie będzie realizował obowiązku szkolnego.
Jakie procedury obowiązują w takim przypadku? Jakie dokumenty powinien przedstawić rodzic (np. informacja ze szpitala o przyjęciu na leczenie na dany okres).
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- PROSZĘ, JEŻELI TO MOŻLIWE O WZÓR SZKOLNEGO REGULAMINU KORZYSTANIA Z PODRĘCZNIKÓW SZKOLNYCH.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Statut szkoły branżowej I stopnia z klasą 2. i 3. ZSZ
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W 2004 roku powstał Zespół Placówek Oświatowych nr 2 w Mławie. W skład Zespołu weszła Szkoła Podstawowa nr 4 w Mławie i Miejskie Przedszkole Samorządowe nr 2 w Mławie. Organ Prowadzący, którym jest Miasto Mława nadał nam statut Zespołu.
W pierwszym statucie istniał zapis:
„Organami zespołu są:
1) dyrektor zespołu,
2) rada pedagogiczna,
3) rady pedagogiczne: szkoły oraz przedszkola,
4) rady rodziców – odrębne dla szkoły i przedszkola,
5) samorząd uczniowski w szkole podstawowej.”
Rada pedagogiczna zespołu opiniuje w szczególności:
1) projekt planu finansowego zespołu;
2) przedłużenie powierzenia funkcji dyrektorowi zespołu na kolejne okresy wymienione w odrębnych przepisach;
W funkcjonującym statucie, który był kilkakrotnie nowelizowany przez radę pedagogiczną dodano zapis, którego brak jest w statucie nadanym przez organ prowadzący. Moim zdaniem naruszający autonomię szkoły i przedszkola:
„W zespole nie zachowuje się odrębności pracy Rad Pedagogicznych Przedszkola i Szkoły. Obowiązuje jeden regulamin pracy rady pedagogicznej i zawarty jest w statucie szkoły i przedszkola.”
Zmienione zostały także kompetencje rady pedagogicznej Zespołu.
W statutach Szkoły i Przedszkola także zapisano
„W zespole nie zachowuje się odrębności pracy Rad Pedagogicznych Przedszkola i Szkoły. Obowiązuje jeden regulamin pracy rady pedagogicznej i zawarty jest w statucie szkoły
i przedszkola”.
Obecnie przy zmianie statutów zapisano odrębność rad pedagogicznych przedszkola i szkoły. Czy to jest zgodne z prawem? Czy zgodne z prawem były zmiany w Statucie Zespołu zmieniające zapisy statutu nadanego przez organ prowadzący? Czy można uchwałą powrócić do pierwotnego statutu zespołu?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy protokoły z posiedzeń rad pedagogicznych mogą być zapisywane elektronicznie? Jak powinien wtedy wyglądać protokolarz? Czy fakt zapisywania protokołu w formie elektronicznej powinien być odnotowany w Regulaminie Rady Pedagogicznej?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe