Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń realizował nauczanie domowe do lutego br. Następnie przeszedł do innej szkoły i nie ma klasyfikacji śródrocznej. Czy uczeń powinien mieć egzaminy klasyfikacyjne po tych kilku miesiącach nauczania domowego w pierwszej szkole? Czy można przyjąć ucznia do nowej szkoły bez tych egzaminów?
Na wniosek rodziców dyrektor odpowiednio publicznego lub niepublicznego przedszkola, szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowej, do której dziecko zostało przyjęte, może zezwolić, w drodze decyzji, na spełnianie przez dziecko odpowiednio obowiązku poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym w szkole podstawowej lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. Zezwolenie to może być wydane przed rozpoczęciem roku szkolnego albo w trakcie roku szkolnego, jeżeli: 1) przedszkole, szkoła podstawowa lub szkoła ponadpodstawowa, do której dziecko zostało przyjęte, znajduje się na terenie województwa, w którym zamieszkuje dziecko;2) do wniosku o wydanie zezwolenia dołączono: a) opinię publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, b) oświadczenie rodziców o zapewnieniu dziecku warunków umożliwiających realizację podstawy programowej obowiązującej na danym etapie edukacyjnym, c) zobowiązanie rodziców do przystępowania w każdym roku szkolnym przez dziecko spełniające obowiązek szkolny lub obowiązek nauki do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych.Uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą uzyskuje roczne oceny klasyfikacyjne na podstawie rocznych egzaminów klasyfikacyjnych z zakresu części podstawy programowej obowiązującej na danym etapie edukacyjnym, uzgodnionej na dany rok szkolny z dyrektorem szkoły. Egzaminy klasyfikacyjne są przeprowadzane przez szkołę, której dyrektor zezwolił na spełnianie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. Uczniowi takiemu nie ustala się oceny zachowania. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się zgodnie z art. 44l ustawy o systemie oświaty i przepisami wydanymi na podstawie art. 44zb ustawy o systemie oświaty.Przepisy prawa nie narzucają organizowania egzaminów dla ucznia nauczanego w sposób opisany w pytaniu po kilku miesiącach, ale po roku. Oznacza to, że szkoła nie musi organizować egzaminu klasyfikacyjnego, uczeń wg mojej opinii ma prawo kontynuować naukę w szkole. Jeśli szkoła przyjęła ucznia oznacza to, że będzie go wspierać zwłaszcza w przypadku ew. trudności w nauce.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (ze zm.), w szczególności art. 37.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczen klasy V SP realizuje nauczanie indywidualne w domu. Od kilku tygodni odmawia współpracy z nauczycielami. Chowa się, nie odpowiada na pytania, jest bierny. W związku z tym materiał programowy nie jest realizowany. Jakie kroki należałoby podjąć w tym wypadku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziękuję za dotychczasowe porady prawne, bardzo mi pomagają w zarządzaniu szkołą. Obecnie mam problem z radą rodziców, a zwłaszcza przewodniczącą. Otóż ta pani nie przyjmuje do wiadomości, że zgodnie z Ustawą o Systemie oświaty rada rodziców wnioskuje do dyrektora itd. .... Jako dyrektor nie znam planów rady rodziców i działań dotyczących szkoły. Nie mam regulaminu rady rodziców. Rada rodziców zainicjowała zajęcia pozalekcyjne. Ucieszyłam się, bo na terenie wiejskim jest ubogo jeżeli chodzi o rozwój kultury.Ustaliliśmy, że zajęcia będą w godzinach 17- 18. W dniu pierwszych zajęć pani przewodnicząca informuje, że w szkole zajęcia pozalekcyjne będą od godz. 17 do 19. Zajęcia pozalekcyjne oczywiście płatne, prowadzone przez osoby z zewnątrz, bo rodzice tak chcą. Szkoła otwarta jest do godziny 19.00. Godziny pracy pracowników już raz zmieniałam, bo potrzebni są w godzinach, w których mam najwięcej uczniów w szkole ( mam tylko 2 osoby na całą szkołę która liczy 224 uczniów, w tym 160 od 5 do 9 lat), więc pomoc jest niezbędna. Przewodnicząca nadal upiera się, że chce aby zajęcia były do godziny 19. Poszłam na kompromis i zaproponowałam, że zajęcia będą mogły trwać do 18.30 ( godzina ustalona z organem prowadzącym), aby można było jeszcze posprzątać 3 sale lekcyjne i sale gimnastyczną. Jeden z rodziców straszy mnie, że jak nie będzie zajęć do godz. 19 to komisja oświaty odgórnie wyda mi polecenie. O zajęciach pozalekcyjnych większość rodziców nie wie, bo ich nikt nie informował. Podejrzewam, że zajęcia odbywają się dla wąskiego grona dzieci. Szkoła nie pobiera pieniędzy za wynajem sal. Mam spisane umowy użyczenia. Pani przewodnicząca wypowiada się o mnie, że jestem przeciwna wszystkim zajęciom, że zajęcia są zagrożone. Przecież zajęcia odbywają się cały czas, pojawia się tylko kwestia czasu ich zakończenia, które ustaliłam do 18.30 ze względu organizacji pracy szkoły.Pani przewodnicząca zaproponowała mi oczywiście na piśmie, żebym wynajęła firmę sprzątającą. Proszę o pomoc jakie ja mam prawa w tym przypadku, czy nie mogę nic zrobić i pozwolić rodzicom na wszystko co im do głowy wpadnie z dnia na dzień.
Druga sprawa to taka, że grzecznościowo zawiesiłam tablicę dla rady rodziców, aby zamieszczała tam informacje dotyczące swojej działalności. Po miesiącu okazało się, że tablica służy do wywieszania korespondencji miedzy mną a " Radą Rodziców" - jednoosobową. Mało tego, stwierdzenia niektóre są kłamstwem. Na moją prośbę o sprostowaniu nieprawdziwych informacji nie było odzewu. Eksponowana jest na tej tablicy korespondencja między organem prowadzącym a radą rodziców. Nie ma tylko informacji o działalności rady rodziców. Robi mi się folwark prywatny, treść pism wprowadza ogólny niemiły nastrój w szkole i ja jako dyrektor nie mam nic do powiedzenia? Mam pytanie, czy mogę określić co może być na tablicy ogłoszeń na terenie szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak jest różnica pomiędzy zajęciami z wczesnego wspomagania i zajęciami rewalidacyjnymi? Mamy w przedszkolu dziecko z autyzmem i realizujemy z nim 2 obowiązkowe godziny zajęć rewalidacyjnych. Czy w ramach wczesnego wspomagania powinny być jakieś inne zajęcia? Jeśli tak, to w jakim wymiarze?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację jakie dokumenty powinien przedstawić rodzic dziecka z Ukrainy chcąc zapisać je do szkoły podstawowej. Czy oprócz dokumentów opisujących dotychczasowy przebieg nauki powinien także przedłożyć np. kartę pobytu dziecka w Polsce? Jaki dokument potwierdza, że dziecko przebywa legalnie w Polsce.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy jest obowiązek przeprowadzenia szkolenia dla nauczycieli i pracowników oświaty z zakresu pierwszej pomocy w przedszkolu niepublicznym? Nauczyciele wychowania przedszkolnego mają taki przedmiot w toku studiów- czy należy powtórzyć takie szkolenie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe