Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Na jakiej podstawie można przedłużyć o rok naukę dziecka z orzeczeniem (choroba sprzężona) w liceum ogólnokształcącym czyli z 3 lat do 4 ?
Podstawą prawną - obok posiadanego przez ucznia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego - są dwa rozporzadzenia MEN:
- z dnia 24 lipca 2015r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U z 7 sierpnia 2015r. poz. 1113) - § 4.
- z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U z 22 lutego 2012 r. poz.204 z późniejszymi zmianami) - § 5 ust 1 i 2.
Decyzję o przedłużeniu danemu uczniowi etapu edukacyjnego podejmuje szkoła na wniosek: rodziców ucznia, samego pełnoletniego ucznia lub nauczycieli i specjalistów prowadzących z uczniem zajęcia. W przypadku szkoły ponadgimnazjalnej należy to uczynić do końca lutego w ostatnim roku nauki. Nie jest potrzebna opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej. Opinię o konieczności wydłużenia cyklu edukacyjnego uczniowi wydaje Zespół do spraw planowania i koordynowania w szkole pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla tego ucznia, który opracował i realizuje IPET. Natomiast decyzję w sprawie wydłużenia uczniowi cyklu edukacyjnego wydaje rada pedagogiczna. W dokumentacji szkolnej ucznia - w arkuszu ocen na pierwszej stronie - należy zamieścić informację o przedłużeniu etapu edukacyjnego w danym roku szkolnym. W takiej sytuacji nie wypełnia się stron przeznaczonych na oceny roczne, gdyż klasyfikacja roczna przeprowadzana w szkole jest dla ucznia z wydłużonym cyklem klasyfikacją śródroczną, a tej nie zamieszcza się w arkuszach ocen. Jedynie na pierwszej stronie arkusza ocen trzeba zamieścić adnotację o wydłużeniu etapu edukacyjnego uczniowi w danym roku szkolnym. Również w protokole rady pedagogicznej klasyfikacyjnej umieszcza się zapis informujący, którym uczniom wydłużono etap edukacyjny
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o podanie liczby godzin wsparcia jaka przysługuje dla dziecka z opinią o wczesnym wspomaganiu rozwoju, jak również dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydanym ze względu na autyzm jeśli nie jest nic na ten temat zapisane w zaleceniach z poradni (czasami mamy zapis w orzeczeniu, że zaleca się dla dziecka z autyzmem prowadzić 10h terapii indywidualnej w tygodniu oraz terapeuta cień w grupie przedszkolnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka w szkole ponadgimnazjalnej zarzuciła, że dyrektor bezpodstawnie kazał realizować zajęcia dodatkowe w wymiarze 1 godz. wynikające z art 42 pkt 2 ust 2 (dawna karciana). Wiem, że karcianej już nie ma, a dyrektorowi pozostawiono decyzję na co przeznaczy tę dawną godzinę. W mojej szkole została ona przeznaczona na zajęcia rozwijające zainteresowania i przygotowujące do matury i bez wyjątku prowadzić je mieli wszyscy nauczyciele i dokumentować je w dzienniku zajęć dodatkowych. Kto ma rację i czy jako dyrektor nie wymagam za dużo? Proszę o interpretację.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem wicedyrektorem szkoły, a od czerwca 2019 r. pełnię funkcję dyrektora szkoły w zastępstwie za dyrektora przebywającego na zwolnieniu lekarskim. Z uwagi na rzetelne wykonywanie obowiązków zwróciłam się do Organu Prowadzącego o powołanie na czas nieobecności dyrektora- wicedyrektora do pomocy. Organ Prowadzący wskazał jednak do pomocy kierownika świetlicy. Kierownik świetlicy wygrał w grudniu 2019 r. konkurs na stanowisko dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury i napisał wniosek o urlop bezpłatny, jak wskazał we wniosku, na okres pełnienia funkcji. Z uwagi na zakłócenie toku pracy szkoły nie udzieliłam urlopu, powołując się na art.68 KN. Kierownik świetlicy zwrócił się ponownie o urlop bezpłatny, ale na okres jednego roku. Udzielenie urlopu spowoduje, że nie będę miała kierownika świetlicy oraz osoby do pomocy. Zakłóciłoby to wszystko tok pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej szkoły oraz spowoduje brak wsparcia dla mnie, dlatego też nie udzielę takiego urlopu. Bardzo proszę o poradę prawną na temat podjętej przeze mnie decyzji.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od 1 grudnia 2022 r. zatrudniłam na zastępstwo (nauczyciel na zwolnieniach chorobowych i w dalszej perspektywie na macierzyńskim) nauczyciela początkującego. Czy należy przydzielić mu mentora? Na jaki okres mogę go przydzielić? Proszę o podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Szkoła wprowadza innowację dotyczącą nauczania matematyki... min. przewidziane jest nauczanie w podziale na grupy wg poziomu zaawansowania. Na początku roku zrobiony został test diagnostyczny i zastały ustalone grupy... Są one między klasowe np. dwie kl. 5. Uczennica została przydzielona do grupy zaawansowanej i rodzic przyszedł i "żąda" zmiany grupy. Dyrektor szkoły odpowiedziała, że pierwszy miesiąc to czas adaptacji w grupach ... jeśli jakieś przenosiny z grupy do grupy to przewidujemy zrobić to na początku października... Rodzic twierdzi, że to on może decydować do jakiej klasy, grupy czy do jakiego nauczyciela ma chodzić jego dziecko a szkoła ma to wykonywać bo rodzic ma prawo decydować i żądać. Pytanie, jak prawo oświatowe na dzień dzisiejszy reguluje przydział dziecka do klasy czy grupy. Wiem o przepisach podziału np. na informatykę, angielski, w-f... Co w tym przypadku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe