Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytania dotyczą monitoringu wizyjnego: 1. Czy ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy, który jest jednostką prowadzoną przez fundację i realizującą edukację dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej podlega pod Ministra Edukacji Narodowej? Chodzi mi w tym wypadku o regulacje dotyczące monitoringu wizyjnego, opisane w art. 108a stawy prawo oświatowe. Czy opisana tam procedura wdrożenia monitoringu dotyczy również tej placówki? 2. Czy szkoła podstawowa, która powstała w wyniku przekształcenia po wygaszanym gimnazjum, a która jako gimnazjum posiadała monitoring wizyjny musi również od początku występować do organu prowadzącego szkołę oraz do wszystkich podmiotów szkoły i wprowadzić niejako od nowa monitoring? Czy należy traktować to jako stan zastany? Dodam, że od tego momentu przekształcenia szkoły jednej w drugą nie nastąpiły żadne zmiany w monitoringu w kontekście np. jego rozbudowy, które spowodowałyby konieczność prowadzenia konsultacji z organem prowadzącym lub uzyskiwania opinii od podmiotów szkoły.
Ad 1. Publiczny OREW prowadzony przez fundację jest objęty regulacjami dotyczącymi stosowania monitoringu w szkole na zasadach określonych w art. 108a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm., ponieważ po pierwsze, przepis ten jest zamieszczony w rozdziale 5 PO „Organizacja kształcenia, wychowania i opieki w szkołach i placówkach publicznych”, a po drugie wyraźnie z niego wynika, że obejmuje ono również placówki, a w związku z tym także OREW – art. 4 pkt 14 w zw. z art. 2 pkt 7 PO.
Ad. 2 Regulacje art. 108a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm., zostały wprowadzone na podstawie art. 154 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1781 ze zm.), która nie zawiera przepisów przejściowych dotyczących monitoringu uruchomionego w szkole przed dniem 25 maja 2018 r., w tym nie stanowi, że konieczne jest uzgodnienie jego dalszego działania z organem prowadzącym po przeprowadzeniu konsultacji ze szkolnymi organami. W związku z tym na skutek zmiany stanu prawnego należało jedynie zweryfikować, czy monitoring działa zgodnie z celami, warunkami działania i zasadami przechowywania nagrań wymienionymi w przepisach art. 108a PO oraz dokonać w razie potrzeby dostosowań, ale bez obowiązku uzyskania zgody organu prowadzącego i przeprowadzenia konsultacji z organami szkoły na kontynuację działania monitoringu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Kontynuuję temat koncepcji pracy. Co oznacza, że powinna być ona "przyjęta" przez RP. Mam przegłosować przez podniesienie ręki i zapisanie w protokóle RP, czy uchwałą?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy może obowiązywać jeden wzór zgody dla uczniów wjeżdżających na wycieczkę szkolną i na zawody sportowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W naszej szkole mamy dzieci, które w roku szkolnym 2017/2018 uczęszczały do klasy 2 oddziału gimnazjalnego i nie otrzymały promocji . Obecnie kontynuują naukę w klasie 8 szkoły podstawowej.
Proszę o wyjaśnienie następujących kwestii:
1. Czy dzieci powinny byś wpisane do księgi uczniów szkoły podstawowej i powinny otrzymać nowy numer ucznia ? Czy powinny otrzymać nową legitymację z pieczęciami szkoły podstawowej czy legitymacja wystawiona przez gimnazjum pozostaje ważna?
2. Proszę również o informację w sprawie arkuszy ocen, czy w/w dzieci powinny mieć założony nowy arkusz ocen szkoły podstawowej czy kontynuujemy arkusz ocen założony w gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń z naszego obwodu od ośmiu lat jest uczniem innej szkoły (nigdy nie był uczniem naszej szkoły). Przestał uczęszczać na zajęcie. Która szkoła obwodowa powinna podjąć kroki prawne związane z nieuczęszczaniem do szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem szkoły podstawowej prowadzonej przez stowarzyszenie. W szkole funkcjonuje odział przedszkolny dzieci pięcio- i sześcioletnich. Od tego roku został stworzony odział przedszkolny w szkole dla dzieci trzy- i czteroletnich. Czy dyrektor bądź organ prowadzący powinien wystąpić o opinię do Straży Pożarnej, Sanepidu i Kuratorium przed utworzeniem oddziału dla dzieci poniżej 5-ciu lat, czy musi uzyskać zgodę Urzędu Gminy, czy wystarczy tylko zmiana w Statucie Szkoły? Proszę o podanie podstawy prawnej. Dziękuję
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe