Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W klasie pierwszej liceum ogólnokształcącego tygodniowy wymiar godzi wynosi 30. Czy dyrektor szkoły (prywatna) może podjąć decyzje o przyznaniu większej ilości godzin na naukę języka obcego?? Oznacza to zwiększenie tygodniowego wymiaru godzin do 34 ? Jeżeli nie mogą to być godziny obowiązkowe to czy mogą to być godziny nieobowiązkowe?
Tak, z całą pewnością, zajęcia można wprowadzić jako nieobowiązkowe. Ilość godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą dla uczniów poszczególnych klas wynosi: a) klasa I – 30 godzin, a w oddziale dwujęzycznym – 33 godziny, b) klasa II – 32 godziny, a w oddziale dwujęzycznym – 35 godzin, c) klasa III – 29 godzin, a w oddziale dwujęzycznym – 32 godziny. Jednak rozporządzenie dopuszcza wprowadzenie dodatkowych zajęć na zasadach § 3 rozporządzenia. Wątpliwości budzi fakt, że przepis nic nie mówi o zwiększeniu godzin dla ucznia w wymiarze tygodniowym. Stąd wniosek, że wymiar ten nie powinien ulec zwiększeniu. Organ prowadzący szkołę, na wniosek dyrektora szkoły, może przyznać nie więcej niż 3 godziny tygodniowo dla każdego oddziału (grupy międzyoddziałowej lub grupy międzyklasowej) w danym roku szkolnym, a w przypadku szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich – od 6 do 12 godzin, na: 1) okresowe lub roczne zwiększenie liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych; 2) realizację następujących dodatkowych zajęć edukacyjnych rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów: a) zajęć z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany obowiązkowo w szkole, b) zajęć edukacyjnych, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania. Dodatkowe zajęcia edukacyjne dyrektor szkoły może wprowadzić do szkolnego planu nauczania po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców. W przypadku wprowadzenia dodatkowych zajęć edukacyjnych udział uczniów w tych zajęciach jest obowiązkowy. Podstawa prawna: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (ze zm.), w szczególności § 3. Załącznik nr 7 RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO, W TYM LICEUMOGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO SPECJALNEGO DLA UCZNIÓW W NORMIE INTELEKTUALNEJ:NIEPEŁNOSPRAWNYCH, NIEDOSTOSOWANYCH SPOŁECZNIE ORAZ ZAGROŻONYCHNIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO Z ODDZIAŁAMIDWUJĘZYCZNYMI, W KTÓRYM JEST PROWADZONE KSZTAŁCENIE W KLASIE WSTĘPNEJ.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jaka instytucja prowadzi zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze, np. dla osób z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim? Co należy do obowiązków dyrektora gimnazjum w zakresie kontroli realizacji obowiązku szkolnego, który w obwodzie ma takiego ucznia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wzór uchwały w sprawie dopuszczenia programów nauczania.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem organem prowadzącym szkołę niepubliczną z uprawnieniami publicznej. Do oddziału przedszkolnego w naszej placówce uczęszcza uczeń z zespołem Aspergera i zgodnie z orzeczeniem zalecane jest wspomaganie ucznia. Niestety mamy problem ze znalezieniem nauczyciela, który zgodnie z przepisami ma ukończone wychowanie przedszkolne i pedagogikę specjalną w zakresie pracy z uczniem z zespołem Aspergera. Czy w związku z tym możemy zatrudnić nauczyciela wspierającego-pomoc nauczyciela na to miejsce, który ma ukończoną pedagogikę specjalnego z w.w.zakresu, ale ma ukończony inny kierunek studiów wyższych i czy w przypadku potwierdzenia możemy finansować jego zatrudnienie z dotacji na uczniów niepełnosprawnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Klasa skończyła informatykę w drugiej klasie gimnazjum i uczeń otrzymał na koniec II klasy ocenę bardzo dobrą. Uczeń w klasie III został laureatem konkursu informatycznego. Czy istnieje jakakolwiek możliwość na to, aby na świadectwie ukończenia szkoły uczeń otrzymał ocenę celującą.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego wydaje dyrektor szkoły, do której dziecko zostało przyjęte -zapisane z urzędu na podstawie zgłoszenia oraz w wyniku rekrutacji. Przyjąłem dziecko do szkoły spoza gminy (spoza obwodu) i ja podejmuję decyzję o odroczeniu, gdyż jest już przyjęte do mojej szkoły w wyniku rekrutacji. Poprawność mojej decyzji zostało potwierdzone przez MEN>
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe