Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Konsekwencją obniżenia wieku obowiązku szkolnego jest wiele zmian legislacyjnych. Ważną dla rodziców najmłodszych uczniów jest zmiana wprowadzona ustawą z 24 kwietnia...

PORADA PRAWNA

07 listopada 2014 Inne

Na jakiej podstawie dyrektor może podjąć decyzję o powrocie dziecka do przedszkola?

Konsekwencją obniżenia wieku obowiązku szkolnego jest wiele zmian legislacyjnych. Ważną dla rodziców najmłodszych uczniów jest zmiana wprowadzona ustawą z 24 kwietnia 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty, która dopuszcza odroczenie obowiązku szkolnego po rozpoczęciu przez dziecko nauki w szkole. Wnioski w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego mogą spływać do dyrektora nawet do końca roku kalendarzowego. Sprawdź, na jakiej podstawie dyrektor może podjąć decyzję o powrocie dziecka do przedszkola.

Informacja o gotowości szkolnej nie zawsze jest wystarczającą diagnozą


Niezbędnym krokiem poprzedzającym rozpoczęcie działań mających na celu odroczenie dziecku obowiązku szkolnego jest analiza jego gotowości szkolnej. Kluczowe znaczenie dla wyboru trafnej drogi edukacyjnej dziecka ma nauczyciel wychowania przedszkolnego, który na podstawie dokonanej diagnozy powinien właściwie pokierować rodzicami. Informacja o gotowości szkolnej przekazywana rodzicom w kwietniu nie jest wystarczającym rozwiązaniem. Ważne są także systematyczne, bieżące rozmowy i konsultacje w trakcie rocznego przygotowania przedszkolnego wspomagające właściwe wybory rodziców.

Rodzice mają czas na odroczenie do 31 grudnia


Kwestią różnicującą nowe rozwiązanie od poprzedniego jest wydłużenie terminu, w którym rodzice (prawni opiekunowie) mogą wnioskować o odroczenie obowiązku szkolnego dziecka. Dotychczas odroczenie dotyczyło roku szkolnego, w którym dziecko dopiero miało rozpocząć edukację, czyli rodzice składali wniosek do 31 sierpnia.

Aktualnie rodzice mogą składać wnioski w trakcie całego roku kalendarzowego, w którym dziecko kończy sześć lat. Oznacza to, że odroczenie może nastąpić również wtedy, gdy dziecko już rozpoczęło naukę. Od 1 września 2014 r. graniczną datą złożenia wniosku jest 31 grudnia.


Procedura postępowania rodziców


W przypadkach uzasadnionych istotnymi przyczynami rodzice mogą wystąpić o odroczenie obowiązku szkolnego swojego dziecka.
W takiej sytuacji są zobowiązani do złożenia do dyrektora szkoły, do której dziecko zostało przyjęte (może to być dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, dyrektor innej publicznej szkoły podstawowej lub dyrektor niepublicznej szkoły podstawowej):
wniosku o odroczenie spełniania obowiązku szkolnego wraz z
opinią publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, założonej zgodnie z art. 82 ustawy o systemie oświatyoraz zatrudniającej pracowników mających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych.


Gdy opinia jest niejednoznaczna...


Warto podkreślić, że opinia poradni nie zawsze będzie zawierała argumenty jednoznacznie wskazujące konieczność odroczenia obowiązku szkolnego. W tej sytuacji dyrektor szkoły powinien we współpracy z rodzicami dziecka zebrać dane pozwalające zająć właściwe stanowisko. Dyrektor bez zgody rodziców nie może pozyskiwać danych o dziecku z przedszkola/oddziału przedszkolnego, w tym informacji o gotowości szkolnej.

Obowiązek szkolny dzieci z orzeczeniem


Uczeń, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, może być odroczony do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy 8 lat. Także w takim przypadku rodzice dzieci muszą złożyć do dyrektora szkoły:
wniosek o odroczenie spełniania obowiązku szkolnego, do którego dołączą:
        o opinię poradni stwierdzającą zasadność odroczenia na dany okres, a ponadto
        o orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, które uprawnia do ewentualnego odroczenia do 8. roku życia.

 

Procedura postępowania dyrektora szkoły


Decyzja w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego jest decyzją administracyjną wydawaną zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego (dalej: kpa). Organem wydającym decyzję jest dyrektor szkoły.

Dyrektor wydaje decyzję bez zbędnej zwłoki, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od złożenia przez rodziców wniosku.


Jakie informacje dyrektor powinien zawrzeć w decyzji?


Decyzja administracyjna, zgodnie z art. 107 § 1 kpa, powinna zawierać:
• oznaczenie organu administracji publicznej (dyrektor szkoły);
• datę wydania;
• oznaczenie strony lub stron (rodzice dziecka);
• powołanie podstawy prawnej (art. 16 ust. 3 ustawy o systemie oświaty);
• rozstrzygnięcie;
• uzasadnienie faktyczne i prawne;
• pouczenie, czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie (do Kuratora Oświaty w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji);
• podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji;
• a jeżeli decyzja wydana została w formie dokumentu elektronicznego, powinna być opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.


Jak dostarczyć decyzję?


W myśl art. 109 § 1 kpa decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego lub o odmowie odroczenia doręcza się stronom na piśmie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej.


Zadania gminy


Dziecko, które nie rozpocznie obowiązku szkolnego w wieku 6 lat, kontynuuje przygotowania przedszkolne w przedszkolu, oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej lub w innej formie wychowania przedszkolnego. Zapewnienie warunków do kontynuowania przygotowania przedszkolnego jest zadaniem gminy.
Jeśli odroczenie nastąpi po okresie rekrutacji do szkół i przedszkoli (np. w trakcie roku szkolnego) może się okazać, że w przedszkolu, do którego dotychczas uczęszczało dziecko, nie ma już miejsca. W takiej sytuacji gmina i tak jest zobowiązana wskazać miejsce dla dziecka w innej placówce.


Rzeczywista potrzeba dziecka czy decyzja podjęta na fali medialnej akcji?


Z uwagi na najlepiej pojęty interes dziecka rolą instytucji jest pomoc rodzicom w podjęciu odpowiedzialnych kroków dotyczących edukacji ich dzieci. Niedopuszczalna jest sytuacja, gdy pod wpływem emocji, namowy innych rodziców, nierzetelnych informacji od nauczycieli wychowania przedszkolnego będą podejmowane działania, których konsekwencje poniosą dzieci.

Odraczanie obowiązku szkolnego już po rozpoczęciu nauki powinno stanowić wyjątkowe rozwiązanie, którego uzasadnienie nie budzi żadnych wątpliwości.
 

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT