Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Prowadzony przeze mnie Zespół Szkół jest placówką ponadgimnazjalną kształcącą uczniów z lekkim, umiarkowanym i znacznym upośledzeniem umysłowym. Osoby z lekkim upośledzeniem kształcone są w Szkole Zawodowej Specjalnej a uczniowie z upośledzeniem umiarkowanym i znacznym w Szkole Specjalnej Przysposabiającej do Pracy. Obecnie podanie do szkoły złożył uczeń, który dotychczasową edukację realizował w Gimnazjum Specjalnym dla uczniów z umiarkowanym i znacznym upośledzeniem umysłowym (inna podstawa programowa i świadectwo opisowe), natomiast w aktualnym orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego został zdiagnozowany jako lekko upośledzony. Zespół Orzekający sugeruje utrzymanie dotychczasowego systemu kształcenia tzn. w Szkole Przysposabiającej do Pracy, jednak w statucie tej placówki zapisano, iż jest w niej kształcona młodzież z umiarkowanym i znacznym upośledzeniem umysłowym. Równocześnie waga subwencji oświatowej na ucznia z lekkim upośledzeniem wynosi 1,4 a na ucznia z umiarkowanym upośledzeniem - 3,6. Liczebność klas w szkole zawodowej wynosi 10-16 a w przysposabiającej 6-8. Stąd mój problem - do której ze szkół powinien być przyjęty ww. uczeń - tak aby podjąć decyzję zgodną z Prawem Oświatowym.
Szkoła powinna kierować się przepisami prawa także wewnątrzszkolnego, tj. Statutu, który jest (tu) zgodny z wymogami § 2 ust. 3 rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki, ustalające, że kształcenie specjalne przysposabiające do pracy organizuje się wyłącznie dla młodzieży z upośledzeniem umiarkowanym i znacznym. W związku z tym, przy przyjmowaniu ucznia dla szkoły będzie ważna diagnoza z orzeczenia, czyli stopień upośledzenia. Oznacza to, że ucznia należy zakwalifikować do szkoły wg stopnia upośledzenia.
Z drugiej strony, mając na uwadze fakt, że uczeń kształcony na poprzednim etapie podstawą programową dla uczniów upośledzonych w stopniu umiarkowanym, może mieć trudności w nauce, należy ustalić formę pomocy właściwą (i niezbędną) dla tego ucznia przewidzianą rozporządzeniem w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach.
Podstawa prawna:
1) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze zm.),
2) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkółdo innych (ze zm.),
3) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dziękuję za odpowiedź ale pytam dalej,
ponieważ w żadnym z moich pytań nie sugerowałam, że przerwy świąteczne to czas wolny dla nauczyciela. Przypominam swoje pytanie:
Na jakiej podstawie prawnej (a pytam o konkretny paragraf) szkoła jest zobowiązana do organizacji zajęć opiekuńczo – wychowawczych konkretnie W CZASIE WIOSENNEJ LUB ZIMOWEJ PRZERWY ŚWIĄTECZNEJ, a więc w dniach, które nie są wymienione w rozporządzeniu w katalogu dni dodatkowo wolnych ustalonych przez dyrektora i podanych do publicznej wiadomości do 30 września – dla szkół podstawowych – do 8 dni. Dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych nie są dniami zawierającymi się ani w wiosennej przerwie świątecznej ani w zimowej przerwie świątecznej.
Państwa odpowiedź:
Nasze stanowisko w tej sprawie jest oparte na interpretacji zapisów dotyczących przerw w pracy szkoły, w tym w szczególności wynikających z przepisów ustalających okres urlopowania nauczycieli w szkołach feryjnych.Nauczycielowi zatrudnionemu w szkole, w której w organizacji pracy przewidziano ferie letnie i zimowe, przysługuje urlop wypoczynkowy w wymiarze odpowiadającym okresowi ferii i w czasie ich trwania.Przepis oznacza, że nauczyciele pracują w pozostałe dni roku szkolnego tym w dniach, o których mowa wyżej.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (ze zm.), w szczególności art. 64.
Tak więc postaram się zadać pytanie jeszcze inaczej. Nie pytałam w żadnym pytaniu czy przerwy świąteczne to czas urlopu dla nauczycieli. BO CHYBA JUŻ WSZYSCY WIEDZĄ, ŻE NIE.
Chciałabym zrozumieć (bo czytać umiem i sama mogę rozporządzenia i ustawy sobie przeczytać) która część art. 64 KN mówi o bezpośredniej pracy z dziećmi o ile nie są to egzaminy?
Art. 64. 1. Nauczycielowi zatrudnionemu w szkole, w której w organizacji pracy przewidziano ferie letnie i zimowe, przysługuje urlop wypoczynkowy w wymiarze odpowiadającym okresowi ferii i w czasie ich trwania.
2. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 1, może być zobowiązany przez dyrektora do wykonywania w czasie tych ferii następujących czynności:
1) przeprowadzania egzaminów;
2) prac związanych z zakończeniem roku szkolnego i przygotowaniem nowego roku szkolnego;
3) opracowywania szkolnego zestawu programów oraz uczestniczenia w doskonaleniu zawodowym w określonej formie.
Dalej też nic nie znalazłam.
Jeżeli chodzi wyłącznie o interpretację zapisów to rozumiem, że zależy ona od tego kto je interpretuje.
Szanowni Państwo,
jeżeli nie ma nic do dodania oprócz interpretacji bardzo proszę pominąć moje zapytanie. Te dwie odpowiedzi ja interpretuje , jako brak podstaw prawnych do nakładania na nauczycieli obowiązku bezpośredniej pracy z dzieci w czasie przerw świątecznych.
Oczywiście w pracy jesteśmy OBECNI i np uczestniczymy w doskonaleniu zawodowym.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W listopadzie do szkoły do klasy V przyszedł uczeń, który dotychczas uczył się języka angielskiego. W naszej szkole uczniowie uczą się dwóch języków obcych, a obowiązkowy jest język niemiecki. Powinnam zatem przydzielić uczniowi indywidualny tok nauczania języka niemieckiego czy też zwolnić go z tego języka, uznając w jego przypadku za obowiązkowy język angielski? Nadmieniam, że jesteśmy szkołą podstawową.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wyjaśnienie pewnej kwestii związanej z naborem , który będę prowadził w swojej szkole we wrześniu 2019.
Jest to szkoła dla dorosłych i będę robił nabór na pierwszy semestr Liceum Ogólnokształcącego. Czy w takim układzie muszę nową klasę otworzyć w cyklu 4 letnim wg nowych zasad czy też jeszcze po staremu czyli w cyklu 3 letnim?
Będę wdzięczny za podanie podstawy prawnej związanej z odpowiedzią.
Z powazaniem,
Hubert Skrzyński
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń nie zgłosił się na egzamin klasyfikacyjny – przedłożył zwolnienie lekarskie. Na nowy termin również dostarczył zaświadczenie lekarskie, w którym jest zalecenie lekarza o zwolnieniu z egzaminu ze względu na problemy lękowe. Kiedy najpóźniej można wyznaczyć datę egzaminu? Czy uczeń musi powtórzyć klasę, jeśli nie będzie w stanie przyjść na egzamin?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Chłopiec w marcu 2016 roku ukończył 8 lat. Pierwszą opinię o odroczeniu uzyskał w roku 2014 jako 6-latek (wtedy nie posiadał jeszcze orzeczenia), a następną jako 7-latek w roku 2015.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe