Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
O czym należy pamiętać podczas zmiany w statucie szkoły zapisów dotyczących oceniania? Kiedy można mówić o sytuacji, że ocena została wystawiona niezgodnie z przepisami?
W szkole powinny funkcjonować dwa regulaminy: ogólny, czyli wewnątrzszkolny i szczegółowy, czyli systemowy lub jeden, który określi zasady oceniania, klasyfikowania i promowania wraz z wymaganiami i warunkami uzyskania odpowiedniej oceny z danego przedmiotu.
Sposób oceniania określa statut szkoły
Zgodnie z § 3 ust. 4 rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (dalej: r.w.s.o.) szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły.
Należy jednak pamiętać, że sposób oceniania wewnątrzszkolnego, który został określony w statucie danej szkoły, musi uwzględniać przepisy ww. rozporządzenia.
Klasyfikacja śródroczna
W § 11 ust. 3 r.w.s.o. zostało określone, że klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się co najmniej raz w ciągu roku szkolnego w terminach określonych w statucie szkoły.
Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym:
- podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z
- zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania,
- zachowania,
- ustaleniu według skali określonej w statucie szkoły śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z:
- zajęć edukacyjnych,
- zachowania.
Nauczyciel ustala ocenę klasyfikacyjną
Zgodnie z § 12 ust. 1 r.w.s.o. śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne. Nauczyciel ustala śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne na podstawie uzyskanych przez ucznia ocen bieżących. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego (§ 3 ust. 1 r.w.s.o.).
Nauczyciel ma prawo ustalania wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania, oraz określania sposobów sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
Obowiązek poinformowania o wymaganiach edukacyjnych, metodach sprawdzania osiągnięć ucznia, prawie do poprawy ocen przez ucznia
Na podstawie § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 r.w.s.o. ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje m.in. formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych.
Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, które wynikają z realizowanego przez programu nauczania;
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
Ponadto każdy nauczyciel powinien poinformować uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
- warunkach i zasadach poprawy ocen bieżących.
Przedmiotowe systemy oceniania wchodzą w zakres wewnątrzszkolnego systemu oceniania.
Tworząc przedmiotowy system oceniania, nauczyciel bierze pod uwagę:
- cele oceniania,
- wybrany program,
- kryteria i zasady oceniania,
- metody i narzędzia sprawdzania osiągnięć i postępów,
- sposób dokumentowania oraz powiadamiania rodziców;
- zasady poprawiania ocen niedostatecznych,
- metody ewaluacji.
Przedmiotowy system oceniania zgody z wewnątrzszkolnym systemem oceniania
Przedmiotowy system oceniania zawierając informacje o wymaganiach i kryteriach stosowanych w trakcie oceniania przedmiotowego, jest podporządkowany wewnątrzszkolnemu systemowi oceniania i spójny z podstawą programową w zakresie nauczania danego przedmiotu oraz przyjętym do realizacji programem nauczania.
Prawo zgłoszenia zastrzeżenia do oceny
Zgodnie z § 19 r.w.s.o. uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeśli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
Zastrzeżenia mogą być zgłaszane od dnia ustalenia tej oceny, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
Ocena wystawiona niezgodnie z przepisami stanowi podstawę do przeprowadzenia egzaminu poprawkowego
Wystawienie oceny semestralnej niezgodnie z przepisami prawa stwierdza dyrektor szkoły.
Podstawą do przeprowadzenia egzaminu poprawkowego jest tylko i wyłącznie ustalenie oceny niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tejże oceny. Szkoła nie musi przeprowadzać takiego egzaminu tylko dlatego, że uczeń czy jego rodzice nie są zadowoleni z oceny.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o podanie, jak powinno wyglądać ogłoszenie statutu jako tekstu jednolitego, na jaka podstawę prawną się powołać ogłaszając tekst jednolity.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy wewnątrzszkolny system oceniania, regulaminy rady pedagogicznej czy rady rodziców mogą być załącznikami do statutu szkoły? Czy powinny być wpisane do statutu jako kolejne paragrafy? Czy do statutu należy dołączyć uchwałę rady pedagogicznej zawierającą wprowadzane zmiany? Jeśli tak – gdzie należy ją umieścić?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację na temat dziennika elektronicznego. Czy nauczyciel powinien odpowiadać na pytania rodziców, którzy żądają uzasadnienia ocen?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W regulaminie wycieczek przedstawionych przez Nadzór... jest niezgodna z rozporządzeniem karta wycieczki. Czy w regulaminie powinna być również nazwa: impreza?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy DOKUMENTACJI OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH w przedszkolu (prywatnym) niepublicznym a dokładnie jakie są podstawy prawne dotyczące "Wykazu zbiorów osobowych".
Wypisanych poniżej:
-Dziennik zajęć
-Diagnoza
-Protokoły Rady Pedagogicznej -
Protokoły z posiedzenia Rady Pedagogicznej
-Lista uczestników wycieczek
-Dokumentacja wypadków uczniów - Informacje o wypadkach uczniów
-Opinie i Orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
-Dziennik zajęć dodatkowych
-Dziennik indywidualnego nauczania
-System Informacji Oświatowej
Zbiór zawiera informacje o nauczycielach i uczniach przedszkola
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe