Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jednym z elementów funkcjonowania kontroli zarządczej jest jej ocena. W jaki sposób szkoła powinna przeprowadzić taką ocenę?
Jednym z warunków zapewnienia efektywnej kontroli zarządczej jest ocena jej funkcjonowania. Może być ona dokonywana w formie samooceny przeprowadzanej przez pracowników szkoły oraz za pomocą audytu wewnętrznego. Zasady i metody przeprowadzania oceny funkcjonowania kontroli zarządczej zawiera piąty standard kontroli zarządczej.Samoocena przeprowadzana przez pracowników szkoły
Jednym ze sposobów oceny funkcjonowania kontroli zarządczej jest samoocena przeprowadzana przez pracowników szkoły. Może być ona przeprowadzana w formie opisowej lub w formie ankiety zawierającej kryteria oceny. Samoocena sporządzona przez pracownika powinna dać między innymi informację o tym czy pracownik:
- wykonuje swoje zadania z należytą starannością,
- dba o szybkie i efektywne realizowanie powierzonych obowiązków, umożliwiając uzyskiwanie wysokich efektów pracy,
- postępuje zgodnie z zasadami kodeksu etyki,
- obiektywnie rozpoznaje sytuację,
- posiada odpowiednią znajomość przepisów niezbędnych do właściwego wykonywania swoich obowiązków oraz czy potrafi je umiejętnie zastosować.
Zadania dyrektora szkoły
Dyrektor szkoły wyznacza osobę lub zespół odpowiedzialny za koordynację samooceny (przygotowanie, przeprowadzenie i opracowanie jej wyników). Ma on obowiązek poinformować wszystkich pracowników szkoły o planowanym przeprowadzeniu samooceny oraz wyznaczeniu osoby koordynującej ten proces, jej zadaniach i uprawnieniach. Ponadto powinien zaznaczyć pracownikom, iż nie będą oni ponosić żadnych negatywnych konsekwencji związanych z przedstawioną przez nich opinią.
Audyt wewnętrzny sposobem na ocenę funkcjonowania kontroli zarządczej
Kolejnym sposobem oceny funkcjonowania kontroli zarządczej jest audyt wewnętrzny, czyli bieżąca działalność doradcza i weryfikująca, prowadzona przez wyodrębnioną komórkę organizacyjną w jednostce. Audyt wewnętrzny ma na celu usprawnienie funkcjonowania jednostki oraz pomaga w osiąganiu celów jednostki.
Działalność audytu powinna być skoncentrowana na obszarach, w których możliwe jest występowanie najbardziej istotnych ryzyk. Audyt powinien również pomóc w ocenie efektywności zarządzania ryzykiem.
Procedury kontroli zarządczej pod kontrolą
Kontroli skuteczności działania powinny podlegać również same procedury kontroli zarządczej, czyli wszystkie regulaminy i instrukcje funkcjonujące w szkole. Ocenie powinno podlegać to, czy zapisane w powyższych zarządzeniach wytyczne są zgodne z przepisami prawa, czy są przez pracowników przestrzegane, czy zapisy są adekwatne do rzeczywistości oraz czy są możliwe do realizacji. W przypadku stwierdzenia rozbieżności pomiędzy zapisami w procedurach a sposobem funkcjonowania kontroli zarządczej, należy wprowadzać zmiany w formie aneksów lub poprzez wydanie nowego zarządzenia.
Kontrola instytucji zewnętrznych
Przed dokonaniem próby oceny funkcjonowania kontroli zarządczej dyrektor powinien zapoznać się również z wynikami przeprowadzonych kontroli instytucji zewnętrznych, jakie miały miejsce w szkole, np. kontrole inspektorów ZUS.
Na podstawie wcześniejszych wyników dyrektor ocenia jakość kontroli zarządczej
Dopiero na podstawie wyników wymienionych wyżej kontroli dyrektor szkoły może w pełni ocenić jakość funkcjonowania kontroli zarządczej w jednostce oraz, jeżeli to konieczne, wprowadzić zmiany i usprawnienia tak, aby w następnych latach kontrola zarządcza spełniała swoją rolę.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Bardzo proszę o informację na temat nagród i odznaczeń dla nauczycieli. Dziękuję.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do gimnazjum zgłosiła się uczennica klasy 2, które chce przenieść się z innej placówki. W pierwszej klasie w poprzedniej szkole nie miała przedmiotu "technika". W naszej palcówce jest on w klasie pierwszej.
Czy ta uczennica może być przyjęta? Jeśli tak, to w jaki sposób może nadrobić różnice programowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry, z jakich godzin należy realizować zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla uczniów dyslektycznych? Mam jednego nauczyciela z kwalifikacjami do prowadzenia tych zajęć. W ramach godz. "karcianych" prowadzi 2 godz w tygodniu, obejmują one 10 uczniów. Z opinii PPP wynika, że powinniśmy zapewnić te zajęcia grupie 30 uczniów. Czyli powinniśmy utworzyć jeszcze 4 grupy. Na jakiej podstawie przydzielić je nauczycielowi? Czy powinny być to godziny dodatkowo płatne, czy mogą wejść w etat nauczyciela, czy takie godziny może przydzielić organ prowadzący na podst. rozporządzenia o pomocy psych.-ped.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w ramach godzin tzw. "kartowych" można przydzielić nauczycielowi zajęcia kompensacyjno-korekcyjne dla uczniów z opinią poradni ped.-psych.? Nauczyciel posiada odpowiednie kwalifikacje.
- W naszej szkole jest grupa nauczycieli, która ukończyła studia podyplomowe o kierunku"Terapia pedagogiczna z oligofrenopedagogiką". Czy uzyskane kwalifikacje według nowych przepisów uprawniają nauczycieli do pracy z dziećmi z Autyzmem, Zespołem Aspergera w szkole Podstawowej? Czy z takimi kwalifikacjami nauczyciel może pracować jako nauczyciel wspierający? Jak interpretować przepisy dotyczące zmian w kwalifikacjach do pracy z wyżej wymienionymi uczniami? Zdania są różne: jedni eksperci uważają, że kwalifikacje daje ukończona pedagogika specjalna, drudzy, że kwalifikacje dają ukończone kursy oligofrenopedagogiki, terapii pedagogicznej? Prosimy o odpowiedź i w miarę możliwości o podstawę prawną do zapytania.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe