Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę podać listę przykładowych pytań, które można zadać nauczycielowi stażyście zgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu?
Pytania powinny dotyczyć ustalonych wymagań
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej nauczyciel stażysta przedstawia komisji sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego i udziela odpowiedzi na pytania zadane przez członków komisji. Pytania powinny dotyczyć wymagań, które zostały określone w § 6 ust. 2 rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
Wymagania te obejmują kolejno:
- znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż;
- umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż;
- znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów;
- umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć.
Wymaganie: znajomości organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
Przykładowe pytania:
- Jak nazywają się akty prawa wymagane w szkole przez prawo oświatowe? Proszę je opisać.
- Jakie dokumenty regulują pracę szkoły?
- Dlaczego ważna jest wiedza z zakresu dokumentów regulujących pracę szkoły?
- Z jakimi dokumentami szkoły zapoznała/zapoznał się Pani/Pan podczas realizowania planu rozwoju zawodowego?
- Co reguluje statut szkoły?
- Jakie są organy statutowe szkoły? Proszę scharakteryzować wybrany organ statutowy.
- Proszę opisać sposób realizacji wybranego zadania statutowego szkoły.
- Jakie są prawa nauczycieli oraz wychowawców w szkoły, a jakie obowiązki? Proszę podać przykłady.
- Co należy do kompetencji rady pedagogicznej?
Wymaganie: umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
Przykładowe pytania:
- Które z form doskonalenia zawodowego były dla Pani/Pana szczególnie przydatne. Proszę uzasadnić swój wybór.
- Proszę podać przykład zastosowania w praktyce umiejętności i wiadomości, jakie zdobyła/zdobył Pani/Pan podczas szkoleń przeprowadzanych w szkole.
- Jakie trudności miała/miał Pani/Pan w realizacji programu nauczanego przedmiotu?
- Proszę podać cele dydaktyczne i wychowawcze przykładowych zajęć, które Pani/Pan zrealizowała/zrealizował.
- Jakie sposoby indywidualizowania procesu nauczania poznała/poznał Pani/Pan podczas stażu?
- Jak pracowała/pracował Pani/Pan z uczniem zdolnym?
- Jakich porad udzieliłaby/udzieliłby Pani/Pan nauczycielowi rozpoczynającemu pracę?
- Jakie teoretyczne i praktyczne umiejętności metodyczne pogłębiła/pogłębił Pani/Pan w okresie stażu?
- Na ile wiedza i umiejętności, które zdobyła/zdobył Pani/Pan podczas studiów, przekładają się na praktyczne działania? Proszę podać przykłady.
- Proszę wskazać umiejętności wymagające doskonalenia.
Wymaganie: znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów.
Przykładowe pytania:
- W jaki sposób uwzględnia Pani/Pan w swojej pracy sytuację rodzinną ucznia?
- W jaki sposób uzyskiwała/uzyskiwał Pani/Pan informacje o problemach środowiskowych ucznia?
- W jaki sposób rozwiązuje Pani/Pan pojawiające się trudności wychowawcze?
- Jakie formy współpracy z rodzicami okazały się najbardziej skuteczne w Pani/Pana dotychczasowej pracy?
- Jak diagnozuje Pani/Pan problemy wychowawcze w klasie?
- Jakie metody wychowawcze lubi Pani/Pan stosować w pracy wychowawczej z uczniami? Swój wybór proszę uzasadnić.
- Jakie spostrzeżenia i wnioski ma Pani/Pan ze spotkań z rodzicami uczniów?
- Co Pani/Pana zdaniem warunkuje dobrą współpracę z rodzicami?
- Jaka jest rola zajęć ponadprogramowych, imprez klasowych i szkolnych?
- Na czym polega Pani/Pana współpraca z pedagogiem i psychologiem szkoły?
- Jaka jest rola opiekuna samorządu uczniowskiego szkole?
Wymaganie: umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć.
Przykładowe pytania:
- Proszę omówić przykładowe zajęcia prowadzone przez Panią/Pana, które obserwował opiekun stażu. Proszę przy tym uwzględnić wnioski, jakie zostały sformułowane w wyniku obserwacji.
- Proszę podać przykład kilku wniosków, jakie sformułowała/sformułował Pani/Pan po zajęciach prowadzonych przez innego nauczyciela.
- Jak planuje Pani/Pan wykorzystać obserwacje zajęć prowadzonych przez innych nauczycieli i opiekuna stażu?
- Jakie ciekawe metody i formy pracy poznała Pani podczas obserwacji zajęć?
- Jakie metody i formy zaobserwowane zastosowała/zastosował Pani/Pan na prowadzonych przez siebie zajęciach?
- Jakie stałe elementy zajęć zaobserwowała/zaobserwował Pani/Pan?
- Jakie postawy i cechy charakteru nauczyciela pomagają budować mu autorytet, a jakie to utrudniają?
- Jakie problemy z gospodarowaniem czasem zaobserwowała/zaobserwował Pani/Pan na zajęciach?
- Co Pani/Pan powtórzy, a co zmieni w sposobie prowadzenia zajęć w kolejnym roku szkolnym?
- W jaki sposób obserwacje wpłynęły na realizowane przez Panią/Pana zajęcia?
- Jak obserwowane zajęcia wzbogaciły Pani/Pana umiejętności wychowawcze?
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Zapytanie dotyczy sprawozdania z awansu zawodowego. Staż trwał od 11.09.2019 r. do 11.06.2022 r. Jeden nauczyciel napisał sprawozdanie na podstawie § 8 ust. 2, a drugi § 8 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Który z nich podał właściwą podstawę prawną?
Kto z nich ma właściwie?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel dnia 30 sierpnia 2016 r. otrzymał akt nadania stopnia awansu zawodowego na nauczyciela mianowanego. Czy od września 2019 r. może rozpocząć staż na nauczyciela dyplomowanego? Nauczyciel przebywał na urlopie dla poratowania zdrowia w okresie 01.09.2017 r. – 30.06.2017 r. Ile aktualnie wynosi przerwa pomiędzy stażami?
Poproszę o podstawę prawną aktualnych przepisów w sprawie awansu zawodowego nauczycieli.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy fakt rozpoczęcia przez nauczyciela stażu na jakikolwiek stopień awansu należy zgłaszać do kuratorium oświaty?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Pani jest nauczycielem kontraktowym, obecnie na urlopie macierzyńskim, chciałaby od września 2024 r. skorzystać z rocznego urlopu dla poratowania zdrowia. Wobec tego, czy "zdąży" odbyć staż na starych warunkach na nauczyciela mianowanego? Według mnie staż skończy w 2027 r.(staż skrócony trwa 1 rok i 9 miesięcy). Proszę o odpowiedź, która mnie upewni w interpretacji przepisów związanych z awansem. Dziękuję
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka otrzymała negatywną ocenę dorobku zawodowego za okres stażu na nauczyciela dyplomowanego.
Odwołaała się do Kuratora Oświaty,który także ustalił negatywną ocenę dorobku zawodowego jako ostateczną.Co dalej z takim nauczycielem czy może pracować w tej szkole bo to bardzo słaby nauczyciel i nie żadnych osiągnięć dydaktycznych ,ani wychowawczych.
Czy dyrektor musi się zgodzić na dodatkowy staż tego nauczyciela .
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe