Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Pisaliśmy już o takim problemie. Prawo oświatowe nie reguluje takich sytuacji wprost. Podstawowym obowiązkiem dyrektora jest zapewnienie funkcjonowania szkoły zgodnie z...

PORADA PRAWNA

08 września 2013 Nadzór pedagogiczny

Nauczyciel uczący w gimnazjum nie zrealizował minimalnej liczby godzin wynikającej z ramowych planów nauczania przedmiotu. Do pełnej realizacji zabrakło mu dwóch godzin. Klasa już wyszła ze szkoły. Jakie konsekwencje może ponieść od dyrektora, a jakie konsekwencje i kiedy mogą spotkać dyrektora. Co robić, by uniknąć takich sytuacji w przyszłości? Dziękuję

Pisaliśmy już o takim problemie. Prawo oświatowe nie reguluje takich sytuacji wprost. Podstawowym obowiązkiem dyrektora jest zapewnienie funkcjonowania szkoły zgodnie z przepisami prawa (Uso art. 33. 2.).

W zakresie wymienionym w ust. 1 pkt 1 i 2 nadzorowi (pedagogicznemu) podlega w szczególności: 2) realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania.

W razie stwierdzenia istotnych uchybień w działalności szkoły lub placówki, organ sprawujący nadzór pedagogiczny niezależnie od środków, o których mowa w ust. 4, zawiadamia o stwierdzonych uchybieniach organ prowadzący szkołę. Jeżeli szkoła funkcjonuje z naruszeniem prawa, dyrektor może być odwołany ze stanowiska. W obecnej sytuacji dyrektor powinien przede wszystkim skontrolować z należytą starannością zarówno tematy dokumentowane w dzienniku jak i ilość godzin przepracowanych na rzecz danego przedmiotu. Zdarzało się w praktyce szkolnej, że do obowiązujących godzin nie zaliczano powtórek z przedmiotu, sprawdzianów bądź nawet uroczystości szkolnych związanych m. in. z rocznicami ważnych zdarzeń (j. polski, historia, plastyka, muzyka), historycznych (lekcje: historii, WOS, j. polskiego), sportowych rozgrywek (wf,) konkursów (przedmioty artystyczne, edukacja dla bezpieczeństwa), wycieczek przedmiotowych, (geografia, chemia, historia, fizyka a nawet godzina „wychowawcza”) – w zależności od celu dydaktycznego danej uroczystości, czy wycieczki, które także są realizacją tzw. „ramówki” oraz podstaw programowych. Np. udział szkoły w akcji „Sprzątanie Świata”, wycieczki krajoznawcze, turystyczne to także realizacja celów dydaktyczno-wychowawczych i podstaw programowych (geografia).

Poza tym proponuję opracować procedury obowiązujące przy realizacji planów ramowych, podstaw programowych, wydać zarządzenie, by zapobiegać takim sytuacjom, natomiast w planie nadzoru pedagogicznego - zawrzeć treści odnoszące się do systematycznego kontrolowania realizowanych godzin, nawet – co miesiąc.

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT