Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Sprawa dotyczy szkoły publicznej ogólnodostępnej - szkoły podstawowej. Mamy w szkole ucznia, który ma orzeczenie o niepełnosprawności oraz orzeczenie PPP o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnych. Uczeń w stopniu upośledzenia głębokiego, leżący w zaleceniach PPP ma zapisane: 1. Zajęcia indywidualne zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w oparciu o indywidualny program IPET; 2. systematyczną rehabilitację ruchową, wygaszanie napięć mięśniowych i przykurczy; 3. rehabilitację metodą Bobath oraz PNF. Zatrudniając nauczyciela do pracy z tym dzieckiem mam do dyspozycji ludzi, którzy spełniają realizację pierwszego zalecenia, jednak nie posiadają uprawnień do rehabilitacji. Czy mogę zatrudnić do pracy z dzieckiem nauczyciela z oligofrenopedagogiką, który będzie realizował zadanie 1 i rehabilitanta bez przygotowania pedagogicznego, który będzie realizował zadanie 2 ?
Organizację zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz.U. 2013 poz. 529).
1. Dyrektor ma obowiązek przydzielenia tych zajęć nauczycielowi, który posiada kwalifikacje określone w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (§ 6. 1.) A to oznacza, że w opisanym przypadku musi być to nauczyciel z kwalifikacjami z oligofrenopedagogiki.
2. Nauczyciel musi realizować z dzieckiem zajęcia w wymiarze 10 godzin tygodniowo, nie więcej niż 4 godziny dziennie. Godzina zajęć trwa 60 minut.
Zajęcia obejmują w szczególności:
1) naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika zajęć;
2) kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika zajęć;
3) usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej;
4) wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia;
5) rozwijanie zainteresowania otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu;
6) kształtowanie umiejętności współżycia w grupie;
7) naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika zajęć oraz przejawianej przez niego aktywności.
3. Nauczyciel musi opracować dla tego dziecka indywidualny program zajęć zawierający:
- cele realizowanych zajęć;
- metody i formy pracy z uczestnikiem zajęć;
- zakres współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi) uczestnika zajęć.
Indywidualny program zajęć opracowuje prowadzący zajęcia nauczyciel we współpracy z psychologiem oraz, w zależności od potrzeb, z innymi specjalistami pracującymi z dziećmi i młodzieżą, na podstawie diagnozy oraz zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz obserwacji funkcjonowania uczestnika zajęć.
Indywidualny program zajęć to nie jest IPET, bo ten opracowuje się tylko dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym.
4. Jeśli idzie o wskazania zawarte w orzeczeniu a dotyczące systematycznej rehabilitacji ruchowej, wygaszanie napięć mięśniowych i przykurczy oraz rehabilitacji metodą Bobath oraz PNF – to trzeba zauważyć, że nie są to wskazania dla szkoły a dla rodziców, którzy powinni zgłosić dziecko do specjalistycznej poradni rehabilitacyjnej. Szkoła ogólnodostępna nie jest bowiem placówką, która realizuje wskazania medyczne finansowane przez NFZ.
Zatem – dyrektor szkoły na zatrudnienie rehabilitanta dla tego ucznia musiałby mieć zgodę organu prowadzącego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy zasady polityki rachunkowości w szkole należy aktualizować w jakichś określonych przedziałach czasowych?
- Z nauczycielem zatrudnionym na czas określony do 31.08.2017 r. w dniu 30.06.2017 r. podpisano umowę (poprzez mianowanie), w której jako termin rozpoczęcia pracy podano 01.09.2017 r. Pracownik w dniu 25.08.2017 r. złożył dokument informujący o niepodjęciu pracy z dniem 01.09.2017 r., powołując się na w/w umowę na czas określony (uznając w rozmowie ustnej, że nie obowiązuje nawiązanie stosunku pracy poprzez mianowanie podpisane przez obie strony umowy w dniu 30.06.2017 r.). W odpowiedzi przygotowano nauczycielowi pismo informujące, że obowiązuje go miesięczny okres wypowiedzenia (pracuje w placówce od 01.09.2016 r.) i stosunek pracy rozwiązuje się z dniem 30.09.2017 r. Nauczyciel pismo przeczytał, ale odmówił jego przyjęcia. Pismo wysłano pocztą za potwierdzeniem odbioru. Proszę o interpretację z jaką datą w świetle powyższych faktów rozwiązuje się jego stosunek pracy - czy podpisany obustronnie 30.06.2017 r. dokument jest wiążący i można zastosować okres wypowiedzenia?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- cyt. poprzedniego zapytania "Nauczycielka dyplomowana zatrudniona na podstawie mianowania zmieniła miejsce zamieszkania. Aktualnie mieszka 100 kilometrów dalej. Dnia 11 sierpnia br. złożyła do dyrektora podanie o udzielenie urlopu bezpłatnego od dnia 1.09.2016 r. do dnia 30.06.2017 r. w związku z dodatkowymi obowiązkami nałożonymi na męża nauczycielki (częste wyjazdy służbowe męża) trudno pogodzić jej obowiązki dojazdu do pracy i opieki nad dziećmi. Nadmieniła również, iż w tym okresie (1.09.2016 – 30.06.2017r.) podejmie pracę na zastępstwo za innego nauczyciela w miejscowości, w której aktualnie mieszka. Czy nauczycielka nie powinna złożyć podania o urlop bezpłatny na cały rok szkolny 2016/17czyli od 01.09.2016 do 31.08.2017r.? (bo przecież w tamtej szkole dostanie ekwiwalent za urlop wypoczynkowy?) Jak rozwiązać sytuację urlopu wypoczynkowego nauczyciela jeśli będzie pracować w innej placówce, w innym mieście a u nas chce otrzymywać wynagrodzenie i urlop w miesiącach letnich tj. lipiec i sierpień 2017. Czy w związku z powyższym nauczycielowi będzie przysługiwało wynagrodzenie i urlop za 2 miesiące letnie w naszej placówce? Czy urlop nauczyciela przysługuje na rok kalendarzowy czy szkolny?
Z jednej strony dyrektor nie ma obowiązku udzielenia nauczycielowi urlopu bezpłatnego, ani uzasadniania ewentualnej odmowy, z drugiej zaś przepisy nie regulują długości urlopu bezpłatnego, a dyrektor nie może udzielić nauczycielowi takiego urlopu w czasie innym (dodatkowym) niż wnioskowany (art. 68 ust. 1 KN, art. 174 § 1 KP). Dyrektor może rozważyć uzależnienie udzielenia urlopu pod warunkiem przedłużenia przez nauczyciela wniosku do dnia 31 sierpnia. Jeśli natomiast urlop zostanie udzielony do dnia 30 czerwca, w feryjnej szkole samorządowej nauczyciel będzie uprawniony do urlopu wypoczynkowego i wynagrodzenia urlopowego w lipcu i sierpniu (art. 64 ust. 1 i art. 67 KN). Natomiast w przypadku zatrudnienia na podstawie KP lub w przedszkolu samorządowym, urlop wypoczynkowy będzie przysługiwał w części proporcjonalnej do okresu przepracowanego od lipca do grudnia (art. 64 ust. 3 KN w zw. z art. 1552 §1 pkt 1 KP)."
Ad. wcześniejszej Państwa odpowiedzi:
Proszę o sprecyzowanie czy urlop nauczyciela zatrudnionego na podstawie KN przysługuje na rok kalendarzowy czy szkolny i jak to się ma do sprawy przedstawionej powyżej. Dodam iż nauczyciel w roku szkolnym 2015/16 był zatrudniony na całym etacie w naszej szkole (placówka feryjna).
Czy mimo tego iż nie przepracuje u nas okresu od IX.2016 - VI.2017 nabędzie prawo do urlopu i wynagrodzenia w miesiącach VII i VIII. Jeśli tak to prawo do urlopu za ile dni 56 czy 42?
A co ze świadczeniem urlopowym?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który rozpoczął urlop macierzyński i rodzicielski 13 stycznia 2023 r., mający wypłatę w wysokości 80% wynagrodzenia może złożyć wniosek o ustalenie zasiłku na nowych zasadach (od 26 kwietnia 2023 r.) w wysokości 81,5% wynagrodzenia? Jeżeli tak, to z jaką datą musi złożyć wniosek i od kiedy wypłacana jest nowa stawka?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pracownica od 15.01.2016r. do 02.07.2016r. przebywała na zwolnieniu lekarskim ze względu na chorobę w ciąży. Od 03.07.2016r. do 01.07.2017r. przebywa na urlopie najpierw macierzyńskim, potem rodzicielskim. Przysługują jej 112 dni urlopu (56 dni bieżącego + 56 dni urlopu uzupełniającego). Czy pracownica może wrócić do pracy 01.09.2017r. ? Czy i na jakiej podstawie można wypłacić jej rekompensatę za niewykorzystanie urlopu uzupełniającego?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe