Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o informacje, jakie zmiany w statutach szkół miały się pojawić w ostatnim czasie, szczególnie do 31 sierpnia 2015 r. Mam mieć przeprowadzoną kontrolę przez kuratorium oświaty.
Niemożliwe jest ustalenie zmian przepisów prawnych do 31 sierpnia 2015 r., natomiast nowe przepisy obowiązujące od roku szkolnego 2015/2016 to: 1. Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 357) – dodany Rozdział 3a i 3b (dostosowanie zasad wewnątrzszkolnego oceniania zawartych w statucie szkoły), 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (wprowadzono możliwość: stosowania oceny opisowej dla ocen bieżących i klasyfikacyjnych, ze wszystkich bądź wybranych przedmiotów, na każdym etapie edukacyjnymuczestniczenia ucznia w zajęciach wychowania fizycznego z ograniczeniem wykonywania niektórych, wskazanych przez lekarza ćwiczeń fizycznych uwzględniania, przy ustalaniu ocen z wf, oprócz wysiłku wkładanego przez ucznia w wykonywanie ćwiczeń, także jego systematycznego udziału w zajęciach oraz aktywność w działaniach szkoły na rzecz kultury fizycznej; niezbędne zmiany uwzględnić w statucie). 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 czerwca 2015 r. w sprawie warunków i sposobu przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego(W rozporządzeniu zostały zawarte szczegółowe regulacje organizacyjno-techniczne dotyczące przeprowadzania egzaminów zewnętrznych od roku szkolnego 2015/2016) 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 kwietnia 2015r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie (Przepisy rozporządzenia szczegółowo opisują zadania okręgowych komisji egzaminacyjnych, szkół, placówek, podmiotów przeprowadzających kwalifikacyjne kursy zawodowe, pracodawców oraz osób zaangażowanych w organizację i przeprowadzanie tego egzaminu). 5. Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (dyrektorzy szkół mają obowiązek zapewnić uczniom klasy I, II i IV szkoły podstawowej i klasy I gimnazjum bezpłatny dostęp do podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych). 6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (realizacja zadań szkoły – p. statut). 7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (odstąpiono od ustalania poziomu spełniania wymagań w skali od A do E.Zobowiązano dyrektora do niezwłocznego poinformowania rady pedagogicznej (nauczycieli i osób niebędących nauczycielami, którzy realizują zadania statutowe szkoły lub placówki w szkoły lub placówki, w której nie tworzy się rady pedagogicznej) o wprowadzonych zmianach w przypadku dokonania zmian w planie nadzoru pedagogicznego opracowanym na dany rok szkolny). 8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Szkoły i placówki są zobowiązane dostosować w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia, program wychowawczy i program profilaktyki do jego przepisów. Nowe rozporządzenie skierowane jest do wszystkich uczniów i wychowanków i obejmuje w szczególności działania uprzedzające mające na celu przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych. Przepisy rozporządzenia zwracają uwagę na podniesienie skuteczności działań z zakresu przeciwdziałania narkomanii w oparciu o przeprowadzoną diagnozę i szeroką współpracę środowiska szkolnego i pozaszkolnego. 9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (określa organizację kształcenia specjalnego w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych). 10. Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (przewiduje możliwość przyjęcia przez dyrektora szkoły - w czasie roku szkolnego - do oddziału liczącego 25 uczniów – dodatkowo (maksymalnie) 2 uczniów z obwodu szkoły. W takiej sytuacji konieczne będzie zatrudnienie asystenta nauczyciela (statut – organizacja oddziałów). 11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2.11. 2015 r. w sprawie sposobu przeliczania na punkty poszczególnych kryteriów uwzględnianych w postępowaniu rekrutacyjnym, składu i szczegółowych zadań komisji rekrutacyjnej, szczegółowego trybu i terminów przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego (statut: w części dotyczącej rekrutacji). 12. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 lipca 2015 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania do publicznych przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół i placówek osób niebędących obywatelami polskimi oraz obywateli polskich, którzy pobierali naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, a także organizacji dodatkowej nauki języka polskiego, dodatkowych zajęć wyrównawczych oraz nauki języka i kultury kraju pochodzenia. Dyrektor, mając na uwadze specyfikę szkoły, treści statutu swojej szkoły oraz nowe akty prawne, decyduje, jakie zmiany wprowadza do jego treści.
Podstawa prawna: Pozycje 1-12, oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o podanie przepisów obowiązujących niepubliczne szkoły przysposabiające do zawodu dla niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak obliczyć ilość godzin do dyspozycji dyrektora uwzględniając zapis rozporządzenia: Rozporządzenia MEN z dnia 2lutego 2012 w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych. W załączniku nr 3 ust.3 zawiera algorytm obliczenia wymiaru godzin do dyspozycji dyrektora. praktyczne zastosowanie tego algorytmu budzi wiele wątpliwości wśród dyrektorów szkół, szczególnie zapis:" faktyczną liczbę tygodni" nie jest jednoznaczny. Firmy szkoleniowe traktują faktyczną liczbę tygodni różnie, np 32? Proszę o wyjaśnienie. Z poważaniem - Elżbieta Smyk
- Prowadzę ogólnodostępne przedszkole niepubliczne. Wśród naszych wychowanków jest pięcioro dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanymi ze względu na ZA i Autyzm. W związku z tym proszę o informację, jakie na dzień dzisiejszy (lub też od 1.09.2017 r) według Prawa oświatowego, wykształcenie powinien posiadać nauczyciel wspomagający takie dzieci, oraz czy mam obowiązek w ogóle takiego nauczyciela zatrudnić? Jeśli tak, to czy do każdego dziecka powinien być inny nauczyciel? Czy wystarczy, że zatrudnię pomoc nauczyciela, bądź też drugiego nauczyciela z ukończoną pedagogiką przedszkolną, ale nie pedagogiką specjalną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy regulamin i zmiany w ZFŚS muszą zatwierdzać związki zawodowe? Co w sytuacji, gdy dyrektor nie zgadza się z wnioskiem związków odnośnie zmian w wysokości dofinansowania poszczególnych grup? Dodam, że dyrektor prezentuje zdanie większości pracowników, a związkowcy dbają o bogatszych. Co należy zrobić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Niepełnosprawne ruchowo dziecko z oddziału przedszkolnego jest cewnikowane. Szkoła nie posiada gabinetu. Tą czynność wykonuje pomoc nauczyciela, która ma dyplom opiekuna medycznego. Proszę o przepisy prawa, które pomogą stworzyć dla dziecka odpowiednie warunki np. gabinet pielęgniarski, dostosowany plac zabaw, umywalka, winda itp.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe