Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Spotkałam się ze stanowiskiem ZUS, że dyrektor szkoły (publicznej, z obniżonym pensum, zatrudniony na stanowisku nauczyciela), aby uzyskać prawo do emerytury z KN art.88 (25 lat pracy w tym 20 w szkolnictwie specjalnym wypracowane do 2008 roku) musi realizować pensum w wymiarze 1/2 etatu czyli 9 godzin. Proszę o wyjaśnienie, czy opinia ZUS jest zgodna z przepisami.
ZUS prawdopodobnie swoje stanowisko oparł na brzmieniu art. 91b ust. 1 Karty Nauczyciela, zgodnie z którym, do nauczyciela zatrudnionego w wymiarze niższym niż połowa obowiązującego wymiaru zajęć nie stosuje się przepisów art. 54–61, 71, 72 i 86–91.
Powyższy przepis nie dotyczy jednak dyrektora szkoły. Karta Nauczyciela w art. 42 ust. 6 wprowadza obowiązek obniżenia dyrektorowi i wicedyrektorowi szkoły oraz nauczycielowi pełniącemu inne stanowisko kierownicze w szkole, a także nauczycielowi, który obowiązki kierownicze pełni w zastępstwie nauczyciela, któremu powierzono stanowisko kierownicze, tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć w zależności od wielkości i typu szkoły oraz warunków pracy lub całkowitego zwolnienia ich od obowiązku realizacji zajęć.
Obniżenie wymiaru godzin dyrektorowi szkoły nie wpływa na jego uprawnienia pracownicze, w tym prawo do emerytury nauczycielskiej. Zgodnie z art. 42 ust. 5 KN pracę wykonywaną w wymiarze określonym w ust. 3 lub ustalonym na podstawie ust. 4a albo ust. 7 uznaje się w zakresie uprawnień pracowniczych za pracę wykonywaną w pełnym wymiarze zajęć, gdzie właśnie ust. 7 mówi m.in. o tym, że organ prowadzący szkołę lub placówkę określa zasady udzielania i rozmiar obniżek dyrektorskich, oraz przyznaje zwolnienia od obowiązku realizacji zajęć.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dodatki motywacyjne dla nauczycieli powinny być jawne, czy powinny być tylko do wiadomości nauczyciela. proszę o podanie przykładowego regulaminu przyznawania dodatków motywacyjnych?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Dziękuje bardzo za odpowiedź, mam jeszcze pytanie. Z nauczycielem pierwszą umowę w 2012r. podpisano na 9/18, a w roku szkolnym 2016/2017 miała za zasadzie porozumienia zmniejszony wymiar wymiar do 6/18. W jakiej wysokości wypłacamy odprawę czy z 9/18 czy z 6/18 i czy te przepisy dotyczą rozwiązania umowy z 1 nauczycielem .Z nauczycielem emerytem naszej szkoły błędnie podpisano umowę na dodatkowe godziny j.niemieckiego z organu prowadzonego (umowa została zawarta na czas niekreślony od 01.09.2012r. na podstawie art 10 ust. 6 KN na 9/18, a powinna być na czas określony tj. na rok szkolny 2012/2013 itd w miarę przydziały godzin z organu prowadzącego). Okazało się, że w roku 2017/2018 nie ma dla nauczyciela godzin. Dyrektor poinformował nauczyciela ustnie 19.04.2017r., że nie będzie dla niego godzin. Nie dał nauczycielowi wypowiedzenia stosunku pracy z przyczyn organizacyjnych. W dniu 04.09.2017r. chciał przekazać nauczycielowi świadectwo pracy - stosunek pracy rozwiązano na podstawie porozumienia stron (art 23 ust. 4 pkt 1 KN).Nauczyciel nie przyjął tego świadectwa informując, że oczekuje innej formy rozwiązania stosunku pracy i oczekuje wypłaty odprawy lub innej formy zadośćuczynienia. Proszę o odpowiedź co możemy teraz zaproponować pracownikowi i jak naprawić tą sprawę (proszę o podstawę prawną)? W szkole feryjnej rozwiązanie stosunku pracy na podstawie oświadczenia (wypowiedzenia) dyrektora jest niedopuszczalne w trakcie roku szkolnego, a jego doręczenie na podstawie art. 27 ust. 1 KN skutkowałoby rozwiązaniem stosunku pracy po upływie 3-miesięcznego wypowiedzenia dopiero w dniu 31 sierpnia 2018 r. W tej sytuacji nauczycielowi można zaproponować rozwiązanie stosunku za porozumieniem stron z przyczyn organizacyjnych (art. 27 ust. 3 w zw. z art. 23 ust. 4 pkt 1 KN), zaś wskazanie w treści porozumienia jako przyczyny rozwiązania umowy o pracę braku godzin dydaktycznych, czyli przyczyny wyłącznie leżącej po stronie pracodawcy, będzie uprawniało nauczyciela do odprawy z art. 8 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, Dz.U. z 2016 r., poz. 1474, pod warunkiem że szkoła zatrudnia co najmniej 20 pracowników. W takim przypadku odprawa będzie należna w wysokości uzależnionej od stażu nauczyciela w ramach wszystkich stosunków pracy, które dotychczas miał nawiązane z daną szkołą: jednomiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy krócej niż 2 lata; dwumiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy od 2 do 8 lat; trzymiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy ponad 8 lat. W mniejszej szkole odprawa nie przysługuje i nie ma podstaw do jej wypłacenia, ani także „zadośćuczynienia” w innej formie. Jeśli nauczyciel nie zgodzi się na rozwiązanie stosunku pracy w trakcie roku szkolnego na podstawie porozumienia stron, pozostanie w zatrudnieniu, a szkoła będzie zobowiązana do wypłaty wynagrodzenia za przestój (art. 80 i art. 81 § 1 KP).
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Urodziłam się w 1960 roku. Po ukończeniu studiów w 1983 roku rozpoczęłam pracę jako nauczyciel i pracuję w szkole do chwili obecnej. W ciągu tych 31 lat przebywałam tylko na krótkich zwolnieniach lekarskich i dwóch dłuższych miesięcznych oraz na tygodniowym urlopie bezpłatnym. Odprowadzałam składkę do OFE, ale w lipcu tego roku zrezygnowałam i przeszłam do ZUS. Chciałabym zapytać kiedy mogę odejść na emeryturę.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Szkoła realizuje projekt unijny "Szkoła przyszłości..." Na podst.art.35s ust.1 ustawy KN wynagr. za prowadzenie zajęć realizowanych w ramach programów finans.ze środków europejskich należy traktować tak jak wynagr. za godziny ponadwymiarowe.A więc w okresie wakacyjnym nauczyciele otrzymują średnią urlopową wyliczoną z tych godzin.Moje pytanie brzmi co w przypadku nauczyciela, który pełni funkcję wicedyrektora. Od 01.01.2018r. kadra kierownicza ma 35 dni urlopu a średnia urlopowa jest tylko wypłacana za czas urlopu wypoczynkowego. Czy zatrudnienie na podstawie przydziału godzin w projekcie od 01.09.2017 do 22.06.2018r. traktować jako umowę nauczyciela i wypłacać średnią urlopową jak dla nauczyciela? Czy brać pod uwagę, że jest to wicedyrektor i wypłacić wynagr.obl. ze składników zmiennych na podst. rozp. MEN z 26.06.2001r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania wynagrodzenia oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy nauczyciela?
- Jakie przepisy regulują zagadnienie zatrudnienia rodziny przez dyrektora szkoły. Z mojej wiedzy wynika, że dyrektor nie może zatrudniać rodziny, ale co rozumiemy pod pojęciem rodziny? Czy są to osoby najbliżej spokrewnione, czy chodzi też o bardzo dalekie pokrewieństwo?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe