Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Moje pytanie dotyczy wprowadzania regulaminów i procedur w szkole i przedszkolu. Kto opracowuje, a później wprowadza w życie regulaminy i wszelkiego rodzaju procedury? Czy może to zrobić sam dyrektor, czy musi mu opiniować rada pedagogiczna. Inaczej mówiąc, czy musi się "pytać o zgodę rady" wprowadzając jakiś regulamin, czy procedurę (np. regulamin dyżurów nauczycieli)? Czy wprowadza je zarządzeniem?
W zależności od tego, czego dotyczy regulamin, procedura jego wprowadzania jest inna.
Niektóre regulaminy dyrektor może wprowadzić zarządzeniem i nie musi uzyskiwać opinii rady pedagogicznej, np. regulamin ZFŚS (uzgadnia ze związkami zawodowymi).
Natomiast regulaminy np. działalności rady pedagogicznej, organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli muszą być uchwalane przez radę pedagogiczną.
Dyrektor zobligowany jest do przestrzegania przepisów prawa, w tym oświatowego i korzystania z kompetencji własnych (m. in. art. 38 uso) oraz kompetencji innych organów szkoły wg ich właściwości. Podobnie jest z procedurami w szkole, przedszkolu lub placówce oświatowej.
Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy szkoły lub placówki po zaopiniowaniu przez radę szkoły lub placówki;
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole lub placówce, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę szkoły lub placówki;
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły lub placówki;
5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów;
6) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki.
Natomiast rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy szkoły lub placówki, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych, oraz organizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych, jeżeli szkoła lub placówka takie kursy prowadzi;
2) projekt planu finansowego szkoły lub placówki;
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4) propozycje dyrektora szkoły lub placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 39. 41.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- 1.Czy zmiany w regulaminie ZFŚS muszę przedstawić na Radzie Pedagogicznej?
2.Czy podział środków ZFŚŚ muszę uzgadniać ze związkami zawodowymi w placówce?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy III gimnazjum zgodnie z życzeniem rodziców uczęszcza na religię. Swoją postawą demonstruje pogardę i ignorancję przedmiotu i księdza, zachowuje się arogancko, skutecznie przeszkadza w prowadzeniu lekcji. Tłumaczy to tym, iż w ten sposób spowoduje wyrzucenie go z lekcji przez księdza, na czym mu bardzo zależy. Rodzice nie chcą zwolnić syna z nauki religii, uważając, że ksiądz powinien wpłynąć na niego i sprawę załatwić. Taka sytuacja trwa od roku. Jak rozwiązać taką sytuację?
- Pytania dotyczą lekcji wychowania fizycznego w szkole ponadgimnazjalnej:
1. Czy nauczyciel może postawić ocenę niedostateczną uczniowi za brak stroju sportowego na lekcji?
2. Czy uczeń nieprzebrany w strój sportowy (uczeń ubrany np. w jeansy, a nie w spodnie dresowe) ma prawo do wykonywania ćwiczeń fizycznych na lekcji wychowania fizycznego?
3. Czy są jakieś ogólnie przyjęte kryteria, które definiują strój jako sportowy, pozwalający na aktywny udział w lekcjach wychowania fizycznego?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy to prawda, że obowiązkowo tworzy się regulamin Rady Pedagogicznej dopiero od 20 nauczycieli? W mniejszych radach nie trzeba mieć tego dokumentu?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Na ile dni przed spotkaniem rady pedagogicznej na której będzie uchwalony statut szkoły należy udostępnić możliwość zapoznania się nauczycieli z tym dokumentem? Czy to jest określone w prawie?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe