Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o odpowiedź i poradę w ważnych dla mnie kwestiach. Organ prowadzący szkołę wyraża chęć, aby po reformie pozostawić pełną szkołę podstawową z kl. I- VIII + oddział przedszkolny, jednak na chwilę obecną brakuje dwóch sal lekcyjnych. Wyjściem z sytuacji byłoby podzielenie dużej sali na dwie mniejsze - jakie wymogi muszą być spełnione odnośnie metrażu sali lekcyjnej w przeliczeniu na ucznia? Druga propozycja - przechodzenie na zajęcia edukacyjne do sali, której uczniowie mają w tym czasie wych. fizyczne - czy jest to rozwiązanie zgodne z przepisami? Czy każda klasa musi mieć przydzieloną "swoją" izbę lekcyjną?... I czy w związku z powrotem do szkoły podst. przedmiotów: geografia, fizyka, chemia, biologia muszą być od września 2017r. utworzone pracownie przedmiotowe z pełnym wyposażeniem?
Poza obowiązkiem zapewnienia uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki przez organ prowadzący i dyrektora, przepisy oświatowe nie zawierają wytycznych ani norm co do powierzchni sali lekcyjnej na jednego ucznia (§ 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 z późn. zm.; art. 5 ust. 7 pkt 1 UoSO). Wytyczne co do metrażu zawiera instrukcja Ministerstwa Zdrowia nr 44/54 w sprawie stanu sanitarno-higienicznego w zakładach nauczania i zakładach wychowania, Dz. Urz. MZ z 1954 r. Nr 20, poz. 102 - 1,25 m2 na jednego ucznia w klasach młodszych i 1,5 m2 na jednego ucznia w klasach starszych, z uwagi na konieczność zapewnienia odpowiedniej ilości tlenu. Nie jest to natomiast akt prawa powszechnie obowiązującego, zaś oceny spełniania odpowiednich warunków w konkretnym miejscu dokonuje Państwowa Inspekcja Sanitarna. Do zadań organu prowadzącego należy również wyposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania (art. 5 ust. 7 pkt 4 UoSO), z tego względu organ ten decyduje o zakresie wyposażenia pracowni szkolnych; w tym zakresie może – ale niestety nie ma obowiązku – wysłuchania oczekiwań nauczycieli przedmiotów lub dyrektora. Przepisy nie zakazują przechodzenia przez jednych uczniów przez salę lekcyjną innych, aczkolwiek w tym przypadku powinny być przestrzegane zasady bezpieczeństwa i w miarę możliwości wykluczone takie sytuacje w czasie prowadzenia zajęć w przechodniej sali. Nie obowiązują regulacje zapewniające uczniom salę lekcyjną na wyłączność.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Zatrudniamy wychowawcę internatu przy zespole szkół na 1/2 etatu na podstawie KN, osoba ta jednocześnie jest zatrudniona w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej jako asystent rodziny. Czy jako drugi zakład pracy powinniśmy wypłacać wysługę lat niezależnie że pierwszy zakład wypłaca dodatek za wysługę za te same zakończone okresy pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- 2. Czy w związku z zmianą kwoty minimalnego poziomu wynagradzania w kategoriach zaszeregowania dyrektor szkoły dotychczas miał XIX kategorię, a obecnie XVIII. Z tabeli zszeregowania obecnie jest po zmianie w kategorii XVIII i kwota 4800 zł. Czy dyrektor mając obecnie zasadnicze jako nauczyciel dyplomowany (kwota zasadnicza 4550 zł) powinien mieć zmienione na kwotę 4800 zł? Dodam, że dodatkowo mam wypłacane wysługę, motywacyjny, dodatek kierowniczy jako składniki poborów. Proszę o wyjaśnienie moich wątpliwości.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- nauczyciel dyplomowany Szkoły Podstawowej od 27 grudnia 2017 do 26 grudnia 2018 przebywa na urlopie zdrowotnym. Od 27 grudnia 2018 należy się uzupełniający urlop wypoczynkowy w wymiarze 8 tygodni.Wypada do 20 lutego 2019r.(56 dni). Ferie zimowe w pomorskim są od 11-24.02.2019.Czyli 1 urlop zachodzi na drugi. Pytanie: Jak powinnam udzielić urlopu . Pozdrawiam
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- 1.Czy dyrektor szkoły może uśredniać godziny dydaktyczne w klasie, która w trakcie roku szkolnego wychodzi na miesięczną praktykę zawodową? - mam w takiej klasie 3 godziny tygodniowo - w miesiącu kwietniu klasa przebywa na praktyce zawodowej - za ten czas od września do końca roku szkolnego płatność za wymienione 3 godziny jest mi uśredniana.
2. Czy dyrektor może nie zapłacić za zastępstwo, które zostało przydzielone mi w planie, w czasie gdy mam ustalone zajęcia z wymienioną w pyt.1 klasą, która to obecnie jest na praktyce?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel - magister edukacji wczesnoszkolnej, który ukończył studia podyplomowe w zakresie oligofrenopedagogiki, posiada wystarczające uprawnienia, aby pracować w charakterze nauczyciela wspomagającego (współtworzącego proces kształcenia) dla ucznia gimnazjum, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, dokładnie zespół Aspergera?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe