Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W dniu 30.10.2011 pracownica złożyła pismo o rozwiązanie umowy o pracę za 3-miesięcznym wypowiedzeniem. W trakcie zatrudnienia pobierała rentę rodzinną po mężu, z której będzie korzystała po ustaniu zatrudnienia. Czy rozwiązując stosunek pracy, należy pracownicy wypłacić odprawę oraz nagrodę jubileuszową, która przypada na dzień 11.11.2012 r.?
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych przewiduje możliwość wypłaty odprawy i nagrody jubileuszowej zwalnianemu pracownikowi w przypadku ustania stosunku pracy w związku z przejściem na emerutyrę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy:
§ 8. 8. W razie ustania stosunku pracy w związku z przejściem na rentę z tytułu niezdolności do pracy lub emeryturę pracownikowi samorządowemu, któremu do nabycia prawa do nagrody jubileuszowej brakuje mniej niż 12 miesięcy, licząc od dnia rozwiązania stosunku pracy, nagrodę tę wypłaca się w dniu rozwiązania stosunku pracy.
§ 9. Jednorazowa odprawa w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy jest wypłacana w dniu ustania stosunku pracy.
Renta rodzinna to nie to samo co renta z tytułu niezdolności do pracy. Aby skorzystać z powyższych uprawnień, pracownik musi być niezdolny do pracy lub przejść na emeryturę.
USTAWA z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych:
Art. 65. 1. Renta rodzinna przysługuje uprawnionym członkom rodziny osoby, która w chwili śmierci miała ustalone prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy lub spełniała warunki wymagane do uzyskania jednego z tych świadczeń.
2. Przy ocenie prawa do renty przyjmuje się, że osoba zmarła była całkowicie niezdolna do pracy.
Art. 57. 1. Renta z tytułu niezdolności do pracy przysługuje ubezpieczonemu, który spełnił łącznie następujące warunki:
1) jest niezdolny do pracy;
2) ma wymagany okres składkowy i nieskładkowy;
3) niezdolność do pracy powstała w okresach, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 i 2, pkt 3 lit. b, pkt 4, 6, 7 i 9, ust. 2 pkt 1, 3-8 i 9 lit. a, pkt 10 lit. a, pkt 11-12, 13 lit. a, pkt 14 lit a i pkt 15-17 oraz art. 7 pkt 1-4, 5 lit. a, pkt 6 i 12, albo nie później niż w ciągu 18 miesięcy od ustania tych okresów.
2. Przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się do ubezpieczonego, który udowodnił okres składkowy i nieskładkowy wynoszący co najmniej 20 lat dla kobiety lub 25 lat dla mężczyzny oraz jest całkowicie niezdolny do pracy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Od 1 września zatrudniam nauczyciela, który ma ponad 20 lat pracy. Jako nauczyciel pracuje 3 lata. Zatrudniony będzie również w drugiej szkole. Jak liczyć pracownikowi dodatek za wysługę lat jeśli ten dodatek otrzyma w drugiej szkole?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel ma zawartą umowę na czas nieokreślony w wymiarze 11/18 etatu. W związku ze zwiększeniem ilości oddziałów w szkole jest możliwość zatrudnienia tego nauczyciela na cały etat. Czy dyrektor musi w pierwszej kolejności uzupełnić temu nauczycielowi etat czy może zatrudnić nowego nauczyciela?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W ustawie z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw MEN zmienia przepis art. 10a KN, dotyczący zatrudniania nauczycieli tylko i wyłącznie na umowę o pracę.
Zgodnie z nowym zapisem, który wchodzi w życie 1 stycznia 2019 r. w przypadku nauczycieli prowadzących zajęcia bezpośrednio z uczniami lub wychowankami w wymiarze nie wyższym niż 4 godziny tygodniowo, powierzenie prowadzenia tych zajęć może nastąpić również na innej podstawie niż umowa o pracę, jeżeli w treści łączącego strony stosunku prawnego nie przeważają cechy charakterystyczne dla stosunku pracy.
Pytanie PIERWSZE dotyczy umowy dla nauczycieli w liceum dla dorosłych pracującym w systemie zaocznym. Czy bazując na powyższym zapisie można od stycznia zmienić umowy o pracę dla nauczycieli na jak było wcześniej umowę-zlecenie?
Nadmieniam, że w skali miesiąca czyli 4 tygodni żaden nauczyciel nie przekracza 16 godzin zajęć ze słuchaczami.
Pytanie DRUGIE: Czy możliwe jest także podpisanie umowy z nauczycielem prowadzącym własną działalność gospodarczą w zakresie związanym z nauczaniem danego przedmiotu podpisanie umowy o współpracy i rozliczanie się co miesiąc na podstawie wystawionych przez niego faktur?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- witam,
Czy można zlikwidować w szkole podstawowej stanowisko pedagoga na rzecz psychologa szkolnego? Czy dyrektor może w ramach rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017r. Dz. U. z 2017r. poz. 1591 przydzielić godziny (12 godzin ) tylko dla psychologa ? Dyrektor szkoły jest zobowiązany zorganizować w szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczną, aby umożliwić zaspokojenie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, wspomagać ich rozwój i efektywność uczenia się. Czy do realizacji tych zadań wynikających z tej pomocy w szkole może być zatrudniony ( w wyjątkowej sytuacji) tylko psycholog szkolny?
Pozdrawiam
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel robi staż zawodowy na stopień nauczyciela mianowanego odbył staż w wymiarze 1 rok 6 miesięcy w ty okresie złożył podanie o przejście na emeryturę i ponownie został zatrudniony (przerwa w staży wynosi 2 dni) czy nauczyciel rozpoczyna staż od nowa czy może go nadal kontynuować
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe