Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem dyrektorką zespołu szkół. Do naszej szkoły zawitał inspektor PIP. Jakie w związku z tym mam obowiązki? Czy mam również jakieś konkretne uprawnienia?
TAK. Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy wiąże się nie tylko z obowiązkami dyrektora szkoły wobec inspektora pracy. Dyrektor szkoły ma również uprawnienia, które może i powinien wykorzystywać w trakcie kontroli. Stąd też istotne jest, żeby znać nie tylko swoje obowiązki, ale też prawa.Okazanie legitymacji służbowej warunkiem rozpoczęcia kontroli
Przed rozpoczęciem kontroli inspektor pracy powinien okazać swoją legitymację służbową. Jeśli z bliżej nieokreślonych przyczyn nie spełni tego proceduralnego wymogu, to dyrektor szkoły, jako podmiot kontrolowany, ma prawo tego zażądać. Jest to jedno z naczelnych uprawnień każdego podmiotu kontrolowanego. W sytuacji, gdy inspektor odmawia przedstawienia dokumentu, kontrola nie zostanie wszczęta. W zależności od sytuacji dyrektor ma uprawnienie reagować, tj. zażądać opuszczenia terenu szkoły czy ewentualnie dokonać stosownego zgłoszenia na policji.
Obowiązek zapewnienia właściwych warunków inspektorowi pracy
Po spełnieniu ww. warunku formalnego, a przed rozpoczęciem właściwej kontroli, inspektor upewnia się, czy dyrektor zapewnił mu odpowiednie warunki i środki do jego pracy. W myśl art. 27 ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (dalej: ustawy) dyrektor jest zobowiązany:
- wskazać odrębne (w miarę możliwości) pomieszczenie na terenie szkoły, które będzie głównym „miejscem pracy” inspektora,
- udostępnić urządzenia techniczne (kserokopiarki, skanery, drukarki itp.); inspektorzy wyposażeni są w laptopy, ich główne narzędzie pracy.
W praktyce, inspektor pracy decyduje, czy miejsce, które dyrektor szkoły mu udostępnił, umożliwi mu przeprowadzenie czynności kontrolnych.
Ponadto dyrektor ma obowiązek:
- przedstawiać niezwłocznie żądane dokumenty i materiały,
- zapewnić terminowe udzielanie informacji zarówno przez niego, jak i inne osoby, które wykonują pracę na jego rzecz.
Prawo odwołania z urlopu pracownika w czasie kontroli
Gdy w ramach prowadzonej kontroli zaistnieje potrzeba przedstawienia pisemnych czy ustnych informacji w sprawach objętych kontrolą, dyrektor szkoły jest uprawniony odwołać z urlopu każdego pracownika, jeżeli jego obecność jest konieczna do ich uzyskania. To uprawnienie dyrektora szkoły ma na celu przede wszystkim usprawnienie przebiegu kontroli oraz zapobieżenie zarzutom utrudniania w wypełnianiu przez organ Państwowej Inspekcji Pracy swoich obowiązków służbowych.
Na początek akta osobowe
Tzw. kontrolę właściwą inspektor pracy rozpoczyna od zapoznania się z aktami osobowymi pracowników – przede wszystkim dlatego, że nietrudno przy ich prowadzeniu o pomyłkę czy zaniedbanie. Dyrektor szkoły jest pracodawcą wszystkich pracowników w niej zatrudnionych, dlatego jest zobligowany założyć i prowadzić ich akta osobowe.
Protokół pokontrolny
Po zakończeniu kontroli sporządza się protokół zawierający wszelkie wnioski i ustalenia pokontrolne. Do jego sporządzenia dyrektor szkoły ma obowiązek podać inspektorowi pracy:
- pełną nazwę swojej szkoły i adres,
- numer z krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON),
- numer identyfikacji podatkowej (NIP),
- imię i nazwisko osoby/nazwę organu reprezentujących szkołę.
Prawo zgłoszenia zastrzeżeń odnośnie protokołu pokontrolnego
Przed podpisaniem protokołu dyrektorowi szkoły przysługuje prawo zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń do ustaleń w nim zawartych. Zastrzeżenia dyrektor zgłasza na piśmie, w terminie 7 dni od przedstawienia protokołu. W razie zgłoszenia zastrzeżeń przez dyrektora szkoły, inspektor pracy przeprowadzający kontrolę, zobowiązany jest je zbadać, a w przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń – zmienić lub uzupełnić odpowiednią część protokołu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jesteśmy placówką prowadzoną przez stowarzyszenie. Zgodne z Art. 80. sys. oświaty Przedszkola, o których mowa w ust. 1, otrzymują na każdego ucznia z budżetu gminy dotację w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w przedszkolach publicznych prowadzonych przez gminę, pomniejszonym o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego. W przypadku braku na terenie gminy przedszkola prowadzonego przez gminę, podstawą do ustalenia wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę na prowadzenie przedszkoli publicznych, pomniejszone o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy. Podstawą do ustalenia w/w kwoty dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez gminę. Czy w związku z tym do ustalenia kwoty przewidzianej na jedno dziecko gmina może brać pod uwagę liczbę dzieci biorących udział w projekcie unijnym (utworzenie 3 nowych oddziałów ), a nie uwzględnia kwoty przewidzianej na realizację projektu. Takie obliczanie kwoty dotacji dla przedszkoli prowadzonych w naszej gminie przez stowarzyszenia znacznie zaniżyło koszty przekazywane przez gminę na jedno dziecko w tychże placówkach.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Chyba nie do końca się rozumiemy. Na tym samym oddziale jest jeszcze czworo dzieci z orzeczeniami. Zatem oligofrenopedagog jest nakierowany na całą piątkę. Stąd - aby dosłownie wykonać orzeczenie - musielibyśmy na tym samym oddziale zatrudnić jeszcze jednego oigofrenopedagoga /a dalej - przy kolejnym takim orzeczeniu następnego, etc/. Czy zatem obok już pracującego, osobą ukierunkowaną wyłącznie na wskazane dziecko może być osoba na stanowisku pomocy nauczyciela lub asystenta dziecka niepełnosprawnego /nawet ewentualnie bez przygotowania pedagogicznego, a z przygotowaniem medycznym/?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi należy zapłacić za nadgodziny w sytuacji, gdy nie jest to święto ustawowe, a jest to dzień wolny od zajęć edukacyjnych, jak np. 14 października lub 6 dni, według Karty Nauczyciela, w ciągu roku szkolnego wolnych od zajęć edukacyjnych.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Z organu prowadzącego otrzymujemy wykaz dzieci zameldowanych w obwodzie szkoły. Niektóre z nich mieszkają poza obwodem, nawet za granicą. Czy dzieci te umieszczamy w księdze ewidencji i czy monitorujemy spełnianie przez nie obowiązku szkolnego? Jak wskazują przepisy, w dokumentacji ucznia wpisujemy adres zamieszkania. Również dzieci, które mieszkają w obwodzie naszej szkoły i realizują obowiązek szkolny w naszej szkole, mają inny adres zameldowania i tam wpisane są w wykazach z jednostek samorządowych. Szkoły podległe tym samorządom proszą o potwierdzanie realizacji obowiązku szkolnego tych dzieci. Jak prawidłowo prowadzić dokumentację, aby była zgodna z przepisami?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie odnośnie do Kryterium V Rezerwy Oświatowej w 2021 r. (dedykowane jest placówkom, które w roku bieżącym doposażyły lub zamierzają doposażyć szkolne pracownie przyrodnicze). Gmina złożyła wniosek na dwie szkoły – obie szkoły otrzymały dofinansowanie: nasza szkoła na 65 tys., a druga na 60 tys. Myślałam, że mogę zakupić pomoce za 65 tys., ale organ prowadzący zadecydował, że nasza szkoła ma zakupić pomoce za 40 tys., a druga szkoła za 85 tys. Czy organ może podjąć taką decyzję? Czy może zmniejszyć przyznaną kwotę na rzecz innej szkoły?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe