Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne W zależności od tego, czego dotyczy regulamin, procedura jego wprowadzania jest inna.Niektóre regulaminy dyrektor może wprowadzić zarządzeniem i nie musi uzyskiwać opinii...

PORADA PRAWNA

Moje pytanie dotyczy wprowadzania regulaminów i procedur w szkole i przedszkolu. Kto opracowuje, a później wprowadza w życie regulaminy i wszelkiego rodzaju procedury? Czy może to zrobić sam dyrektor, czy musi mu opiniować rada pedagogiczna. Inaczej mówiąc, czy musi się "pytać o zgodę rady" wprowadzając jakiś regulamin, czy procedurę (np. regulamin dyżurów nauczycieli)? Czy wprowadza je zarządzeniem?

W zależności od tego, czego dotyczy regulamin, procedura jego wprowadzania jest inna.

Niektóre regulaminy dyrektor może wprowadzić zarządzeniem i nie musi uzyskiwać opinii rady pedagogicznej, np. regulamin ZFŚS (uzgadnia ze związkami zawodowymi).

Natomiast regulaminy np. działalności rady pedagogicznej, organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli muszą być uchwalane przez radę pedagogiczną.

Dyrektor zobligowany jest do przestrzegania przepisów prawa, w tym oświatowego i korzystania z kompetencji własnych (m. in. art. 38 uso) oraz kompetencji innych organów szkoły wg ich właściwości. Podobnie jest z procedurami w szkole, przedszkolu lub placówce oświatowej.

Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy szkoły lub placówki po zaopiniowaniu przez radę szkoły lub placówki;
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole lub placówce, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę szkoły lub placówki;
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły lub placówki;
5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów;
6) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki.

Natomiast rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy szkoły lub placówki, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych, oraz organizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych, jeżeli szkoła lub placówka takie kursy prowadzi;
2) projekt planu finansowego szkoły lub placówki;
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4) propozycje dyrektora szkoły lub placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 39. 41.

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT