Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jako dyrektor szkoły jestem zobowiązana do wprowadzenia efektywnie funkcjonującego systemu kontroli zarządczej. W jaki sposób skonstruować taki skuteczny system kontroli zarządczej?
Aby kontrola zarządcza odniosła zamierzony skutek, należy przede wszystkim przestrzegać zasad i procedur zapisanych w regulaminach i instrukcjach funkcjonujących w szkole. Wówczas możliwe będzie osiągnięcie końcowego efektu prowadzonej kontroli zarządczej, którym jest minimalizacja, a w sytuacji idealnej - całkowita eliminacja występowania ryzyk.
Pięć standardów kontroli zarządczej
Konstruując system kontroli zarządczej, dyrektor może opierać się o standardy kontroli, i stworzyć ją z uwzględnieniem pięciu grup kontroli, czyli:
• środowiska wewnętrznego,
• celów i zarządzania ryzykiem,
• mechanizmów kontroli,
• informacji i komunikacji,
• monitorowania i oceny.
Identyfikacja i analiza ryzyka
Elementem kontroli zarządczej jest identyfikacja i analiza ryzyk, czyli wskazanie obszarów, które występują lub mogą się pojawić w szkole, a których nieprawidłowe funkcjonowanie może spowodować ujemne skutki dla działalności szkoły. W każdej szkole jednak sytuacja może być inna, inne będą ryzyka i inne mogą być przyczyny ich występowania.
Na co zwrócić szczególną uwagę
Obszary, na które należy zwrócić szczególną uwagę to między innymi: obieg dokumentów, sposób kontroli finansowej i zatwierdzanie dokumentów finansowych, ewidencja operacji gospodarczych, ewidencja majątku szkoły, komunikacja i podejmowanie bieżących decyzji koniecznych do prawidłowego funkcjonowania szkoły, a także realizacja planu finansowego szkoły oraz rzetelność sprawozdań finansowych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jeden z rodziców naszego ucznia upoważnił swoją mamę (babcię dziecka) do odbioru wszelkiej korespondencji ze szkoły. Należy zaznaczyć, że korespondencja z tym rodzicem jest obszerna i można by powiedzieć, że systematyczna (mama ucznia składa pisma w sekretariacie szkoły kilka razy w miesiącu, a nawet tygodniu). Odpowiadając na pisma, w korespondencji zamieszczamy różne informacje – choćby takie, jak oceny ucznia, kryteria oceniania, ilość spóźnień, czy jako załączniki np. kopie kartkówek, dodatkowych prac domowych itp. Proszę o informację, jak takie upoważnienie ma się względem RODO? Czy wystarczy, że rodzic złoży je w szkole i już – dokument funkcjonuje i ma swoją ważność, czy powinno być potwierdzone np. przez prawnika? Czy zawarte w nim dane osobowe (imię, nazwisko, numer dowodu osobistego) osoby trzeciej zobowiązują nas do jakiejś dodatkowej czynności?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Co zrobić, jeśli minął termin na wydanie decyzji o wydłużeniu etapu edukacyjnego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy rodzic dziecka z orzeczeniem może zrezygnować z form pomocy jakie oferuje szkoła (w tym z zajęć rewalidacji)? Jeżeli jest taka możliwość, to co w przypadku kontroli z kuratorium? Jak szkoła wykaże, że wspiera ucznia z orzeczeniem, którego należy zgłosić do Systemu Informacji Oświatowej (SIO), a tam należy wykazać ilość prowadzonych zajęć z uczniem, inaczej system sygnalizuje błąd, brak pełnego wprowadzenia orzeczenia? Proszę o prawną podstawę i argumentację, gdyż mamy rodzica, który notorycznie wraca z tematem rezygnacji z zajęć. Na chwilę obecną jako szkoła posiłkujemy się tym, że w SIO musimy wykazać prowadzonymi zajęciami, a organ prowadzący skrupulatnie kontroluje prawidłowość wypełniania SIO.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy średnia godzin ponadwymiarowych i zastępczych za rok szkolny powinna być płacona za cały okres od września do czerwca czy od września do końca maja?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła może informować babcię ucznia o jego postępach w nauce i zachowaniu i czy babcia może podpisywać stosowane zgody, w sytuacji gdy mama (osoba samotnie wychowująca dziecko) wyjeżdża i zostawia dziecko pod opieką babci? Czy babcia powinna przedłożyć jakieś upoważnienie lub innymi dokument uprawniający ją do decydowania w sprawach dziecka? Okresy nieobecności mamy są długie (2-6 miesięcy).
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe