Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel pełniący dyżury w czasie przerw między lekcjami uważa, że realizując trzy godziny lekcyjne w ciągu dnia nie może mieć trzech dyżurów. Czy jest jakaś regulacja prawna na ten temat i czy nauczyciel ma rację?
Obowiązek prowadzenia dyżurów nauczycielskich w czasie przerw wynika z ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach:
§14. 1. Przerwy w zajęciach uczniowie spędzają pod nadzorem nauczyciela.
2. Jeżeli pozwalają na to warunki atmosferyczne, umożliwia się uczniom przebywanie w czasie przerw w zajęciach na świeżym powietrzu.
Żaden przepis nie reguluje ilości dyżurów nauczycielskich, ani też nie wiąże ich ilości z liczbą lekcji w danym dniu. Co do ilości dyżurów przydzielanych danemu nauczycielowi, należy więc kierować się przepisami Karty Nauczyciela mówiącymi o czasie pracy nauczycieli, a więc art. 42. Zgodnie z nim, czas pracy nauczyciela nie może przekroczyć 40 godzin w tygodniu. Na ten czas składają się godziny obowiązkowego pensum, inne zadania statutowe szkoły oraz doskonalenie zawodowe.
Do kompetencji dyrektora jako pracodawcy należy rozdzielenie pomiędzy poszczególnych nauczycieli dyżurów, tak aby zapewnić bezpieczeństwo uczniom podczas przerw. Należy się przy tym kierować przepisami art. 42 Karty Nauczyciela oraz ogólnymi zasadami prawa pracy określonymi w kodeksie pracy, np.:
Art. 15. Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy.
Art. 183a § 1. Pracownicy powinni być równo traktowani w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, w szczególności bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także bez względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Zwracam się z zapytaniem jak należy postąpić z pracownikiem administracji zatrudnionym w dwóch placówkach na pół etatu odchodzącym na emeryturę (z dwóch placówek jednocześnie). Obecnie kontynuuje pracę w jednej z tych placówek (jako emeryt - umowa o pracę, nie zawiesza pobierania emerytury). Czy placówka w której ustało zatrudnienie winna jest objąć takiego pracownika świadczeniami socjalnymi? Czy też placówka, w której kontynuuje zatrudnienie winna przejąć całą działalność socjalną wobec tego emeryta?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Organ prowadzący chce od 1.09.2016 r. w utworzonym nowo zespole szkół powierzyć stanowisko dyrektora na 10 miesięcy bez przeprowadzenia konkursu. Pomimo wyraźnie brzmiących przepisów prawa oświatowego, że nie wolno mu tego robić czy są jednak wyjątki?
- Czy podstawą naliczenia wynagrodzeń dla administracji jest kwota podana w rozporządzeniu tzn 1750,00 zł. Jeżeli zastosuję dla nowo przyjętej osoby takie kryterium (nie przysługuje za staż pracy ) czy w przyszłości do tej kwoty będę mogła doliczyć premię? Czy jest konkretny przepis mówiący, że wszystkie składniki wynagrodzenia stanowią o kwocie nie niższej niż 1850,00 (od nowego roku)
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pracownik niepedagogiczny przebywał w okresie 22.10.1977 r. do 22.10.1980 r. na urlopie bezpłatnym, jak wynika to ze świadectwa pracy (z innych dokumentów wynika, że był to urlop bezpłatny w związku z wychowywaniem dziecka). Czy w tej sytuacji powinnam zaliczyć okres ten do naliczenia nagrody jubileuszowej?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie odnośnie prowadzenia księgi zatrudnionych nauczycieli w formie papierowej, czy takowe jest wymagane jeśli posiadamy zestawienia zatrudnionych nauczycieli w formie elektronicznej?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe