Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Kto podejmuje decyzję o zwolnieniu ucznia z upośledzeniem lekkim z nauki drugiego języka w gimnazjum. czy rodzic może nie zgodzić się na zwolnienie z nauki tego języka, bo później ma prawo wyboru języka na egzaminie końcowym? nie otrzymałam odpowiedzi o opinii PPP. Czytałam inną ale ona mówi o orzeczeniu. Mnie interesują opinie wydane o specyficznych trudnościach w nauce. Czy wydane w 6 klasie we wrześniu 2010r na potrzeby sprawdzianu są ważne w gimnazjum. Według rozporządzenia z listopada 2010 są ważne na całe życie, ale te wydane przed rozporządzeniem też?
Dyrektor podejmuje decyzję o zwolnieniu ucznia z nauki 2-go języka na podstawie
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 marca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.
Prawo nie daje możliwości podejmowania decyzji przez rodzica, natomiast rozporządzenie MEN w sprawie oceniania z 30.04.2007 r. (ze zm.) zwalnia uczniów z egzaminu na poziomie rozszerzonym, chyba, że rodzice (tu - mogą) złożą inną deklarację (§ 38. 5.).
http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/49111BC2
"Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 13980
w sprawie problemów szkolnych dzieci lekko upośledzonych
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację pana posła Artura Górskiego (SPS-023-13980/10) w sprawie problemów szkolnych dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, uprzejmie wyjaśniam.
(...)
Odpowiadając na pytania szczegółowe, uprzejmie wyjaśniam.
Ad 1. Obowiązkowe nauczanie języka obcego nowożytnego od pierwszej klasy szkoły podstawowej i drugiego języka od pierwszej klasy gimnazjum jest realizowane zgodnie z ww. nową podstawą programową kształcenia ogólnego. Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim uczęszczający do gimnazjum, zgodnie z przepisami rozporządzenia ministra edukacji narodowej z dnia 23 marca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych4), są zwolnieni z nauki drugiego języka obcego".
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (ze zm.)
§ 38. 1. Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie przystępują do sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
(…)
5. Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy w gimnazjum kontynuowali naukę języka obcego nowożytnego na podbudowie wymagań dla II etapu edukacyjnego, są zwolnieni z obowiązku przystąpienia do części trzeciej egzaminu gimnazjalnego na poziomie rozszerzonym, o której mowa w § 42 ust. 2d.
6. Uczniowie, o których mowa w ust. 5, mogą na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) przystąpić do części trzeciej egzaminu gimnazjalnego na poziomie rozszerzonym, o której mowa w § 42 ust. 2d.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dowóz dzieci do szkoły organizuje organ prowadzący. Przystanek autobusowy znajduje się ok. 10 m od terenu szkoły. Czy muszę zobowiązać wychowawcę świetlicy, by odbierał dzieci z przystanku i przyprowadzał do szkoły, a po lekcjach zaprowadzał je na przystanek? Mam ograniczoną liczbę nauczycieli pracujących w świetlicy i często, szczególnie rano pracuje tam tylko jedna osoba, której każdorazowe wyjście na przystanek spowodowałoby pozostawienie uczniów bez opieki, co byłoby niedopuszczalne.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy "zwolnienie" ucznia z drugiego języka lub zajęć wychowania fizycznego to decyzja administracyjna? Spotkałam się ostatnio z praktyką wydawania zwolnień przez Dyrektora szkoły. Wydanie którego dokumentu jest więc prawidłowe?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przedszkolu publicznym moga być prowadzone dodatkowe zajęcia opłacane przez rodziców.Kto musi na to wyrazić zgodę?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy wnioski z planu nadzoru przedstawia się organowi prowadzącemu?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy w świetle obowiązujących przepisów dotyczących prowadzenia dokumentacji, nie można wpisać do dziennika: - numeru w księdze uczniów, - obwodu, do którego uczeń należy, - zapisywać kontaktów z rodzicami? Powyższe informacje wielu nauczycieli wpisało do swoich dzienników pomimo przekazanej instrukcji (opracowanej na podst. rozporządzenia). Informacje te są ważne z punktu widzenia wychowawcy/nauczyciela. Proszę o rozstrzygnięcie, czy te informacje można/nie można wpisywać? Rozporządzenie mówi jedynie co należy wpisać do dziennika. Czy takie kwestie można uregulować statutem szkoły?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe